Gå til innhold
Noe nedetid og ustabilitet mellom 11:40 - 11:55 ×

SSB har brukt 100 millioner på nettsted


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hittil har vi brukt 35 millioner kroner på eksterne konsulenter.
På oppdrag fra SSB har Det norske Veritas vurdert hva som gikk galt.

... Internkompetanse er tydeligvis noe dritt.

Lenke til kommentar

Huff, halvparten av tiden jobber vi for staten folkens, og dette er hva vi får igjen.

De hundre millionenene har vel gått til div. it-foretak som betaler lønn og skatt. De ansatte bruker lønna til å betale for varer med 25% moms. Restrerende 75% går videre i næringskjeden. Tro meg når jeg sier at mesteparten av de 100 millionenene har funnet sin vei tilbake til statskassa igjen Endret av C4STOR
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når de ikke er i stand til å bygge APIer vet du at det bare er å kaste hele greia, for da har de ikke klare grensesnitt mellom datamodell og view.

 

Konsulentbruken i seg selv er det ikke noe galt med - det er ingen grunn til at offentlige etater skal ansette store programmererteam. Hva skal disse gjøre når prosjektet er ferdig?

 

Imidlertid må man ha kontroll på hva man kjøper - det går ikke an å leie inn både spekking, prosjektledelse og gjennomføring uten å ha noen form for kontroll selv. Da skjer sånt som dette.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Jeg synes det er bemerkelsesverdig at noen kan fremvise så dårlig prosjektledelse. Her er det åpenbart at noen ikke kan jobben sin. Når man bruker 35mill på konsulenter, så burde man faen meg klare å prestere bedre enn dette. Det virker som noen bare har kjøpt noen tjenester uten å stille krav til faktisk resultat. Skuffende dårlig av SSB dette her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Konsulentbruken i seg selv er det ikke noe galt med

Det spørs hva de har benyttet konsulentene til....

Imidlertid må man ha kontroll på hva man kjøper - det går ikke an å leie inn både spekking, prosjektledelse og gjennomføring uten å ha noen form for kontroll selv. Da skjer sånt som dette.

Akkurat!

- det er ingen grunn til at offentlige etater skal ansette store programmererteam. Hva skal disse gjøre når prosjektet er ferdig?

Vel, smak på ordene "offentlige etater"... tror du "prosjektene" noengang blir ferdige?

Like mye som de trenger sjåfører, sykepleiere, vaktmestere trenger de programmerere. Internett er den nye måten å kommunisere med befolkningen på. Det offentlige begår en stor feil når hver enkelt etat skal kjøre sitt eget konsulentløp, dette bør samordnes.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det offentlige begår en stor feil når hver enkelt etat skal kjøre sitt eget konsulentløp, dette bør samordnes.

Samordnes? Til hva da? Skal Altinn kjøre være grunnstøtten? :blink:

Det offentlige driver sjukehus... hvilket ikke akkurat er en enkel greie. De burde også kunne drive en "etat" med ansvar for informasjons distribusjonen. Denne med både programmerere / designere og systemere, slik at alle andre etater der ute slipper å gå skoa av seg med ymse konsulentbistand.

(AltInn er vel et eksempel på hvor ille det går uten en slik enhet).

Lenke til kommentar

Konsulentbruken i seg selv er det ikke noe galt med

Det spørs hva de har benyttet konsulentene til....

(...)

- det er ingen grunn til at offentlige etater skal ansette store programmererteam. Hva skal disse gjøre når prosjektet er ferdig?

Vel, smak på ordene "offentlige etater"... tror du "prosjektene" noengang blir ferdige?

Like mye som de trenger sjåfører, sykepleiere, vaktmestere trenger de programmerere. Internett er den nye måten å kommunisere med befolkningen på. Det offentlige begår en stor feil når hver enkelt etat skal kjøre sitt eget konsulentløp, dette bør samordnes.

 

Jeg tror du har delvis rett. Det er lite vits å ha særlig mange fast ansatte programmerere (bare noen til å drive vedlikehold, og disse bør være med i prosjektene sammen med de innleide når det lages nye ting).

 

Code monkeys har ikke så mye å si for hvor bra eller dårlig et prosjekt går dersom man har kompetente prosjektledere, business analysts og arkitekter. Og disse bør definitivt være fast ansatte. Noen i de enkelte etatene (for å forstå behov) og noen i en eller annen form for sentral pool.

 

Dette er forøvrig på ingen måte noe spesielt offentlig problem, det er bare at de må si fra når sånt skjer. Problemet er like stort i næringslivet.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar
Det offentlige begår en stor feil når hver enkelt etat skal kjøre sitt eget konsulentløp, dette bør samordnes.

