Gå til innhold

Nokia har en "plan b"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Plan B til Nokia? Spark Stupid Elop, bli kvitt microsoft og begynn å lage Meego og Android baserte smarttelefoner.

 

Og ikke mer enn 5 typer telefoner:

1. Super kamera "Pure View" serie

2. Fysisk tastatur, God batteri, stor skjerm "pro" serie

3. Stilig tynn touchskjerm telefon med unibody "N serie"

4. Billigere versjon av den over, mindre skjerm, mindre intern minne, tykkere "Xpress storselgere"

5. Dame mobiler! Funky design, mye fancy tilbehør "Prism" serie

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Plan B til Nokia? Spark Stupid Elop, bli kvitt microsoft og begynn å lage Meego og Android baserte smarttelefoner.

 

Og ikke mer enn 5 typer telefoner:

1. Super kamera "Pure View" serie

2. Fysisk tastatur, God batteri, stor skjerm "pro" serie

3. Stilig tynn touchskjerm telefon med unibody "N serie"

4. Billigere versjon av den over, mindre skjerm, mindre intern minne, tykkere "Xpress storselgere"

5. Dame mobiler! Funky design, mye fancy tilbehør "Prism" serie

 

På hvilken måte er det positivt med en drøss Androidtelefoner til?

 

Nokia og Windows Phone har visst seg å være en knall kombinasjon, og mulighetene WP 8 gir vil garantert komme til gode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nokia og Windows Phone har visst seg å være en knall kombinasjon, og mulighetene WP 8 gir vil garantert komme til gode.

 

Jeg tror ikke vi har samme oppfatning av order "knall kombinasjon".

Enten du ser på salgstall, aksjepriser, fortjeneste eller markedsandel for Nokia, har det gått bare en vei siden 2011 (da Elop introduserte Lumia WP stategi), NEDOVER.

2010 Q4 . . . 28.3 M units . . . 29%	 market share
2011 Q1 . . . 24.2 M units . . . 24%
2011 Q2 . . . 16.7 M units . . . 15%
2011 Q3 . . . 16.8 M units . . . 14%
2011 Q4 . . . 19.6 M units . . . 13% . . . Lumia 600,000
2012 Q1 . . . 11.9 M units . . . 8% . . . . Lumia 2.0 M

 

Windows Phone er så god som død. Etter annonsering at ingen av dagens WP7/7,5 mobiler kan få WP8, er det kun ytterst få som kjøper en Lumia.

 

Flere operatører har sluttet å selge disse.

 

Det har ikke vært en eneste riktig god, innovativ WP mobil siden HTC Titan (lansert sommer 2011), og selv den var kraftig begrenset av WP7 sin lav oppløsning.

 

Sammenligner du fjorårets topp mobiler mot årets mobiler, (f.eks Galaxy S2 mot S3, HTC Sensation mot One X) du ser en klar oppgradering, forbedring og utvikling. HTC Titan (2011) mot Nokia lumia 900 (2012) derimot.. ingen forskjell.

 

Tror du ser hva slags fremtid WP har.

Endret av AmiloD
Lenke til kommentar

Er på tide Nokia selv innser att WP ikke er særlig lukrativt, det har jo bare gått en vei siden de startet med det...

Oppover, mener du? :)

 

Feil. Det har gått i rasende fart nedover etter att Nokia startet med WP, regner med jeg ikke trenger finne referanse til det..

Lumia serien er jo totalt ribbet for teknologi og er ikke slik vi kjenner Nokia`s toppmodeller desverre..

Att de selger dårlig skjønner jeg veldig godt, jeg holder meg iallfall unna de!

Endret av leirdueredet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det flere produsenter som har annonsert at de skal produsere WP telefoner etter at WP8 ble annonsert.

 

Og Samsung har sakt at de vill bli størst på WP telefoner til høsten.

 

Så det ser ut som at Nokia får sterkere konkurranse på WP telefoner fremover.

 

Å bli størst på WP telefoner er som å bli Verdensmester i land hockey eller heste polo.. altså en meningsløs tittel. Alt de trenger å gjøre er å selge mer enn 2 millioner Lumia telefonene nokia selger pr kvartall.

Lenke til kommentar

Nokia og Windows Phone har visst seg å være en knall kombinasjon, og mulighetene WP 8 gir vil garantert komme til gode.

 

Jeg tror ikke vi har samme oppfatning av order "knall kombinasjon".

Enten du ser på salgstall, aksjepriser, fortjeneste eller markedsandel for Nokia, har det gått bare en vei siden 2011 (da Elop introduserte Lumia WP stategi), NEDOVER.

