Gå til innhold

EU skal etterforske Microsoft for nettleservalg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

You got to be shitting me! Hver eneste PC jeg har installert Win 7 eller Vista på har fått etter noen oppdateringer en ny snarvei på skrivebordet som sier at det finnes flere valg. Jeg bruker Chrome daglig, men det hender at Chrome ikke gjør som jeg vil at den skal gjøre, derfor bruker jeg også IE 9.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Apple har jo Safari forhåndsinstallert på IOS... Har ikke hørt noe om at "EU" bryr seg om det. De som ikke vet at det finnes andre nettlesere i sitt OS vil hverken savne eller trenge de. Det blir for pirkete av "EU". Sikkert en drøss med tilsvarende valg en forbruker må ta som de da også kan legge seg opp i.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Teit at MS må gjøre det synes jeg. Blir jo som om folkene som jobber på feks Eplehuset tipset deg om at det fantes maskiner med windows på elkjøp...

 

Folk flest vet jo at det finnes masse alternativer, og de som ikke vet det klarer seg sikkert helt fint med IE.

 

Sånn er det når Microsoft har hatt tilnærmet monopol når det kommer til operativsystem i forbrukermarkedet, med en markedandel som har lugget på i og rundt 90% i en årrekke så stilles det faktisk visse krav som andre mindreaktører ikke trenger å forholde seg til, og det med god grunn da slike monopol kan utnyttes ganske så grovt å forhindre videreutvikling i markedet og være direkte hemmende for oss forbrukere. Se Microsoft sitt forhold til DirectX som ene og alene er med å holde markedsandelen til Windows på et høyt nivå da Microsoft er med på styre spillutviklere i sin favør som gjør at spilling på øvrige operativsystemer nærmest blir en vits, og wollah så har du 99% av "gamer" markedet over på Windows bare der og det er en nokså stor andel av markedet.

 

 

Og selv om folk flest som henger på Hardware.no vet at det finnes alternative nettlesere, så er det fremdeles forsvinnende mange av den "jevne forbruker", altså Ola og Kari Nordmann og ikke oss som går i "Petter Smart" kategorien som ikke aner forskjellen på Internet Explorer ikonet på skrivebordet og hva en nettleser faktisk er.

 

 

Apple har jo Safari forhåndsinstallert på IOS... Har ikke hørt noe om at "EU" bryr seg om det. De som ikke vet at det finnes andre nettlesere i sitt OS vil hverken savne eller trenge de. Det blir for pirkete av "EU". Sikkert en drøss med tilsvarende valg en forbruker må ta som de da også kan legge seg opp i.

 

Hvorfor blande inn et mobiloperativsystem? De fleste mobiloperativsystemer kommer bundlet med en spesifikk nettleser, Android har blitt levert med egen Andorid nettleser basert på WebKit (går nå over til Google Chrome), Windows Phone kommer med utelukkende Internet Explorer, iOS kommer med utelukkende Safari osv osv..

 

 

Hva desktopoperativsystemer angår så er jo verken Apple med Mac OS X, eller diverse Linux og BSD distribusjoner i nærheten av Microsoft sin markedsandel med Windows og ergo stilles det ikke de samme kravene. Du stiller ikke monopolisfiske særkrav til selskaper som ikke er i nærheten av å ha noe monopol i markedet.

Endret av RamGuy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt gøy med alle her på forumet som har problemer med dette. EU viser en aktiv og nådeløs bekjemping av aktører med monopol som prøver å utnytte det ved å presse seg inn på andre markeder uten å ta del i konkurranse.

Dessuten er det slik at samfunnet og samfunnets regler er nettopp det som har latt firmaer som Microsoft og andre vokse seg store. Det er ordnede forhold med klare spilleregler for alle. EU skylder ikke MS noe som helst.

 

At man hater EU av hele sitt hjerte kan jeg forstå. Det gjør jeg selv også. Det er et udemokratisk, byråkratisk sammensurium som ikke fører noe godt med seg, annet enn økonomisk utvikling. Økonomi er lissom blitt argumentet som trumfer alt annet ... Men det betyr ikke at absolutt alt som foregår der er feil. Det blir som å slutte å like brødskive med syltetøy etter at man finner ut at Anders Behrin Breivik også likte det. Bare fordi man ikke liker personen, så betyr ikke det at absolutt ALT han gjør er feil.

