Gå til innhold

Apple innrømmer at de ikke er virus-immune


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rimelig imponert over hvor mye noen av journalistene klarer å vri sannheten i en artikkel de refererer til. Overskriften i sophos artikkel er derimot: "Macs and malware - See how Apple has changed its marketing message"

 

Jeg er forsåvidt enig i kritikken mot apple på mange punkter, men å finne opp overskrifter som: "Apple innrømmer at de ikke er virus-immune" er bare tull.

 

Den artikkelen det refereres til er at Apple endrer på uttalelsen "Mac er immun mot PC virus", noe som fortsatt er sant, men problemet er nå at det finnes Mac virus (som faktisk er utbredte), noe som ikke var tillfelle tidligere.

 

 

Uansett, er det en nyhet at det forandres en linje på apple sine hjemmesider? HW.no er jo nesten blitt apple-hw.no, der den minste detalj skal ha overskrift. Ikke det at jeg har noe imot apple, jeg har trossalt en macbook air selv, men jeg trenger ikke vite hver gang Tim Cook snyter seg eller skifter skjorte..

  • Liker 7
Lenke til kommentar

"Mac er immun mot PC virus", noe som fortsatt er sant, men problemet er nå at det finnes Mac virus (som faktisk er utbredte), noe som ikke var tillfelle tidligere.

 

det er faktisk feil, en mac er en PC så uttalelsen var feil. Det er bare alle som gjør det feil i diskusjoner, den virkelige diskusjonen burde være: apple vs alle andre pc produsenter. Det finnes f.eks også viruser som går på bare asus hovedkort osv.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det finnes f.eks også viruser som går på bare asus hovedkort osv.

 

Det blir egentlig delvis feil å si.

 

Det du tenker på er malware som overskriver bios for å få "persistence". Hovedsaklig for at malwaret skal overleve en omstart av PCen og eventuelt infisere maskinen på nytt om en ny OS installajon blir gjort.

 

Det finnes ikke "malware som bare går på asus-hovedkort" men det finnes malware med denne funksjonen som fungerer på hovedkort som benytter Award BIOS

 

http://translate.goo...F251096134.html

 

 

Leste om et som var nyere for ikke så lenge sia men som tydeligvis var i slekt med malwaret nevnt over.

 

~ Submit

 

Hmm, litt offtopic en smuleee?

Endret av Submit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Den artikkelen det refereres til er at Apple endrer på uttalelsen "Mac er immun mot PC virus", noe som fortsatt er sant, men problemet er nå at det finnes Mac virus (som faktisk er utbredte), noe som ikke var tillfelle tidligere.

 

 

En mac er en PC, eller mener du apple med vilje driver med misledene uttalelser der de i praksis lyver til kundene sine?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den nye så mye bedre ut enn den gamle.

Slik jeg leste den gamle sa den at alt er trygt og bare gjør som du vil uten å tenke deg om. Det er jo i og for seg greit at det er færre skumle ting for OSX enn for Windows, men de har ikke vært fri for farer, og da er det ganske skummelt når de sier at alt er vel, ikke bry deg om at det brenner under føttene dine.

Lenke til kommentar
Den artikkelen det refereres til er at Apple endrer på uttalelsen "Mac er immun mot PC virus", noe som fortsatt er sant, men problemet er nå at det finnes Mac virus (som faktisk er utbredte), noe som ikke var tillfelle tidligere.
En mac er en PC, eller mener du apple med vilje driver med misledene uttalelser der de i praksis lyver til kundene sine?AtW

 

At folk ikke vet dette ennå!?! PC står for personal computer, og det er Microsoft sitt navn på datamaskiner som kjører Windows. Når du skal laste ned programmer, så kan du også velge mellom Mac, PC & Linux-versjon av programmet. Og da er det også bilde av windowsikonet foran PC, apple foran mac, og Tux-pingvinen foran linux.

