Gå til innhold

Sniktitt: Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samme eksponering og oppsett som vi alltid bruker i testlabben vår: Stativ, ISO 12233-plansje (med hovedkortet vårt på, og med X-Rite colorchecker). Når vi tester kameraer bruker vi f/5.6 for at optikken ikke skal bli en flaskehals, men når det er optikk vi ser på bruker vi selvsagt flere blenderverdier (i dette tilfellet f/2.8, f/4, f/5.6 og f/8). Riktig eksponering er i vår testlab 1/15 sek ved ISO 200 og f/5.6 om jeg ikke husker helt feil. Eksponering blir dermed som følger:

 

f/2.8 - 1/60 sek

f/4.0 - 1/30 sek

f/5.6 - 1/15 sek

f/8.0 - 1/8 sek

 

Stativ eller håndholdt?

 

Litt skuffet over spørsmålet, merker jeg. ;) Man tester selvsagt ikke et objektiv håndholdt på testlabben. Vi vet hva vi gjør, vettu.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det at Canon 24-70 L er "uskarp" i hjørnene på 24mm skyldes ikke optisk uskarphet, men et relativt bøyd fokusplan. Jeg har fokusert på nærmere 2 meter enn uendelig når jeg bruker 24mm og større blenderåpninger til landskapsbilder slik at jeg får med hjørnene.

 

Ellers er det flott at Tamron har kommet med dette objektivet som skaper litt konkurranse i et "proft" marked til en god pris. Men autofokushastigheten er derimot slett ikke på høyde med originaloptikken, og vil heller ikke utnytte Canons nye autofokussystem til det fulle.

Lenke til kommentar

Takk for info :)

Det er sikkert bare meg, som er litt hekta på å teste håndholdt med OS - og derfor trener mye på det ;)

 

No problem. :) De øvrige bildene i artikkelen er for øvrig tatt håndholdt.

 

Et lite spørsmål.....hvor lang avstand har dere fra midtlinjen i kamerahuset til fokuspunktet på hovedkortet?

Lenke til kommentar

Det dikteres av ISO 12233-plansjen. Den har merker for ulike formater (16:9, 4:3, 3:2 og 1:1) som skal være helt i knten på bildet når den avfotograferes riktig. Avstanden mellom "filmplanet" og plansjen avhenger dermed av brennvidden. Jo videre vinkel jo nærmere er kameraet.

 

Canons 8-15 fisheye fikk f.eks verken vi eller DIWA til å teste, fordi den måtte så nært plansjen at det gikk ut over lyssettingen.

Lenke til kommentar
Når det gjelder hjørneskarphet på full åpning er det temmelig klart at Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD regelrett knuser Canons eldre objektiv i denne klassen. Spesielt på 24 mm er forskjellen gigantisk, og selv om forskjellen blir mindre etter hvert som brennvidden øker, er den fremdeles klart synlig på f/2.8 på alle brennvidder.

 

Fstoppers kom til stikk motsatt konklusjon: "In the center of the frame Canon’s lens was always slightly sharper and at 24mm the edges were significantly sharper than Tamron’s."

 

Link: http://fstoppers.com...s-canon-24-70mm

 

Høres ut som et veldig spennende objektiv, ja.

 

Men - hvordan er det på 24-70L's store svakheter - krumt fokusplan og fokus shift?

 

Tror rett og slett bilde i artikkelen er ute av fokus pga krumt fokusplan som Trondster m.fl.

nevner

Endret av H_Treider
Lenke til kommentar

 

Det stemmer, alle bildene ble tatt med 5D Mark III. RAW, for øvrig.

 

 

Mens jeg holder på å trene på håndholdt bilde av hovedkort, på 35mm og f/2.8 - 1/60 sek, og ser på alle bildene under Hjørneskarphet og Senterskarphet som er tatt med kombinasjonen Canon 5D MarkIII og Canon EF 24-70mm f/2.8L USM - en rimelig kostbar kombinasjon. Hvordan er det mulig å ikke oppnå et bedre resultat med kamerahus/objektiv til en pris på ca. kr 48 000,- enn disse bildene?:

 

canon_35mm_cor_2.8.png

 

canon_35mm_cent_2.8.png

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...