Lenke til kommentar
Teit at MS må gjøre det synes jeg. Blir jo som om folkene som jobber på feks Eplehuset tipset deg om at det fantes maskiner med windows på elkjøp...Folk flest vet jo at det finnes masse alternativer, og de som ikke vet det klarer seg sikkert helt fint med IE.
Sånn er det når Microsoft har hatt tilnærmet monopol når det kommer til operativsystem i forbrukermarkedet, med en markedandel som har lugget på i og rundt 90% i en årrekke så stilles det faktisk visse krav som andre mindreaktører ikke trenger å forholde seg til, og det med god grunn da slike monopol kan utnyttes ganske så grovt å forhindre videreutvikling i markedet og være direkte hemmende for oss forbrukere. Se Microsoft sitt forhold til DirectX som ene og alene er med å holde markedsandelen til Windows på et høyt nivå da Microsoft er med på styre spillutviklere i sin favør som gjør at spilling på øvrige operativsystemer nærmest blir en vits, og wollah så har du 99% av "gamer" markedet over på Windows bare der og det er en nokså stor andel av markedet.Og selv om folk flest som henger på Hardware.no vet at det finnes alternative nettlesere, så er det fremdeles forsvinnende mange av den "jevne forbruker", altså Ola og Kari Nordmann og ikke oss som går i "Petter Smart" kategorien som ikke aner forskjellen på Internet Explorer ikonet på skrivebordet og hva en nettleser faktisk er.
Apple har jo Safari forhåndsinstallert på IOS... Har ikke hørt noe om at "EU" bryr seg om det. De som ikke vet at det finnes andre nettlesere i sitt OS vil hverken savne eller trenge de. Det blir for pirkete av "EU". Sikkert en drøss med tilsvarende valg en forbruker må ta som de da også kan legge seg opp i.
Hvorfor blande inn et mobiloperativsystem? De fleste mobiloperativsystemer kommer bundlet med en spesifikk nettleser, Android har blitt levert med egen Andorid nettleser basert på WebKit (går nå over til Google Chrome), Windows Phone kommer med utelukkende Internet Explorer, iOS kommer med utelukkende Safari osv osv..Hva desktopoperativsystemer angår så er jo verken Apple med Mac OS X, eller diverse Linux og BSD distribusjoner i nærheten av Microsoft sin markedsandel med Windows og ergo stilles det ikke de samme kravene. Du stiller ikke monopolisfiske særkrav til selskaper som ikke er i nærheten av å ha noe monopol i markedet.

 

HOW DARE YOU USE LOGIC?!

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"angrer dypt over at feilen skjedde og vi beklager"

 

Uten å ha lest kilden kan jeg selv i min villeste fantasi ikke tenke meg at Microsoft angrer :green: Kanskje ordet som var brukt på engelsk var "regret" ? Mer som beklager?

 

Edit: Edit i artikkl: Nilsen; dt hetr "posisjonen" ikke "possisjonen"

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

Det rarer her er at Apple har hatt monopol på Macintosh med et system som kun fungerte på den datamaskinene.

 

Siden det regnes som en pc så regner de det likevel ikke som dominerende , det er lit rart

 

jeg hadde en stund forventet at EU skulle reagere på dominansen til Apad , men det skjer neppe nå.

 

 

At noen bruker nekter å bruke andre nettlesere en IE er ikke Microsoft sin feil

 

Lenke til kommentar

Det rarer her er at Apple har hatt monopol på Macintosh med et system som kun fungerte på den datamaskinene.Siden det regnes som en pc så regner de det likevel ikke som dominerende , det er lit rart jeg hadde en stund forventet at EU skulle reagere på dominansen til Apad , men det skjer neppe nå.At noen bruker nekter å bruke andre nettlesere en IE er ikke Microsoft sin feil

 

Apple har alltid benektet at Mac er en PC. De sier at det er en Apple.

Lenke til kommentar

Det rarer her er at Apple har hatt monopol på Macintosh med et system som kun fungerte på den datamaskinene.Siden det regnes som en pc så regner de det likevel ikke som dominerende , det er lit rart jeg hadde en stund forventet at EU skulle reagere på dominansen til Apad , men det skjer neppe nå.At noen bruker nekter å bruke andre nettlesere en IE er ikke Microsoft sin feil

 

Her var det mange misforståelser og feilaktigheter ute og gikk, gitt.

 

1. Det er fullstendig lov å ha monopol, og EUs forbruker- og konkurransemyndigheter rettsforfølger derfor ikke monopoler per se. Det er også fullstendig lov å bundle nettlesere.