Lenke til kommentar
Den artikkelen det refereres til er at Apple endrer på uttalelsen "Mac er immun mot PC virus", noe som fortsatt er sant, men problemet er nå at det finnes Mac virus (som faktisk er utbredte), noe som ikke var tillfelle tidligere.
En mac er en PC, eller mener du apple med vilje driver med misledene uttalelser der de i praksis lyver til kundene sine?AtW
At folk ikke vet dette ennå!?! PC står for personal computer, og det er Microsoft sitt navn på datamaskiner som kjører Windows. Når du skal laste ned programmer, så kan du også velge mellom Mac, PC & Linux-versjon av programmet. Og da er det også bilde av windowsikonet foran PC, apple foran mac, og Tux-pingvinen foran linux.

 

Så.... en Mac er ikke en personlig datamaskin?

 

Blir vel like teit som å påstå at Linux ikke er et operativsystem?

 

Edit: Microsoft sitt navn står ikke på noen datamaskiner, foruten dems nye som faktisk er produsert av dem. Produsenten sitt navn og windows-lisens-klilstremerke er to helt forskjellige ting. Noe av grunnen til at Apple sin logo er på alt av Apple-utstyr er jo rett og slett fordi de har produsert den selv (til en viss grad).

 

De ikonene du refererer til er ikke noe annet enn valg av det operativsystemet du velger å laste ned til. Det er litt kjekt å vite hvilken fil man kan bruke, synes du ikke?

 

Edit 2: OT: Flott at Apple endrer sin mis-informasjon en smule værtfall.

Bare resten igjen da :wee:

Endret av XanderZ - Slaktarn.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Den artikkelen det refereres til er at Apple endrer på uttalelsen "Mac er immun mot PC virus", noe som fortsatt er sant, men problemet er nå at det finnes Mac virus (som faktisk er utbredte), noe som ikke var tillfelle tidligere.
En mac er en PC, eller mener du apple med vilje driver med misledene uttalelser der de i praksis lyver til kundene sine?AtW
At folk ikke vet dette ennå!?! PC står for personal computer, og det er Microsoft sitt navn på datamaskiner som kjører Windows. Når du skal laste ned programmer, så kan du også velge mellom Mac, PC & Linux-versjon av programmet. Og da er det også bilde av windowsikonet foran PC, apple foran mac, og Tux-pingvinen foran linux.

 

Må støtte AtW sin uttalelse her...

Dersom en Mac IKKE er en PC, er hele uttalelsen "It doesn't get PC viruses" direkte misledende, og dermed løgn. Ikke fordi det ikke er sant, men det er som å si at "Du kan spare lenge på dine appelsiner, fordi de får ikke bananfluer!".

 

Apple sier med sin uttalelse "It doesn't get PC viruses", at det en Apple-maskin er en PC den også, men at den ikke får de virusene som andre PCer får.

Lenke til kommentar
Den artikkelen det refereres til er at Apple endrer på uttalelsen "Mac er immun mot PC virus", noe som fortsatt er sant, men problemet er nå at det finnes Mac virus (som faktisk er utbredte), noe som ikke var tillfelle tidligere.
En mac er en PC, eller mener du apple med vilje driver med misledene uttalelser der de i praksis lyver til kundene sine?AtW

 

At folk ikke vet dette ennå!?! PC står for personal computer, og det er Microsoft sitt navn på datamaskiner som kjører Windows. Når du skal laste ned programmer, så kan du også velge mellom Mac, PC & Linux-versjon av programmet. Og da er det også bilde av windowsikonet foran PC, apple foran mac, og Tux-pingvinen foran linux.

 

Så hvis jeg har en PC uten noe operativsystem installert kan jeg ikke kalle den en PC? Hvis jeg installerer Windows 7 blir den automagisk til en PC og hvis jeg installerer Linux blir den til noe annet?

 

PC er ikke noe Microsoft har funnet på. Termen ble brukt lenge før Windows i det hele tatt eksisterte.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Det er da ganske klart nå det sies PC-virus og ikke virus. Macintosh er da en PC, men i alle Apple sine markedsføringer har de brukt "Hi I'm a Mac and Hi I'm a PC", så ut ifra kontekst det står i, og hvis dere leste originalartikelen så er det helt klart en mistolking av artikkelforfatter. Å bruke tid på å diskutere semantikk da tolkning av budskapet helt klart går på tvers av dette blir bare tull.

