Gå til innhold

Historien om Amiga – del 3 (Amiga)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ahh, memory lane!

 

Jeg savnet klassiske Amigaspill som Barbarian, Obliterator (begge fra Psygnosis), Fire Power (microillusions), Sidewinder og Great Giana Sisters, bare for å nevne noen. Men, som artikkelforfatteren sier, man kan ikke nevne alle heller.

 

For øvrig het spillet "Rocket Ranger" - ikke "Rocket Rangers". ;)

Lenke til kommentar

MOTHERFUCKENKIWIBASTARD <--- noen som husker den eller ? :p Aner ikke hvor mange år siden det er, og likavel sitter den i hjernebarken.

 

C64 og Amiga har definert oppveksten min noe helt vannvittig. Hvor mye tid jeg tilbragte med de maskinene både alene og med min bror og med venner aner jeg ikke. Vi syklet milevis for å bytte og kopiere spill av hverandre. Spill som Monkey Island og Dune 1 fascinerte meg noe voldsomt. For ikke å glemme hvor utrolig mye utstyret tålte (å tape i et spill hvor dette var ekstremt skuffende kunne resultere i harde knyttneveslag i maskina så den formelig hoppa).

 

Har fremdeles min A500 med GVP HD+ 120MB SCSI disk og 2MB fastram liggende og orginale prosticken fra C64'en kjøpt i 1984.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange kule spill ja. I tillegg til spillene som allerede er nevnt husker jeg Chaos Engine spesielt godt :)

Ellers brukte jeg både ASM One og SAS/Lattice C. Ble til og med noen demoer ut av det :) Go Foundation!

 

Men å ikke nevne at Amiga ble benyttet i både film- og musikk industrien er for dårlig. Amiga var veldig mye mer enn bare spill, demoer og DeLuxe Paint.

 

http://www.amigareport.com/ar134/p1-12.html

 

- Video Toaster

- Sculpt 3D

- Turbo Silver

- Imagine

- Scala

- Lightwave

- Bars and pipes

- Tigercub

...

bare for å nevne litt annet programvare enn det som allerede er nevnt :)

 

Lenke til kommentar

"The Chaos' Engine...You will be remembered."

 

For mange gode minner med Amiga til å huske alle. Musikken er jo klassisk med folk som Bjørn Lynne, Jogeir Liljedahl bl.a. Settlers, Super Cars, lage gale animasjoner i Deluxe Paint og simple James Bond-tematiske sanger i Octamed Proff og misunne de som virkelig kunne lage musikk.

 

Project X var også en klassiker. Nervepirrende Alien Breed (som ikke var en doomklone, nei). Alien Breed 3D kom vel som Amigaens svar på Doom, om jeg ikke husker feil. Det var flere liknende spill, men i 1994, da Doom kom (eller var det '93 - husker ikke helt) var Amigaen død for min del. Men den hadde gjort sitt og vil alltid bli husket og respektert fra min side.

 

RIP

Lenke til kommentar

Jeg har listet ned favorittspill på amiga flere ganger, men føler fortsatt trangen :)

 

Lotus 2

Pinball dreams, fantasies, illusions

Turborakettii

Golden Axe

Dogs of war

Stunt car racer

F/A-18 Interceptor

Black Crypt- Turte ikke spille det aleine.

Chuck Rock

 

Favoritt demoen min var Budbrain Megademo

 

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Det var tider det! Himmel og hav så morro ungene og kameratene hadde det i kjelleren. Det var fullt om kveldene.

Har Amigaen enda, men den har ikke vært i bruk på mange år. Kan den bare starte den opp, eller er det ting vi må sjekke først?

Har flere bæreposer med spill, og nå er det elleve

barnebarn som kanskje kan bruke den.

Bestefar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...