 

2010 Q4 . . . 28.3 M units . . . 29%	 market share
2011 Q1 . . . 24.2 M units . . . 24%
2011 Q2 . . . 16.7 M units . . . 15%
2011 Q3 . . . 16.8 M units . . . 14%
2011 Q4 . . . 19.6 M units . . . 13% . . . Lumia 600,000
2012 Q1 . . . 11.9 M units . . . 8% . . . . Lumia 2.0 M

 

Windows Phone er så god som død. Etter annonsering at ingen av dagens WP7/7,5 mobiler kan få WP8, er det kun ytterst få som kjøper en Lumia.

 

Flere operatører har sluttet å selge disse.

 

Det har ikke vært en eneste riktig god, innovativ WP mobil siden HTC Titan (lansert sommer 2011), og selv den var kraftig begrenset av WP7 sin lav oppløsning.

 

Sammenligner du fjorårets topp mobiler mot årets mobiler, (f.eks Galaxy S2 mot S3, HTC Sensation mot One X) du ser en klar oppgradering, forbedring og utvikling. HTC Titan (2011) mot Nokia lumia 900 (2012) derimot.. ingen forskjell.

 

Tror du ser hva slags fremtid WP har.

 

Hva har kombinasjon hardware og software med salgstall å gjøre? Den var ny.

 

Imponerende negativitet her idag, er du sikker på at du stod opp mer riktig bein idag? Jeg har positive forventninger og troa på Windows Phone 8. Så jeg ser ikke samme fremtid som deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Imponerende negativitet her idag, er du sikker på at du stod opp mer riktig bein idag? Jeg har positive forventninger og troa på Windows Phone 8. Så jeg ser ikke samme fremtid som deg.

 

Det er ikke bare her negativiteten er stor rundt WP, man ser det mer og mer.... Ta en titt i denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1440867&view=findpost&p=19398743

 

Når det er sagt er jeg ingen Nokia-hater, tvertimot, jeg syns Nokia er utrolig flink med mobiler, det jeg er skeptisk til er WP samarbeidet de har gått inn i...

Desverre tror jeg aldri Nokia vil komme opp igjen på det nivået de var i 2010 (med økende salg) før WP "bomben" ble sluppet..

Lenke til kommentar

Imponerende negativitet her idag, er du sikker på at du stod opp mer riktig bein idag? Jeg har positive forventninger og troa på Windows Phone 8. Så jeg ser ikke samme fremtid som deg.

 

Det er ikke bare her negativiteten er stor rundt WP, man ser det mer og mer.... Ta en titt i denne tråden:

http://www.diskusjon...post&p=19398743

 

Når det er sagt er jeg ingen Nokia-hater, tvertimot, jeg syns Nokia er utrolig flink med mobiler, det jeg er skeptisk til er WP samarbeidet de har gått inn i...

Desverre tror jeg aldri Nokia vil komme opp igjen på det nivået de var i 2010 (med økende salg) før WP "bomben" ble sluppet..

Det virker mer som at du har et sterkt hat mot Windows Phone og virkelig ikke klarer å se bruksområdet på den.

Lenke til kommentar

Hva om Nokia faktisk satser på android ved å lansere noe liknende Lumina serien?

Htc, LG og Samsung har begge deler, Så hvorfor skulle ikke Nokia?

 

Nokia har f.eks en ekstrem kamerateknologi, så dette ville skilt de ut iblant andre Android telefoner. Eller hva med å Lage en android phone med tastatur.

 

DEt er mye nokia kunne gjort for å ikke bare blitt borte i mengden av android telefoner.

Symbian for low end telefoner

WIndows for business mobiler

Android for high end telefoner

En blanding av Windows og Android multimedia telefoner. Android for kamerafokus, Windows for musikkfokus

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det flere produsenter som har annonsert at de skal produsere WP telefoner etter at WP8 ble annonsert.

 

Og Samsung har sakt at de vill bli størst på WP telefoner til høsten.

 

Så det ser ut som at Nokia får sterkere konkurranse på WP telefoner fremover.

 

Det er vel dette som er sakens kjerne: I den grad WP8 blir en suksess, vil alle konkurrentene kjøre på med mest mulig konkurransedyktige tilbud, og om Nokia har hatt en slags særrolle som hoffleverandør av WP, så trues denne både av problemer med teknologisk konkurransedyktighet og Microsofts behov for å selge plattformen sin, uavhengig av telefonleverandør.

 

M$ hadde behov for en tung og dyktig aktør for å sikre god lansering av sin telefonplattform, og det sikra de seg ganske rimelig. At dette ikke falt helt sammen med Nokias egeninteresse som dominerende mobilkonsern, kunne fikses ganske enkelt ved å avvikle den dominerende posisjonen, noe som er gjort.