 

Les original artikkelen istedet for å bruke tid på å påpeke at Mac er per definisjon en PC, men Apple har i lengre tid benyttet uttrykket "PC" om windowsbaserte maskiner.

 

Jeg siterer direkte:

It doesn’t get PC viruses.

A Mac isn’t susceptible to the thousands of viruses plaguing Windows-based computers. That’s thanks to built-in defenses in Mac OS X that keep you safe, without any work on your part.

 

Det er da helt klart at artikkelforfatter har mistolket dette, da det ikke er en "bombastisk erklæring" da et virus som vil fungere på windows, ikke vil kunne fungere på Mac OSX.

 

 

Kan gjerne ha et par til her som påpeker at Mac er PC, som da heller ikke har lest artikkelen det refereres til, da det gjør kvalitetene på diskusjonene her så mye bedre.

Lenke til kommentar
Den artikkelen det refereres til er at Apple endrer på uttalelsen "Mac er immun mot PC virus", noe som fortsatt er sant, men problemet er nå at det finnes Mac virus (som faktisk er utbredte), noe som ikke var tillfelle tidligere.
En mac er en PC, eller mener du apple med vilje driver med misledene uttalelser der de i praksis lyver til kundene sine?AtW

 

At folk ikke vet dette ennå!?! PC står for personal computer, og det er Microsoft sitt navn på datamaskiner som kjører Windows. Når du skal laste ned programmer, så kan du også velge mellom Mac, PC & Linux-versjon av programmet. Og da er det også bilde av windowsikonet foran PC, apple foran mac, og Tux-pingvinen foran linux.

 

Jeg sa da aldri at Mac ikke var PC, jeg direkte siterte artikkelen i anførselstegn.

Lenke til kommentar

Virker som noen falt for trollet, HTCPetter. Forøvrig synes jeg ikke "Built-in defenses in OSX keep you safe from unknowingly downloading malicious software on your Mac" har noen mer spiselig ordlyd. Hvis ikke Flashback-trojaneren gjorde nettopp det, vet ikke jeg.

 

Jo, Mac er en PC, eller vent. Macen min tilhører Universal, og jeg har ikke lov å bruke PhotoBooth, musikk jeg liker i iTunes eller feriebilder i iPhoto på fritiden, akkurat som det ikke er noen personer som eier sin egen Mac til personlig bruk.

Endret av PaTrond
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker som noen falt for trollet, HTCPetter. Forøvrig synes jeg ikke "Built-in defenses in OSX keep you safe from unknowingly downloading malicious software on your Mac" har noen mer spiselig ordlyd. Hvis ikke Flashback-trojaneren gjorde nettopp det, vet ikke jeg.

 

Neida, blir ikke noe særlig spiselig med det. Hovedgrunnen til at apple har lite virus er helt klart grunnet lav markedsandel.

 

"A Mac isn’t susceptible to the thousands of viruses plaguing Windows-based computers. That’s thanks to built-in defenses in Mac OS X that keep you safe, without any work on your part." er jo feil fra apple sin side, da det ikke er et forsvarssystem, men inkompatibilitet til skadelig programvare som er årsaken til sikkerheten.

Lenke til kommentar

Rimelig imponert over hvor mye noen av journalistene klarer å vri sannheten i en artikkel de refererer til. Overskriften i sophos artikkel er derimot: "Macs and malware - See how Apple has changed its marketing message"

 

Jeg er forsåvidt enig i kritikken mot apple på mange punkter, men å finne opp overskrifter som: "Apple innrømmer at de ikke er virus-immune" er bare tull.

 

Den artikkelen det refereres til er at Apple endrer på uttalelsen "Mac er immun mot PC virus", noe som fortsatt er sant, men problemet er nå at det finnes Mac virus (som faktisk er utbredte), noe som ikke var tillfelle tidligere.

 

 

Uansett, er det en nyhet at det forandres en linje på apple sine hjemmesider? HW.no er jo nesten blitt apple-hw.no, der den minste detalj skal ha overskrift. Ikke det at jeg har noe imot apple, jeg har trossalt en macbook air selv, men jeg trenger ikke vite hver gang Tim Cook snyter seg eller skifter skjorte..

