Gå til innhold

Test: Custom Ear Sleeves fra Hansen Teknikk & Co


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lunalotic: Dersom du tar avstøpningen hos Hantek er den inkludert. Tar du den andre steder betaler du som regel 200 kroner for den delen. Avstøpningen sendes så til Hantek der de lager propp av den.

 

_diablito_: Det fins hørselssentre i Bergen som iallfall kan videresende avstøpningen til de som produserer propper. Det kan være lurt å ta en ringerunde til produsentene av støpte propper, eller til hørselssentrene i nærheten for å finne ut om det fins et samarbeid. Ellers pleier avstøpning å koste 200-250 kroner :)

Lenke til kommentar

Det er jo derfor du tar med deg dine egne propper. Leste du artikkelen...?

 

Ikke akkurat det samme å dytte avstøpningsskum på en SE310 som å bruke hodetelefoner som faktisk er ment for å brukes til avstøpninger

 

E: Ikke at ACS ikke er borti noe av det råeste man får tak i til slikt bruk, men hadde gjerne sett at de hadde flere typer plugger.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Bestilte slike tupper/propper fra Hansen Teknikk for ca ett år siden, til ett par Denon AH-C751.

 

Avstøpningen fikk jeg tatt på øreavdelingen på lokalsykehuset og betalte vel ca en hundrelapp for avstøpningene.

 

Hadde vært i kontakt med Hansen Teknikk på forhånd, og de hadde ikke noen kjennskap til hvordan festet på Denon-proppene var, så derfor sendte jeg like greit både avstøpninger og propper sammen til dem.

 

Tok ca to uker fra de hadde mottatt avstøpningene til de ferdige formstøpte tuppene, (med feste for Denon-proppene jeg sendte inn samtidig) var ferdige. Gikk så noen dager i posten, så hadde jeg ørepropper som sitter skikkelig godt fast.

Mistenker at de jeg har skulle vært tilpasset litt bedre da jeg ofte blir øm i ørene etter å ha brukt dem en stund. Regner med det ikke er noe problem å få gjort på kontoret til Hantek, men litt vanskelig når man bor langt vekk.

 

Skal sies at det er en fantastisk forskjell i lyden sammenlignet med silikontuppene som satt på proppene fra Denon. Med de formstøpte tuppene kan man sitte på fly og barn kan skrike så mye de vil rundt - uten at man trenger å skru opp volumet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo derfor du tar med deg dine egne propper. Leste du artikkelen...?

 

Ikke akkurat det samme å dytte avstøpningsskum på en SE310 som å bruke hodetelefoner som faktisk er ment for å brukes til avstøpninger

 

E: Ikke at ACS ikke er borti noe av det råeste man får tak i til slikt bruk, men hadde gjerne sett at de hadde flere typer plugger.

 

Shure er ment til slike avstøpninger. Sensaphonics har en avtale med Shure.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om det finnes "ørestøpte" plugger med en funksjon* som gjør at man ikke trenger å ta av seg proppene for å oppfatte en kort beskjed eller et signal?

(* F.eks. utvendig mikrofon, "talk-through")

 

Ja. På en måte gjør det det. Men vet ikke hvor mye av lydkvaliteten man mister. Bruker samme plugger i arbeid med samband og da har jeg et hull som går tvers gjennom pluggen. På den måten kan jeg høre sambandet samtidig som jeg kan høre omgivelsene mine.

Lenke til kommentar

Shure er ment til slike avstøpninger. Sensaphonics har en avtale med Shure.

 

Shure bruker kun tilpassede "sleeves", ikke spesiallagde høretelefoner. Om man vil ha skikkelig "custom fit" må hele proppen være designet for spesialtilpasning.

 

5-6k for noe som koster halvparten i statene tror jeg er noe de færreste er ute etter å anskaffe. Eksempelvis shure 535 koster i skrivende stund 2700 kroner fra amazon, og å mer enn doble dette synes jeg tipper over til urimelig.

Lenke til kommentar

Shure er ment til slike avstøpninger. Sensaphonics har en avtale med Shure.

 

Shure bruker kun tilpassede "sleeves", ikke spesiallagde høretelefoner. Om man vil ha skikkelig "custom fit" må hele proppen være designet for spesialtilpasning.

 

5-6k for noe som koster halvparten i statene tror jeg er noe de færreste er ute etter å anskaffe. Eksempelvis shure 535 koster i skrivende stund 2700 kroner fra amazon, og å mer enn doble dette synes jeg tipper over til urimelig.

 

Nå tror jeg folk blander helstøpte monitoringer med monitoringer med støpte plugger. Helstøpte som UE og ACS koster 400-10 000 i hele verden (ja, i statene også). De universale til dobbelt så lite har lanngt fra samme kvalitet og komfort og de støpte Monitoringene til samme pris er eventuelt noe du ikke burde satse på.

 

F.eks ACS monitoringene er en helt annen type bygd monitoring enn f.eks Shure. ACS sine er en helt formstøpte ørepropp der elementene er bygd inn i selve proppen som er støpt etter øret ditt og elementene er større og kraftigere enn universale.

Det vil si at en dobbel driver i helstøpte og dyre monitoringer leverer en mye klarere og vakrere lyd enn små monitoringer. Prisen er så og sinna lik både i Norge og i state

 

Har lang erfaring med.bruk av formstøpte monitoringer og vet hvilke varianter som finnes.

 

Konklusjon:

De formstøpte Monitoringene som koster 5000 i norge, koster så og si det samme i statene og er en helt annen type enn de Monitoringene du finner til 2500.

 

Ikke trekk egne konklusjoner før man har sjekket med de som kan dette, spesielt bedriftene som produsert dette i norge. Formstøpte løsninger kan ikke sammenlignes i både eller komfort med universale eller små løsninger.

 

Bruker ACS selv og dette er.en helt annen klasse enn alt annet jeg har prøvd. Dere kan sjekke ut artistlisten dems (U2, Led Zeppelin etc.) på www.acscustom.com

Lenke til kommentar

Tror man snakker forbi hverandre, jeg referer også til formstøpte plugger som blir tilpasset individuelle ørekanaler, men jeg holder fast på at blant annet westone customs og livewires (som tilbyr plugger etter nøyaktig samme konsept som firmaet i artikkelen) ikke koster i nærheten av prisene artikkelen linker til.

 

Grunnen til at jeg tok opp 535 var at disse representerer absolutt øverste sjikt i universal-IEM både i forhold til pris og kvalitet samt fordi jeg ikke tror at noe kan rettferdiggjøre dobbel pris av disse. Spesielt siden øregangene dine endrer seg såpass at du neppe kan bruke disse formstøpte pluggene om tre år.

 

http://www.sensaphonics.com/?p=337

Dette er nøyaktig det samme! Det står tilogmed sleeves i overskriften ffs!

Reading comprehension much?

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...