Gå til innhold

Svensk Pirate Bay-Gründer ber om nåde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke den svenske regjeringen er moden nok for å behandle en slik søknad. La det gå et tiår med naturlig utskiftning av råtne frukter og inn med nye friske krefter som i større grad har vokst opp i dataalderen. Da tror jeg han får bedre sjanser

 

Eller, strengt tatt er det vel ikke noen begrensning på antall søknader, men det er spørs om det er formålstjenelig å "spamme" regjeringen med en slik søknad hvert år.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Spam i vei, sier nå jeg. Så lenge media bringer det opp og det lages flere og flere dokumentarer om dette så har han bare bedre sjanser.

 

Det jeg fortsatt sliter mest med angående denne saken og lignende, er dobbeltmoralen til de som saksøker Torrent-siders eiere (og brukere).

 

De som saksøker eier firma som selv direkte har promotert BitTorrent, uTorrent, Azureus og torrent-søkemotorer, med EGNE omtaler som fremhever at dette er kjempegode programmer for å finne og laste ned sanger og filmer ulovlig.

 

De har tjent gode penger på reklame ved å lenke til og være de største hostene for nettopp installasjonsfilene til disse applikasjonen. Eks. CBS' CNet (Download.com) og Time Warner (AOL).

Endret av Nator
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres ut som han er relativt "aggressiv" og beroper seg at det er systemet som har gjort noe galt og ikke han. Da er sannsynligheten for å møte velvilje 0% - uten å bruke avrunding.

 

Jeg tror ikke han sendte dette for å bli benådiget. I en sak med så høy profil kunne han sikkert fått noe sånt gjennom å innrømme feil på vegne av fildelere, gjerne offentlig. Dette er nok mer i tPB-ånden, et skrift med høy politisk pekefingerføring.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Etter det du skrev, Simen. Så klarer jeg ikke annet enn å se at framtiden blir noe annet enn en revolusjon mtp hvem som styrer landene i framtiden. Jeg tror det blir den største revolusjonen jorda har sett, med tanke på hvor utrolig viktig internett er.

Lenke til kommentar

Etter det du skrev, Simen. Så klarer jeg ikke annet enn å se at framtiden blir noe annet enn en revolusjon mtp hvem som styrer landene i framtiden. Jeg tror det blir den største revolusjonen jorda har sett, med tanke på hvor utrolig viktig internett er.

På en annen side, så er også muligheten stor for at det ikke skjer en dritt... De som styrer landene er de samme ålet seg opp gjennom diverse ungdomspartier for å holde seg unna arbeidslivet og for å ha fått minst mulig innblikk av hvordan folket ellers opplever landet. Bare gjennom total ignoranse kan man slå seg fram som politiker.

 

Noen ganger kan spesielle små partier slå seg fram og vinne unormalt mange stemmer, da på en valgkamp tuftet på helt spesielle saker som er i vinden. Men disse vill alle forgå over tid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Peter Sunde vil bli kjent som en av de viktige personene innenfor utvilkingen av tjenester levert via internett. Av fremtidige generasjoner.

 

EDIT: Mener med dette at TBP sansynligvis har spillet en stor rolle i kampen for tjenester som Spotify osv. Stor sansynlighet for at vi fremdeles hadde kjøpt CDer til 200 kr stykket om ikke piratkopiering hadde endret markedet. .

Endret av Kion
Lenke til kommentar

Peter Sunde vil bli kjent som en av de viktige personene innenfor utvilkingen av tjenester levert via internett. Av fremtidige generasjoner.

Jasså? Hva er det Peter Sunde har gjort som er så fantastisk for oss? Jeg har ikke brukt TPB spesielt mye, og i the scene så er TPB "ingenting" og tilfører heller fint lite (om noe) materiale. TPB har vært piratkopieringens ansikt uttad, men selve piratkopieringen foregår i bakgrunnen.

Lenke til kommentar

Jeg tviler sterk på at dette vil føre frem - helt uavhengig om det er den riktige tingen å gjøre eller ikke. Den svenske stat (og mange andre stater) er fanget under press fra sterke lobbygrupper. For staten sin del så er de helt sikker mer en godt nok fornøyd med situasjonen som den er nå - med tiltalte i "eksil" i praksis. Da kan de både føye seg etter presset fra lobbyistene og samtidig riste på skuldrene og si "jaja, men vi kan ikke gjøre noe med vedkommende så lenge han er utenfor vår jurisdiksjon".