Samordnes? Til hva da? Skal Altinn kjøre være grunnstøtten? :blink:
Det offentlige driver sjukehus... hvilket ikke akkurat er en enkel greie. De burde også kunne drive en "etat" med ansvar for informasjons distribusjonen. Denne med både programmerere / designere og systemere, slik at alle andre etater der ute slipper å gå skoa av seg med ymse konsulentbistand.

(AltInn er vel et eksempel på hvor ille det går uten en slik enhet).

Skjønner hva du er ute etter men så lenge hver sykehus-region er ansvarlig for sin IT-løsninger (f.eks DIPS osv.) og kommunene da igjen sitter med sine egene innkjøpskrav så har man liten/få muligheter til å få dette igjennom i praksis.

 

Så lenge det ikke slåes i bordet med en felles plattform og informasjonsutvikling så er vi like langt. Da kan AHUS sitte på sitt datasystem (mener det er DIPS) mens f.eks alle de forskjellige bydelen i Oslo skal benytte sitt journalsystem, f.eks Gerica som Bydel Søndre Nordstrand benytter seg av. Prøv en time med dette makkverket av software, makan til vræl skal man lete lenge etter.

 

Da må det legges statlige føringer på at en instans skal ha dette ansvaret og utvikling og..vel..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Code monkeys har ikke så mye å si for hvor bra eller dårlig et prosjekt går dersom man har kompetente prosjektledere, business analysts og arkitekter. Og disse bør definitivt være fast ansatte. Noen i de enkelte etatene (for å forstå behov) og noen i en eller annen form for sentral pool.

Jepp.

 

Jeg har et aktuelt eksempel;

Jeg driver nå utvikling for å oppfylle statelige krav utformet av difi.no (direktoratet for tele & ikt). Problemet er at ingen på difi.no kan det de har satt igang, jeg får hjelpen jeg behøver fra et privat firma som er konsulenter for difi.no

All kompetansen (ihvertfall det meste av den) finnes altså i dette innleide eksterne firmaet.

 

Hva gjør difi.no når firmaet ikke lenger er involvert ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Skjønner hva du er ute etter men så lenge hver sykehus-region er ansvarlig for sin IT-løsninger (f.eks DIPS osv.) og kommunene da igjen sitter med sine egene innkjøpskrav så har man liten/få muligheter til å få dette igjennom i praksis.

Det at alle sitter på hver sin tue skaper problemene. Du får en drøss lokale helter som, antagelig uten nok kunnskap, leier inn konsulenter i hytt å gevær i håp om å få lokale I/T løsninger på stell. Standardisering og gjenbruk av løsninger/kompetanse blir fort en umulighet.

 

Rart i grunn, her i Norge elsker jo staten å ha en finger med i det meste, bortsett fra der hvor det virkelig behøves...

Lenke til kommentar

- Hva var budsjettert med av kostnader på dette prosjektet da ? 100 mill og ikke ferdig gir liten mening om budsjettet er på 150 mill.

 

- Tragisk at det offentlige atter en gang angivelig går på en smell, som antagelig kan relateres tilbake til manglende intern kompetanse rundt IKT og prosjektstyring.

 

- " Publiseringsplattformen kommer fra Enonic, mens Bekk har jobbet med implementering. Accando, Bouvet, Halogen og Funka.nu har også vært involvert." <-- Trist for denne gjengen som blir framstillt som at de har sugd ut 100 mill av det offentlige uten å vise resultater. Hvilket privat firma ved sine fulle fem vil engasjere slike selskaper ?

 

- oppstart i 2007. Bruker man så lang tid på utvikling av systemer så er jo teknologien man benytter utdatert før man får satt den i drift, og man må omtrent begynne fra scratch igjen hele tiden :)

Lenke til kommentar

... det er ingen grunn til at offentlige etater skal ansette store programmererteam. Hva skal disse gjøre når prosjektet er ferdig? ...

 

Er ikke det en av grunnene til at det er gått galt?

 

I konklusjonen anbefaler Veritas derfor at Nye SSB.no ikke settes i produksjon «før det er gjort omfattende sikring av at virkelige krav og behov er ivaretatt» (...) samt at «IT-enheten og SSB for øvrig har etablert de nødvendige kapasiteter, kompetanse og avtaler for å kunne drifte og vedlikeholde» systemet.

 

Den gamle siden var 10 år gammel. Hvorfor er det sånn at det offentlige må la ting skure og gå til det er blitt ubrukelig (ref. skoler etc.)? I alle andre sammenhenger er skippertak noe man prøver å unngå. Om de hadde beholdt en viss kompetanse innomhus tror jeg det kunne bidratt postivit til prosjektet og de kunne kanskje også ha vedlikeholdt og oppdatert eksisterende løsning slik at man ikke måtte starte fra bunn.

Endret av Shagma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...