 

2. Apple har et rettslig beskyttet monopol (kalt enerett) på Mac presis som et hvilket som helst annet selskap som har rettslig monopol / enerett på sin egen merkevare. Men Apple har ikke markedsmonopol, dvs markedet for Mac er ikke et lukket market uten konkurrenter. Påstanden om at Apple har markedsmonopol ble prøvd i amerikansk rett av selskapet Psystar som laget Mac-kloner og modifiserte og massedistribuerte Apples ånsdverk MacOS X. Begge av Psystars aktiviteter ble kjent ulovlige av retten ihh til fundamentale lover som praktiserers i den siviliserte verden, og påstanden om at Apple har markedsmonopol ble avvist av retten før påstanden nådde rettsalen.

 

3. Microsoft fikk ikke boten på tilsammen ca 14 000 000 000 kr (som selvfølgelig Windass-brukerne må betale i siste instans) fordi Microsoft hadde monopol eller bundlet Microsoft Explorer. Microsoft fikk boten fordi selskapet hindret konkurranse ved ulovlig å utnytte sin dominerende posisjon i markedet. Ulovligheten besto i å 1) å nekte å oppgi protokoller for interoperabilitet mellom operativsystem og nettleser for dermed å gi sin egen nettleser en fortrinn i forhold til konkurrentenes, samt 2) å låse brukerne inne i proprietære formater og proprietær programvare (som WMP og dens formater) ved å legge hindringer i veien for brukeren å benytte andre åpne/iso-formater (eksempelvis vil ikke en Windass-PC spille iso-formatet MP4 rett opp av esken). For detaljer; se domspremissene.

Å hindre konkurranse er ulovlig. For dette fikk Microsoft som sagt en bot på tilsammen ca 14 000 000 000 kr. For å trenere saken ytterligere fikk Microsoft i tillegg en straff. Straffen var å måtte tilby brukeren å velge mellom konkurrerende nettlesere på en egen valgskjerm ved installasjonen/første gangs oppstart av Windass, hvilket artikkelen ovenfor nettopp omhandler.

 

4. Dominansen til Apples iPad er ikke ulovlig per se. Men den dagen f.eks Apple gjør samme tabbe som Microsoft, og kanskje i tillegg trenerer sakens etterforskning, så vil helt sikkert Apple få samme krav og samme straff. Så langt er det svært lite som tyder på at så skal skje all den tid Apple utstrakt bruker og støtter åpne formater og/eller iso-standarder/standardiserte formater og åpne systemer/programmeringsspråk som f.eks HTML5, AAC, ALAC, MP4, H.264, C, C++, WebKit (som Apples egen Safari samt Googles Chrome gjør bruk av), UNIX, Darwin, etc, og som det skal SVÆRT gode argumenter til for å kategorisere som "innelåsing av brukeren".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hmm, jeg vet at microsoft må ha denne nettleservalg saken, men er det noen som kan forklare meg hvorfor? Samtidig om hvorfor ikke Apple har dette kravet?

For i min mening så er dette dumt og urettferdig. Hvorfor skal Microsoft reklamere for andre programvarer de ikke har lagd, men på Mac så har de ikke disse kravene.

Obs: Bruker sjeldent mac, men det var slik sist jeg gjorde det.

Lenke til kommentar

Til opplysning så arbeider EU sine konkurransemyndigheter med en langt rekke andre saker enn Microsoft og nettlesere. F.eks har de Google under overvåkning (dominans i søker/annonsemarker), Oracle og faktisk også Apple. I tillegg til Micrsoft er Intel dømt til store bøter. De har tidligere hatt saker mot Coca Cola, sementbransjen, dekkbransjen osv for ulike konkurransehindrende aktiviteter. Men det er klart at nettpublikasjoner som hw.no kun vil gi overfladiske artikler knyttet til f.eks Microsoft med flere.

 

Generelt skal vi være glad for at konkurransemyndighetene (i Norge, EU, USA og andre land) følger med på bedrifters aktiviteter knyttet til konkurransehindrende aktiviteter. Det er i det lange løp gunstig for forbrukerne - da manglende konkurranse vil gi høyere priser.

 

@RadonReady:

 

At Apple bruker åpne standarder etc gjør ikke at du ikke kan komme i situasjon at du blir etterforsket/dømt for konkurransehindrende virksomhet. Nå er realiteten at Apple faktisk ikke er fullt så snille som du vil ha det til - de bruker betydelig av virkemidler som kan oppfattes som konkurransehindrende. Apple er også under etterforskning blant annet for ulovlig samarbeid/prissetting av ebøker. Så vidt jeg er kjent med var også Apple en hårsbredd unna en sak knyttet til iPod og iTunes. Men Apple er flinke til å balansere på rett side av "grensen", samt ikke fokusere for sterkt på områder der de kunne kommet ille ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...