Gå til innhold

iPhone-brann filmet av overvåkningskamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mange årsaker til at slike batterier "tar fyr", men som regel skyldes det yttre påvirkninger.

F.eks at noen har fiklet med telefonen.

Var det ikke en glemt skrue som var årsaken sist?

Hvis ikke er det en feil med selve batteriet eller telefonen. Lurer på om de finner årsaken.

 

Jeg sjekket akkurat mitt gamle Polaroid X530 som ikke har vært i bruk på en god stund, og der var alle tre batteriene svulmet opp i løpet av de 3-4 månedene kameraet har ligget i kameravesken.

Alle batteriene var helt normale sist jeg brukte kameraet, men nå fikk jeg nesten ikke ut det som satt i kameraet.

Det bruker også Lithium-Ion (Li-10B), men jeg må nok investere i et par-tre nye :)

 

Inntrykket mitt har hittil vært at Lithium-Ion har vært litt mer robuste enn Lithium-Polymer, men kanskje det det ikke stemmer?

Lenke til kommentar

LiPo batterier kan svulme opp og i værste fall eksplodre hvis man lagrer dem (ikke er i bruk) over lengre perioder med enten for mye, eller for lite strøm på dem.

Skal man lagre LiPo batterier over lengre perioder så må man lade dem opp til ca. 50-70% kapasitet før man stuer de vekk.

 

Tror Li-Ion batterier er litt mindre "følsomme" for dette enn LiPo, men det samme kan nok lønne seg der også. Det er derfor det alltid er sån

n ca. 60-70% batterikapasitet på batteriene når de kommer i esken som ny.

Lenke til kommentar

Mobiler som ligger i baklommer får juling, så jeg er ikke forbauset over at noen tar fyr. Blanding av sand (stonewashed), støv, pluss 600-900N kraft som regelmessig prøver å bøye chassis er ikke å anbefale. I gamle dager var man mer forsiktige med mobilene, og la dem gjerne i egne mobilvesker.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke et ukjent fenomen at dingser med Li-ion-batterier tar fyr.

 

Det jeg har tenkt på en del ganger er hva hvis dette skjer ombord på fly? Håndbagasjen er én ting (oppdages fort), men mange har vel en eller flere dingser med slike batterier i bagasjen som ligger i lasterommet. Der blir det i tillegg store temperatursvinginger som vel kan være en belastning for disse batteriene? Pilotene har vel varsellamper for brann i lasterommet, men hva med slukking?

Lenke til kommentar

Mobiler som ligger i baklommer får juling, så jeg er ikke forbauset over at noen tar fyr. Blanding av sand (stonewashed), støv, pluss 600-900N kraft som regelmessig prøver å bøye chassis er ikke å anbefale. I gamle dager var man mer forsiktige med mobilene, og la dem gjerne i egne mobilvesker.

Sant nok, men jeg tror ikke telefonen ble bøyd i dette tilfellet.

Rammen/antennen er en ramme av rustfritt stål, så både skjerm og bakplate ville nok knust lenge før rammen ble bøyd.

Lenke til kommentar

Mobiler som ligger i baklommer får juling, så jeg er ikke forbauset over at noen tar fyr. Blanding av sand (stonewashed), støv, pluss 600-900N kraft som regelmessig prøver å bøye chassis er ikke å anbefale. I gamle dager var man mer forsiktige med mobilene, og la dem gjerne i egne mobilvesker.

 

Det er ikke slik jeg husker det ihvertfall, om du ikke med gamle dager snakker om tiden lenge før slutten av 90-tallet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er jo ikke et ukjent fenomen at dingser med Li-ion-batterier tar fyr.Det jeg har tenkt på en del ganger er hva hvis dette skjer ombord på fly? Håndbagasjen er én ting (oppdages fort), men mange har vel en eller flere dingser med slike batterier i bagasjen som ligger i lasterommet. Der blir det i tillegg store temperatursvinginger som vel kan være en belastning for disse batteriene? Pilotene har vel varsellamper for brann i lasterommet, men hva med slukking?

 

Hmmm...interessant. Det gjøres vel ikke noe konkret før ulykken er der ihvertfall. Og det blir ganske vanskelig å gjøre noe med - kanskje man burde ha spesialbeholdere ved inngangen på flyet som alle må legge dingser i :D

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...