 

Hvis du leser teksten apple har skrevet så påstår de at mac ikke får virus fordi "defenses in mac osx keep you safe". Det er altså ikke feil å si at "Apple innrømmer at de ikke er virus-immune" fordi de nettopp påstår at osx er trygg på grunn av den innebygde sikkerheten, og ikke fordi de hadde så lav markedsandel at ingen gadd bruke resurser på å utvikle malware for mac.

 

Videre går de langt i å fortelle hvorfor viruser ikke biter på mac, som sandboxing osv...

 

PC et generelt begrep som også aplles maskiner kommer inn under. Å bruke PC som betegnelse på en windowsmaskin er feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er da ganske klart nå det sies PC-virus og ikke virus. Macintosh er da en PC, men i alle Apple sine markedsføringer har de brukt "Hi I'm a Mac and Hi I'm a PC", så ut ifra kontekst det står i, og hvis dere leste originalartikelen så er det helt klart en mistolking av artikkelforfatter. Å bruke tid på å diskutere semantikk da tolkning av budskapet helt klart går på tvers av dette blir bare tull.

 

Les original artikkelen istedet for å bruke tid på å påpeke at Mac er per definisjon en PC, men Apple har i lengre tid benyttet uttrykket "PC" om windowsbaserte maskiner.

 

Jeg siterer direkte:

It doesn’t get PC viruses.

A Mac isn’t susceptible to the thousands of viruses plaguing Windows-based computers. That’s thanks to built-in defenses in Mac OS X that keep you safe, without any work on your part.

 

Det er da helt klart at artikkelforfatter har mistolket dette, da det ikke er en "bombastisk erklæring" da et virus som vil fungere på windows, ikke vil kunne fungere på Mac OSX.

 

 

Kan gjerne ha et par til her som påpeker at Mac er PC, som da heller ikke har lest artikkelen det refereres til, da det gjør kvalitetene på diskusjonene her så mye bedre.

 

Isåfall er det jo en utrolig slesk og løgnaktig måte å formulere seg på, som jeg vil kalle villedene markedsføring. Det blir litt som toyota skulle skrytt av at de ikke fikk bilrust, men når bilen ruster så sier de "det er ikke en vanlgie bil, det er en hybrid, det var det vi mente", med en slik tolkning så er jo hele påstanden tom og uten innhold, og har som eneste mål å prøve å lure folk.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er da ganske klart nå det sies PC-virus og ingen ikke virus. Macintosh er da en PC, men i alle Apple sine markedsføringer har de brukt "Hi I'm a Mac and Hi I'm a PC", så ut ifra kontekst det står i, og hvis dere leste originalartikelen så er det helt klart en mistolking av artikkelforfatter. Å bruke tid på å diskutere semantikk da tolkning av budskapet helt klart går på tvers av dette blir bare tull.

 

Les original artikkelen istedet for å bruke tid på å påpeke at Mac er per definisjon en PC, men Apple har i lengre tid benyttet uttrykket "PC" om windowsbaserte maskiner.

 

Jeg siterer direkte:

It doesn’t get PC viruses.

A Mac isn’t susceptible to the thousands of viruses plaguing Windows-based computers. That’s thanks to built-in defenses in Mac OS X that keep you safe, without any work on your part.

 

Det er da helt klart at artikkelforfatter har mistolket dette, da det ikke er en "bombastisk erklæring" da et virus som vil fungere på windows, ikke vil kunne fungere på Mac OSX.

 

 

Kan gjerne ha et par til her som påpeker at Mac er PC, som da heller ikke har lest artikkelen det refereres til, da det gjør kvalitetene på diskusjonene her så mye bedre.

 

Isåfall er det jo en utrolig slesk og løgnaktig måte å formulere seg på, som jeg vil kalle villedene markedsføring. Det blir litt som toyota skulle skrytt av at de ikke fikk bilrust, men når bilen ruster så sier de "det er ikke en vanlgie bil, det er en hybrid, det var det vi mente", med en slik tolkning så er jo hele påstanden tom og uten innhold, og har som eneste mål å prøve å lure folk.

 

AtW

 

Det var et langt bedre eksempel enn mine bananfluer :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...