Gå til innhold

Microsoft pusler med oppgraderbar konsollarkitektur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fjerner man ikke da hele fordelen med konsoll? Kjøp ei boks, hiv under tven, kjøp spill, det funker i mange år. 0 stress!

 

De har jo jobbert rimlig hardt den siste genrasjonen med å ikke gjøre det til null stress, på mange måter har konsoller blitt mere tungvint enn PC.

 

AtW

 

Så de vil lage en pc?

 

Hvorfor ikke bare lage et dedikert konsoll OS for PC? Eller ville kanskje ikke microsoft like tanken på et OS laget for spill.

 

Godt spørsmål, og hvem vet. Ett spill-OS virker som en mye bedre ide.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bør i så tilfelle være veldig begrenset mulighet for oppgradering

1)Bytte av harddisk.

2) RAM oppgradering.

3) CPU bytte.

4) WIFI modulbytte.

5)GPU bytte.

 

Og man burde ikke få sitte inn i "det man vil ha", burde heller lanseres oppgraderte enheter ved jevne mellomrom som kundene kunne kjøpe.

På den måten følger man standarden og poenget med konsoll forsvinner ikke.

 

Alt må lages på en så lett måte at forbruker kan bytte komponenter kjapt og enkelt, en kortbasert løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det KAN fungere, men da burde det heller bli lagt opp til "bokser" som man kan bytte ut etterhvert som det kommer nye deler på markedet. Det må bli gjort så enkelt at det blir som å putte ipoden i dockingstasjonen. Hvis man begynner å koble og styre med elektronikken som skjermkort/minne vil en stor andel av brukerne falle bort pga. at det blir komplisert/vanskelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

De har jo jobbert rimlig hardt den siste genrasjonen med å ikke gjøre det til null stress, på mange måter har konsoller blitt mere tungvint enn PC.

Godt spørsmål, og hvem vet. Ett spill-OS virker som en mye bedre ide.

 

AtW

På hvilken måte tenker du at det er mer tungvint? Brukerne slipper å tenke på noe annet enn å skaffe seg konsoll og skaffe seg spill.

Lenke til kommentar

De har jo jobbert rimlig hardt den siste genrasjonen med å ikke gjøre det til null stress, på mange måter har konsoller blitt mere tungvint enn PC.

Godt spørsmål, og hvem vet. Ett spill-OS virker som en mye bedre ide.

 

AtW

På hvilken måte tenker du at det er mer tungvint? Brukerne slipper å tenke på noe annet enn å skaffe seg konsoll og skaffe seg spill.

 

Nei, det gjør de ikke, de må oppgradere, installere, online codes, bruker på ymse tjenester, osv osv. Tiden der det var plug and play på konsoller er over. Mye av dette er faktisk minst like lett på PC.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenkte mest på HW biten av bruken. Det er mulig du må oppgradere noe for å spille online på box, har ikke gjort dette en stund da jeg holder meg til PC. Kjøpte xboxspill for singelplayer for par uker siden, var bare å sette i og spille i vei. Kanke si det samme om lanseringen til BF3, selv om dette kanskje er ekstremeksempel :)

Lenke til kommentar

Forsåvift en interessant tankegang dette her...

 

En liten oppsumering av dagens konsoller. MS har gjort det ganske så vanskelig å jailbreake/mode konsoller ved å blant annet lime og skivse ting mye mer sammen på hovedkortet enn tilfellet var med xbox.

 

Det de aller fleste konsoller sliter med etter en stund er mangel på minne og grafikk-kort ytelse. Tviler på at CPU og harddisk utgjør noen nevneverdig flaskehals i forhold til de to andre tingene.

 

Sannsynligvis vil neste generasjons konsoller komme med en form for fastminne, enten i form av SSD eller "fastlimt" rett på hovedkortet. Det er derfor lite sannsynlig at harddisker vil være utskiftbare. "ulempen" med utskiftbare harddisker er også at det kan være lettere å piratkopierer ved å sette inn en 6 eller 12 TB disk (ja de er vel så store om et par år) og på den måten ha hele spillsamlinga si rett på konsollen. Tipper MS heller vi ha lokale "skytjenester" og gjøre som i Diablo at man MÅ være på nett for å kunne spille. Da kan spillet også laste over de delene av spillet man trenger og laste de og for spilling. Sikkert en del som synes dette er for jævelig, men det handler jo til syvende og sist om penger her for MS.