 

Som det ser ut nå, er det ikke sikkert Nokia får lov til å satse mer i bredden før de er kjøpt opp, for lansering av interessante Android/Maemo-modeller kan nå altfor lett tolkes som at WP ikke er saliggjørende nok. Men det er ikke sikkert det vil ta mer enn et par år før et sånt oppkjøp har skjedd.

 

Det interessante spørmålet framover blir Unique Sellling Property, USP: Hva vil oppfattes som det? Og vil konkurrentene kunne holdes i bakleksa over tid hver gang noen oppnår noe sånt? I hvor stor grad vil programplattformene legge grunnlag for det, eller må det helt nye innovasjoner, som iPhone, til?

 

WP8 kan sikkert bli en hit. Spørsmålet er for hvem, og hvor lang tid det evt vil ta for konkurrentene å svare. Vil noen i dag f.eks. avskrive Apple?

Lenke til kommentar

Jeg syntes det er interessant å se hvordan så mange har såpass dystre spådommer for WP - som om det ikke kan gjøre annet enn å feile. Det er interessant fordi jeg kan knapt forestille meg hvordan WP *kan* feile. Unntaket må være dersom Apple og Google begynner å vise evner til innovering av de respektive OSene som jeg hittil ikke har sett spor av siden de ble lansert.

 

Personlig tror* jeg at MS har en god sjanse for å komme inn på markedet med W8 RT. De har en enorm fordel i det at så mange kjører Windows på PCer, og jeg tror de er i en god posisjon for å skape en virkelig sømløs opplevelse mellom PC, tablet og mobil. Videre syntes jeg at de har vært flinke med å ta til seg kanskje den viktigste læresetningen til Apple; keep it simple. WP finnes ikke komplisert, og i tillegg er det vakkert å se på. Jeg tror også at utviklerne kommer til å kaste seg over platformen i håp om å tjene penger i et relativt nytt og tynt befolket marked. Å bli oppdaget på iStore og Marked nå etterhvert er ikke enkelt fordi butikkene har blitt enorme.

 

En kan argumentere at MS marketplace har eksistert lenge, og at det enda knapt finnes apps der. Det er riktig, men så har det også vært ganske tynt med WP-mobiler. Nå som flere store produsenter, deriblant Samsung, har sagt at de vil lage telefoner med Windows, så tror jeg dette kommer til å endre seg ganske raskt. Hva som skjer med Nokia aner jeg ikke, de kan fort ende opp med å bli overkjørt av f.eks Samsung hvis de ikke handler både riktig og raskt. Personlig sitter jeg ihvertfall bare og venter på at det skal komme en konkuransedyktig mobil med W8. Da går iPhonen rett i skuffen.

 

*Med vekt på "tror".

Lenke til kommentar

Er på tide Nokia selv innser att WP ikke er særlig lukrativt, det har jo bare gått en vei siden de startet med det...

Oppover, mener du? :)

 

Feil. [bla bla bla]

 

Nokia sliter med et problem: Forbrukere er rare!

Du kan gi dem det åpenbart beste mobil-OSet, og likevel vil folk ha Android eller iOS. Forstå det den som kan! :hm:

Lenke til kommentar

Okei, la oss møtes her om 1 år, så ser vi hvorvidt Windows Phone lever eller ikke.

 

Jeg tar med hatter, sånn i tilfelle dere ikke har med. Nom nom nom.. ;)

Som sagt, med dagens forbrukere er det jo vanskelig å tippe utslaget.

Man kan dessverre ikke tvinge folk til å være smarte! Hadde det vært mulig, så hadde WP hatt en markedsandel på 98%. :)

Lenke til kommentar

Plan B til Nokia? Spark Stupid Elop, bli kvitt microsoft og begynn å lage Meego og Android baserte smarttelefoner.

 

Og ikke mer enn 5 typer telefoner:

1. Super kamera "Pure View" serie

2. Fysisk tastatur, God batteri, stor skjerm "pro" serie

3. Stilig tynn touchskjerm telefon med unibody "N serie"

4. Billigere versjon av den over, mindre skjerm, mindre intern minne, tykkere "Xpress storselgere"

5. Dame mobiler! Funky design, mye fancy tilbehør "Prism" serie

 

Skal Nokia overleve må de HVERTFALL IKKE satse på meego og symbian, da kan de like godt holde på med WP. Ingen vil ha Meego og Symbian. Nokia kan fortsette med WP men Microsoft må gjøre Windows Phone mer lukrativt med bedre spesifikasjoner. Microsoft ødelegger for Nokia :(

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...