Gå til innhold

Fokusproblemer for Nikon D800


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er fase-AF sensoren skjevt montert eller bare programmert feil?

 

Uansett, dette belyser jo litt av problematikken med at ikke bildesensoren og fokussensoren er en og samme enhet (som i live view - kontrastbasert AF). Gleder meg til den dagen vi får fase-AF på bildesensoren eller kontrastbasert AF blir minst like rask og presis som fase-AF. Da kan vi avskaffe den "eksterne" fase-AF sensoren og eliminere en feilkilde i AF-systemet.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri forstått hvorfor kameraprodusentene tror de tjener på å holde kjeft lengst mulig når et konkret beviselig problem med et kamera oppdages av kjøperne. I dag i en internetthverdag kan man ikke tie ihjel reelle problem som f.eks dette.

 

I mine øyne hadde det vært mer voksent og seriøst å innrømme forholder som dette prompte. Å tro at de ikke vet om problemene selv er som å tro på at nissen kommer fra Mars..

 

Tor

Lenke til kommentar

Dette er ikke en feil som gjelder alle; det er rett og slett avvik mellom eksemplarer. Dette er det ingen produsenter som annonserer, jeg vet forøvrig at det har vært jobba veldig hardt for å få service-verkstedene oppdatert til å håndtere kalibreringen for de det gjelder.

 

Edit:

Dette er en ekstremt komplisert prosess som aldri går bra om man skal gjøre det manuelt. Det er rett og slett for mange parameter som påvirker hverandre. Så det er en maskinell kalibrering som selvsagt krever rett oppsett og referanseverdier.

 

Edit2:

Forøvrig er dette avvik man tidligere ikke hadde merket; alle avvik kommer ekstra godt frem på høy oppløsning. Prisen for 36.2 Mpixels.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Dette er ikke en feil som gjelder alle; det er rett og slett avvik mellom eksemplarer. Dette er det ingen produsenter som annonserer

 

(jeg vet ikke hvorfor jeg får en følelse av at du forsvarer Nikon, men mulig følelsen er reell, i sårfall begriper jeg ikke hvorfor)

 

Om det ikke gjelder alle så er problemstillingen like aktuell, kanskje større siden det kan bli problemer å finne alle som har problemer og få fikset dette. Om det i følge dine utsagn er ingen produsenter som innrømmer feil i produksjonen så er det ingen gyldig unnskyldning uansett. Og: problemene går ikke bort om man holder kjeft og prøver å tie de ihjel..

 

Egentlig er det hele en dustete og lite produktiv oppførsel av produsentene som opplever ting som dette å ikke hoppe i det med en gang i steden for å måtte kryppe senere med skammens kors slepende..

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Edit2:Forøvrig er dette avvik man tidligere ikke hadde merket; alle avvik kommer ekstra godt frem på høy oppløsning. Prisen for 36.2 Mpixels.

 

Kan jeg ikke tro: Økning i M-piksler gjør det ikke lettere å se fokusfeil, ikke med de avvikene som er vist i filmene. Du ser feil svært godt selv med de lave oppløsningene i filmene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Økning i Mpixels gjør avvik i fokus langt lettere synlig; rett og slett fordi fokus er en gradvis ting, og lavere oppløsning gjør et større område ser ut som det er i fokus (oppleves skarpt). Skalerer man ned til 1024px eller lignende vil man naturligvis ikke se forskjellen. Men pr pixel (100% crop) ser man stor forskjell rundt hva som er i fokus og ikke.

 

Jeg har følgende teori:

Problemstilling henger også sammen med aligning av AF-punkter vs søker. Slik at det man ser i søker ikke er det reelle fokuspunktet. På kamera med feil har jeg funnet ut at ytre venstre fokuserer ikke på i fokuspunktet; men det man ser i søkeren som ligger 1.5-2*høyde av fokuspunkt nedenfor. Skal teste på store flat målskive når jeg har anledning. Også prøvd ut D4 utvidet her, ikke funnet noen form for venstre-fokuspunkt issues på den i det heletatt (alt fungerer som det skal). Det er et hav av parameter her som styres av software.

 

Jeg synes det er svakt av Nikon at kvalitetssikringen ikke har fanget dette. Unskylder ingen, bare påpeker at dette ikke gjelder ALLE kamera som noen mente så veldig bastand tidligere.

Lenke til kommentar

Er det noen som har en ide om hvor vanlig denne feilen er? Som TGB nevner, så gjelder dette ikke alle kameraene, selv om det kan virke slik når man leser foruminnleggene.

 

All klagingen kan ha sin årsak i at Nikon er utrolig dårlig på å informere om status på leveranser, slik at det er nå mange som er ute etter å ta Nikon på hver minste feil de gjør.

 

Husk at det er ikke noen voldsom økning i lineær oppløsning fra D700 til D800. Faktisk mindre enn en dobling.

Og oppløsningen er vel nesten identisk som på D7000; ved 100% visning, så bør slike fokusfeil være like lett å oppdage?

Lenke til kommentar

Fokusfeil på D7000 blir lik; men samme utsnitt på fullformat betyr tynnere DOF grunnet sensorstørrelse. DOF henger sammen med fysisk avstand, brennvidde og blender.

 

Endringer som gjøres ved korrigering basert på referanseverdier er:

- Justering av AF speil

- Yaw/Pitch

- CCD output

- Lark

- Fokuspunkt

 

Har absolutt ingen idé hva alle disse elementene betyr i praksis. Men det er et hav av justeringer og en del i 3 akser. Så ikke noe man suser med manuelt på egenhånd ;)

Lenke til kommentar

Kamera festes til en stor laser-rigg som så går igjennom punkt for punkt og skriver den oppdaterte informasjonen i kameraets ROM i følge Internett :p

Det stemmer nok, men avhenger av korrekte referanseverdier. Har tatt i 2 forskjellige D800 som var klin like; les: like feil.

Lenke til kommentar

Det stemmer nok, men avhenger av korrekte referanseverdier. Har tatt i 2 forskjellige D800 som var klin like; les: like feil.

I såfall har feilen en grei forklaring - feil oppsett av laser-riggen.

Det er mye som tyder på det; kjøres en del paralelle prosesser også. Kan forklare hvorfor alt fungerer som det skal hos noen, men ikke hos andre.

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på om de aller første som fikk kameraene slapp unna, men at de senere som kanskje har lidd av at Nikon har pushet produksjonen veldig har fått problemer? Noen som kan verifisere? ^^

 

Det er kanskje så få som har fått kamera ennå at det er vel ikke spesielt mange som kan uttale seg om dette ennå...

Tror det lå 1,5 meter snø ennå da jeg bestilte :tease:

 

Men jeg håper at det er motsatt, at de første hadde problemer og at de siste er OK!

Man kan sikkert si at det er de første som har fått NÅ med den ventetiden man har....

Endret av TOH65
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...