 

Det jeg tror vil bil utskiftbart er som nevnt grafikk-kort og minne. Disse kommer sikkert i ferdige moduler i en firkantform ala powere som brukes på servere. lang metallkasse som bare er å skyve ut og inn. Skal man tenke langt og fornuftig her vil jeg anta at de lager én utskiftingsmodul som inneholder grafikk og minne og kanskje CPU i samme boks. Grensesnittet må bli infiniband eller annet med "ûberkapasitet". En utfordring blir hovedkortet. De må designe det slik at det er mulig å gjøre firmwareoppgradering som passer med den hardwaren som skal inn og byttes kanskje 2 ganger i løpet av konsollens levetid, og der er langt fram.

 

Hvis konsollen kommer i 2013 vil det være rimelig å anta at det kommer oppgraderingmodul ca hvert 2 1/2 år, eller sjeldnere.

 

vil da spillene være bakoverkompatible? Hva skal moroa koste? Vil folk fleste kommer til å oppgradere?

 

Det sier seg selv at en konsoll som skal ha disse mulighetene nødvendigvis ikke vil være så kompakt. Det må være plass til "kasse" med nok luft og kjøling! som skal ut og inn.

 

Er det dette folk vil ha eller vil spill på javaplattform, (innbygget i TV´er) og andre moduler og dingser, nettbrett etc overta majoriteten av salget?

Lenke til kommentar

De har jo jobbert rimlig hardt den siste genrasjonen med å ikke gjøre det til null stress, på mange måter har konsoller blitt mere tungvint enn PC.

Godt spørsmål, og hvem vet. Ett spill-OS virker som en mye bedre ide.

 

AtW

På hvilken måte tenker du at det er mer tungvint? Brukerne slipper å tenke på noe annet enn å skaffe seg konsoll og skaffe seg spill.

 

Nei, det gjør de ikke, de må oppgradere, installere, online codes, bruker på ymse tjenester, osv osv. Tiden der det var plug and play på konsoller er over. Mye av dette er faktisk minst like lett på PC.

 

AtW

 

tja, det blir vel vanskelig å si at de har gjort det mer tungvint enn PC ettersom man gjør akkurat det samme der. Det eneste man trenger å gjøre på konsoll er å godkjenne oppdateringen som kommer og evnt. fornye abn./kjøpe credits. Meget lettvint og man trenger ikke bry seg om oppgradering eller bekymring om at konsollen må "renses/reinstalleres".

 

Plug and play tiden er nok delvis over, mest fordi man ønsker å holde konsollen levende i så mange år som mulig. Da er man avhengig av at utseendet og oppdateringer for konsollen kommer etterhvert.

Lenke til kommentar

Hele fordelen med konsollene er at de er plug-and-play. Du kobler den til en skjerm og mater inn et spill, så er du inne i spillet etter noen sekunder. Du skal slippe å måtte vente på å installere spillet og bekymre deg over om du har nok RAM eller godt nok skjermkort. Det skal fungere, og det skal fungere likt for alle som har samme konsoll. Håper ikke de har tenkt å viske ut skillet mellom konsoll og PC allerede neste generasjon.

Lenke til kommentar

Tull å tøys, gi meg en ny konsoll som jeg kan ha under tven i fem, maks seks år, samtidig som den kan spille alle nye spill med god fps, å skulle drive å bytte ut deler for å at nye spill skal fortsette å være spillbare er latterlig.

 

Om M$ & Sony prøver å stikke flere kjepper i hjulene mine nå gir jeg heller opp gaming, begynner bruke linux som hoved OS og fordyper meg heller mer i de andre hobbyene mine, som jakt & fiske, onani og tar meg helder en runde kabal om jeg får lyst til og spille noe.

 

 

edit :elif

Endret av Mr. Primera
Lenke til kommentar

Syns dette høres merkelig kjent ut...

 

http://en.wikipedia....s#Expansion_Pak

Intet nytt under kjolen. :)

Og ja en minne oppgradering hadde vært temmelig smart, Mye enklere og billigere for bruker en GPU oppgradering, ville også gitt en klar ytelse forbedring i alle større spill fordi det eksta minnet ville bli brukt til disk cache. Gjetter dette ville bli mye som å oppgradere minnet på en bærbar men at de bruker en mer beskyttet modul en so-dimm.

Hadde de hatt denne muligheten på xbox 360 er det trolig at mange større spill ville krevet mer minne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...