Gå til innhold

10 grunner til å velge stasjonær PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

13: Du kan aldri bli mer enn en uvitende amatør uten stasjonær pc.

Spørs heeelt på laptopen og bruken. Om jeg skulle kjøpt ny PC nå og ikke hadde hatt noe annet fra før av hadde jeg f. eks vurdert å kjøpe en HP Elitebook samt en dock så hadde jeg slått to fluer i en smekk. Denne laptopen er oppgraderbar, og med dock kan du nærmest bruke den som en stasjonær.

Lenke til kommentar

Jeg ser nytten og poenget med begge deler. Derfor har jeg også begge deler til ulikt bruk.

 

Men jeg vil benytte sjansen til å se litt historisk på det. I 1982 hadde bærbare PCer 2% av PC-markedet. I dag kjøpes det nok flere bærbare enheter (bærbar PC og fjøler) enn det kjøpes stasjonære PCer. Hvorfor har dette skjedd? Det er flere grunner. Blant annet har ytelsegapet mellom stasjonær og bærbar sunket, samtidig som batteritiden generelt har økt. Dette sammen med lavere priser og at bærbare har vært sett på som mer fleksible og brukervennlige. Behovet for ytelse har nok også sunket noe med årene. Stadig flere finner ut at bærbar PC er nok for dem. Ikke fordi folk blir mer nøysomme, men fordi ytelsen har steget raskere enn behovet. Det har igjen gitt økte friheter til innholdsprodusenter (video, lyd, spill etc). De kan i større grad sløse med ytelsen og kan legge mindre vekt på ytelseoptimalisering. Stadig flere får nok ytelse til sine bruksområder. Dette har også gitt opphavet til en ny klasse maskiner "bærbare" maskiner for stasjonært bruk. Alt-i-ett maskinene med bærbar-komponenter i en slank og minimalistisk pakke. For ca 5-8 år siden var vi innom en epoke med minikabinetter. mATX og micro-ATX for desktop.

 

I framtida kommer vi nok til å se at andelen bærbare, fjøler og alt-i-ett maskiner øker. Den gamle ATX-kassen blir en stadig mer utdatert formfaktor og stadig flere vil finne nok ytelse med andre formfaktorer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Når jeg jobbet med HP maskiner for 2 år siden så koblet jeg til 3 ekstra skjermer, var ikke noe problem i det heletatt.

Det krever oftest at maskinen din kommer med to grafikkbrikker samt at du benytter deg av en docking-stasjon. Disse kravene senker kraftig antall modeller å velge mellom og de kan ligge i en høyere prisklasse. For alle maksiner jeg vet om som kan dette kreves det også egne drivere som kun finnes for Microsoft Windows.

Lenke til kommentar

Mindre støy? Nei dette kommer an på den bærbare pc-en. Er mange bærbare i dag som er nesten støyfrie. Vil si at det er motsattm de bærbare støyer mindre.

 

Når jeg jobbet med HP maskiner for 2 år siden så koblet jeg til 3 ekstra skjermer, var ikke noe problem i det heletatt.

 

Om man ikke kan å bygge, så klarer man sikkert å få en mar bråkete stasjonær. Det skal dog lite til å lage en som bråker mindre enn en bærbar med like bra ytelse (eller sågar vesentlig mindre), selv 300 watt forbruk kan man stort sett få helt uhørbart, du har ikke sjangs til det med en bærbar, selv ikke med halvparten av effekten.

 

Personlig sier jeg "ja takk, begge deler". Dog har vi per i dag flere stasjonære i aktiv bruk enn bærbare. Føler det holder med en vanlig bærbar per person. Kan nok kutte litt ned på stasjonære når man endelig får 10 gibit-overføring på en grei måte, så man kan ha maskinen ett helt annet sted enn skjerm og tastatur.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Men da er det én modell tilgjengelig til 8000,- stykket samt at du ikke kan bruke de monitorene på de fleste andre maskiner.

 

Jeg skrev lett og billig for en grunn, ikke at det ikke er mulig å koble flere skjermer til en laptop.

 

I tillegg koster jo selve den bærbare antakelig dobbelt så mye som snittet.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12. Varme

Tja, det er nok enklere og mer brukervennlig å ha en egen varmeenhet som man kan slå av og på og justere etter behov, enn å bruke PCen som varmekilde.

 

JohndoeMAKT og ATW: Hvis man er ute etter mange skjermer så kan USB-baserte skjermer være en enkel og rimelig løsning for både bærbare og stasjonære. Med mindre man tenker å spille på mange skjermer samtidig eller bruker OS der drivere kan bli en utfordring.

Lenke til kommentar

Jeg har en Asus G73Jh med i5 og 5870m og til vanlig bruker jeg den som en stasjonær, men en 40" tv og eksternt tastatur og mus og høyttalere.

Men det å kunne koble fra alt og ta med seg laptopen er ekstremt praktisk hvis jeg f,eks skal på besøk til noen.

Dessuten, min laptop kostet 10 000,- for 2 år siden, og jeg kan fint spille BF3 i fullHD.

 

Det at en bærbar har batteri er en enorm fordel, blant annet når jeg var på TG for et par år siden, da en av kammeratene mine tok strømmen på halve rekka med Cerwin vega XLS 12, så mistet jeg også strøm men var koblet til en switch som fortsatt hadde strøm. Dermed kunne jeg surfe og spille den timen det tok før de andre fikk strøm igjen...

Lenke til kommentar

Jeg synes det er på tide at begrepet "slepbar" dør ut... Er den norske befolkningen blitt så ødelagt at det er et problem å bære med seg en veske som er lettere enn en gjennomsnittlig skolesekk? En gammel en, med bøker.. Jeg hadde selv en 17" Qosmio-PC av første generasjon en lang stund.

Jeg tenkte aldri at jeg trengte en lettere PC...

Åjoda, jeg ser absolutt fordelen med en PC under kiloen, men det er langt derifra til å ta høyde for et begrep som "slepbar". Det er bare et nedlatende og latterliggjørende begrep på en i aller høyeste grad bærbar PC.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg synes det er på tide at begrepet "slepbar" dør ut... Er den norske befolkningen blitt så ødelagt at det er et problem å bære med seg en veske som er lettere enn en gjennomsnittlig skolesekk? En gammel en, med bøker.. Jeg hadde selv en 17" Qosmio-PC av første generasjon en lang stund.

Jeg tenkte aldri at jeg trengte en lettere PC...

Åjoda, jeg ser absolutt fordelen med en PC under kiloen, men det er langt derifra til å ta høyde for et begrep som "slepbar". Det er bare et nedlatende og latterliggjørende begrep på en i aller høyeste grad bærbar PC.

 

Er det noe mindre nedlatende og latterliggjørende å late som problemet er at man ikke har nok krefter eller utholdenhet til å frakte med seg en større maskin?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...