 

Sett veldig kynisk på det så ville det bare være å lage problemer for seg selv... og jeg tror neppe at det er nok folk i de riktige maktposisjonene som har nok prinsipper igjen til å ta for seg for å løse denne problemstillingen fordi de evt. tror det er det riktige å gjøre.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Stor sansynlighet for at vi fremdeles hadde kjøpt CDer til 200 kr stykket om ikke piratkopiering hadde endret markedet. .

 

 

Jeg sluttet å kjøpe CD'er til 200 kroner stykket da det ble mulig å kjøpe en DVD for den samme 200-kroningen. Den ene er 45-60 minutter med audio derav 15 minutter man egentlig vil ha, det andre er 90+ minutter med audio, video og story som tar deg bort fra virkeligheten en stund. Video killed the radio star.

Lenke til kommentar

Til dere som ikke har lest brevet til Peter Sunde: Les det!

 

En gang i fremtiden vil vi nok se tilbake på ham, TPB og alle andre overgrep som foregår i disse tider (Dotcom, Assange, ACTA, SOPA, etc.) og tenke at

"Det var da kampen ble utkjempet".

 

Det var et blodbad og den gamle maktstrukturen slo godt fra seg før den til slutt dundret i bakken. Men det er innlysende hva som er fremtiden og hvem som kommer til å vinne denne kampen.

 

Lenge leve det frie internett, og død over gamlekongene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Lenge leve det frie internett, og død over gamlekongene.
Så du mener alle nuller og enere skal være gratis?Hva med de som jobber med det og faktisk har sin inntekt gjennom produkter basert på dette? Tror du lever i en liten fantasiverden..

 

Det kan se ut som du misforstår poenget til Visjoner. Han skriver ingenting om at rettighetshavere skal ha sitt, han poengterer derimot at internett skal være fritt. Fritt er ikke det samme som gratis. Det betyr f.eks. at alle kan ha like rettigheter på internett, like muligheter og ingen begrensning som noen store entiteter ønsker.

 

Men om du gjerne vil fylle opp verden med overvåkning og tankesett fra "1984", så har det jo lov til det, men det er kanskje litt bakstreversk?

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nå tilbyr jo ikke TPB gratis nedlasting av beskyttet materiale heller da. Det tillbyr rett og slett kun informasjon om hva man kan finne en bestemt fil. Etter regjeringens logikk burde man altså saksøke Google også, fordi du kan bruke det for å finne torrrents. Samme med mannen på gata som gir informasjon til en mann som spør hvor neste bank er. Dersom denne bli rana, er mannen da medskyldig?

 

Regjeringen og de store selskapene ser atlfor svart-hvitt på dette. Logikken holder ikke mål!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lenge leve det frie internett, og død over gamlekongene.

Så du mener alle nuller og enere skal være gratis?

Hva med de som jobber med det og faktisk har sin inntekt gjennom produkter basert på dette?

Tror du lever i en liten fantasiverden..

Tvert imot, jeg lever selv av å produsere 0'er og 1'ere. Gjør du? Jeg tror de færreste mennesker som lever av å utvikle er avhengig av at hollywood r*vkjører tilfeldige gapestokk-eksempler for at de skal klare å leve av det de jobber med. Dette er misforstått sympati med feil folk.

 

Det at du koker posten min ned til "du mener alt skal være gratis" viser bare at du ikke er interessert eller kapabel til å sette seg inn i den faktiske saken: De store endringene som er i ferd med å skje i verden i dag, og kreftene som motarbeider fremgangen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jasså? Hva er det Peter Sunde har gjort som er så fantastisk for oss? Jeg har ikke brukt TPB spesielt mye, og i the scene så er TPB "ingenting" og tilfører heller fint lite (om noe) materiale. TPB har vært piratkopieringens ansikt uttad, men selve piratkopieringen foregår i bakgrunnen.

 

TPB har vært store deler av forskjellen mellom noe et par nerder driver med og noe over 50% av unge i Sverige - og sikkert noe lignende i Norge - driver med. Kan like gjerne si at Diamond Rio skapte MP3-spilleren, Microsoft skapte tablets og at Apple ikke har tilført noe av de en dritt... jo, forskjellen på noe ingen bruker og noe alle bruker.

 

Scenen er greit nok, den har vært der siden den gang FTP var det store "fildelingsprogrammet" en gang i forrige århundre og kommer sikkert til å være der i fremtiden. Men ser du på de mange, mange tusen av seeds som finnes på TPB-torrents skjønner du at det er der volumet er, selv om innholdet stort sett kommer fra scenen. Det er også private trackers som gjør mye selv, som ikke regner seg selv om del av scenen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...