Gå til innhold

Nokia 808 Pureview mot Galaxy S III og iPhone 4S


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Før jeg yttrer min mening, vil jeg si at dette handler ikke bare om hva som kan hevdes å være "teknisk best" (om man ser på skarphet og slikt), men også hva som er subjektivt best. Som regel er det slik at folk foretrekker ovedrevne justeringer (ser ikke naturlig ut, men oversaturert bilde vil se "bedre ut"). Det er jo derfor f.eks. Elkjøp, Expert,m.fl. har en egen "showroom" instilling på tv-apparater :-) (nybyrjare kjøper aldri de med naturlige farger, pga. de oversaturerte vil se "bedre ut").

 

Når det er sagt, mener jeg at det er ingen av mobilene som var best på alle bildene.

Ps. igjen: mener jeg! (Det er ingen bombastisk fasit når alle bildene kan sies å være gode, i alle fall de fleste bildene).

 

Bondegårdsbilde, beste rangert først

  1. Nokia
  2. SGS3
  3. Iphone 4S

Kommentar:

Nokiaen får en knapp seier i min bok, egentlig bare pga. skarphet i bildet med mest zoom.

Jeg vil trekke Nokia for merkelig fargebalanse langs kantene (se spesielt på høyre siden av bildene, der er det mørkere.). Mange vil nok foretrekke SGS3 fremfor nokiaen, pga. overdreven saturasjon i himmelen (meglersyndrom?). Iphonen er bare merkelige farger på og ikke like god kvalitet som de to andre.

 

Sundvollen, beste rangert først

  1. SGS3
  2. Iphone 4S
  3. Nokia

Kommentar:

Her er Nokiaen nok en gang merkelig langs kantene (spesielt høyre siden av bildet). Her vil jeg si det er såpass forstyrrende at jeg ville slettet bildet om jeg tok det med Nokiaen. Iphonen faller noe bak SGS3, pga. Iphonen er blass i farger. På max-zoom bildet, er nokia best, men "vanlig zoom" er jo helt herpet på nokiaen.

 

Prestekrager

På dette bildet vil jeg si det er "like bra", dvs. eventuelt like dårlig. Alle har sine svakheter og alle har sine styrker. Iphonen er mer undereksponert, men til gjengjeld er det mer "data" i dette bildet enn et overekspoenrt bilde.

Fargebalansen vil jeg ikke si er perfekt på noen av de, men det vil være svært subjektivt på alle de her.

 

motsolbildet:

Her vil jeg foretrekke SGS3 etterfulgt av Nokia og så Iphone.

Nokia og SGS3 har begge sine svakheter der, men iphonebildet er ubrukelig.

 

Det var mine subjektive tanker.

Endret av Olavxxx
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Spennende, og må si, litt skuffende test.

Vil ikke akkurat si at Nokian var OMGSÅMYEBEDRE som man hadde håpet. Bare en knepen seier i flere tilfeller etter min bedømming

 

Mulig ikke alle av disse bildene gav like tydelig bilde av nettopp att 808 er best, men søk litt rundt på tester fra andre nettsider world wide så skal du se att det er ikke akkuratt en "knepen seier" til 808 nei :)

 

Når det er sagt så er jo bildene i testen her tatt i lav oppløsning, husk att 808 kan ta bilder i langt høyere oppløsning om man virkelig har behov for det :) (det er forsåvidt ikke oppgitt hvilken oppløsning bildene er tatt i)

 

Når kommer forresten den komplette testen av 808 ??

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar
Spennende, og må si, litt skuffende test.Vil ikke akkurat si at Nokian var OMGSÅMYEBEDRE som man hadde håpet. Bare en knepen seier i flere tilfeller etter min bedømming
Mulig ikke alle av disse bildene gav like tydelig bilde av nettopp att 808 er best, men søk litt rundt på tester fra andre nettsider world wide så skal du se att det er ikke akkuratt en "knepen seier" til 808 nei :)Når det er sagt så er jo bildene i testen her tatt i lav oppløsning, husk att 808 kan ta bilder i langt høyere oppløsning om man virkelig har behov for det :) (det er forsåvidt ikke oppgitt hvilken oppløsning bildene er tatt i)Når kommer forresten den komplette testen av 808 ??

 

Det er vel en sannhet med modifikasjoner, den vil vel i praksis "krympe" bildene til færre piksler, så vidt jeg har lest (lenge siden jeg leste det).

 

Det er litt som om du tar et 12MP bilde og skalerer det ned til 6Mp, da får du et skarpere og klarere bilde. Om jeg ikke misforstod det helt, er det dette Nokia gjør. Nokiaen har selvsagt en enorm linse også, men antall piksler i seg selv er egentlig uvesentlig, så fremt man får bildene så stor som man trenger (til utskrift?). Jeg mener å huske at Nokiaen leverer 6 eller 8 Mp bilder som maksimal størrelse? (kan være jeg husker feil)

 

Når man tar bildet i eks. 5MPX vil mobilen bruke flere piksler til å lage en "superpiksel" utav de, det er riktig.

Uansett, det er ikke til å komme fra att ett bilde i 34MPX har ett mye større detaljnivå når man zoomer inn bildet. Jeg har testet dette mange ganger og det er altid bildene i høy oppløsning man kan zoome inn mest på og ser flest detaljer.

 

Når det er sagt, så pleier jeg oftest å ta bildene i 5 eller 8MPX, men ønsker jeg ett større detaljnivå tar jeg de i eks. 34MPX :)

 

Du kan se selv, her har jeg lagt ut både 5MPX og 34MPX av samme motiver jeg har tatt, om du velger full oppløsning/event. laster ned til PC og zoomer inn ser du forskjellen lett :)

 

http://www.flickr.co...s/81368938@N07/

 

I tillegg har jo også 808 lossless-zoom som kan brukes i pureview modus, dette i seg selv er jo en "killer" om man sammenligner med andre mobiler, dette er iallfall den funksjonen jeg har savnet mest på mobiler inntil 808 kom :)

Syns det er lagt lite vekt på det i denne testen....

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Det hadde vært spennende hvis Akam kunne kjørt Nokia 808 gjennom sine standard tester slik at vi fikk testet den mot tradisjonelle kamera.

 

Enig!

Det er nettopp det andre nettaviser også har gjort hvor de har testet mot andre systemkamera. Der har også 808 kommet meget bra ut :)

 

Å teste mot andre mobiler blir litt "kjedelig":...

Lenke til kommentar

Tja... Synes egentlig kvaliteten på alle tre er for dårlig.

 

 

Hvorfor er iPhone i det hele tatt med her? Når 4S kom ut ble den slått S2 i engadget sine tester og en test til eg ikke husker kilden til, men uansett når 4S ble slått av S2 i en kameratest, hvorfor blir den tatt med her da? Mot S3 og 808 :p

Fordi iPhone 4S er en av de mest populære smarttelefonene i Norge/verden...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...