Gå til innhold

Skal overvåke all post og nettbruk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

– Kommunikasjonsdata redder liv. Det er et helt nødvendig verktøy for politiet for å ta kriminelle og beskytte barn, påpeker hun.

– Enhver betydelig redusering av mulighetene til politiorganisasjoner til å skaffe til veie og utnytte vital kommunikasjonsdata, vil føre til flere drap, flere våpen i gatene, flere ran, flere uløste kidnappinger, mer skader fra tunge narkotiske stoffer, flere illegale innvandrere og mer uløst alvorlig kriminalitet generelt, sier Trevor Pearce.

Er dette i det hele tatt bevist, og til hvilken bekostning?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"? Enhver betydelig redusering av mulighetene til politiorganisasjoner til å skaffe til veie og utnytte vital kommunikasjonsdata, vil føre til flere drap, flere våpen i gatene, flere ran, flere uløste kidnappinger, mer skader fra tunge narkotiske stoffer, flere illegale innvandrere og mer uløst alvorlig kriminalitet generelt, sier Trevor Pearce."

 

Greit argument, men helt feil diskusjon. Her er det snakk om en vesentlig økning i overvåkning av publikum generellt, uten at det er basert på en reell mistanke eller kjent fare som kan avverges ved å overvåke en mistenkt i forkant av en pågripelse.

 

I forbindelse med et annet lands innføring av deres versjon av DLD ble det gjort undersøkelser av virkningen av tilsvarende tiltak tidligere. Mulig jeg husker feil, men mener dette var i Danmark, og de så altså på virkningene av innføring av tilsvarende tiltak i et annet land. Dette ble publisert i en artikkel på nett for mindre enn et år siden, og ble linket til i en diskusjon vedr. DLD her i Norge.

 

Det viste seg at det ikke var noen vesentlig gevinst av tiltaket i form av preventive virkninger, og at oppklaringsraten av forbrytelser heller ikke gikk vesentlig opp. I perioden etter innføringen hadde enkelte former for kriminalitet derimot gått opp, men ikke mer enn hva den naturlige variasjonen pleier å være. Altså ingen vesentlig gevinst etter innføring av et tiltak til en kostnad av milliarder av kroner.

 

Pearce sitt argument er forøvrig ivaretatt selv uten å gjennomføre forslaget, fordi det ikke innebærer en reduksjon slik han beskriver.

Endret av xRun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mon tro om NSA's nye datasenter for lagring og cracking av krypterte meldinger er relatert til dette, selv om det er to forskjellige land?Kan jo selvfølgelig være at det bare er min tinfoilhat som blir rustled.

NSA oppererer på et helt annet nivå, de jakter på terorister og spioner samt egen spionasje.

Cracke kryptere meldinger krever ekstrem regnekraft, det er kun noe du gjør dersom du vet at dataene er viktig.

Lenke til kommentar
– Kommunikasjonsdata redder liv. Det er et helt nødvendig verktøy for politiet for å ta kriminelle og beskytte barn, påpeker hun.
– Enhver betydelig redusering av mulighetene til politiorganisasjoner til å skaffe til veie og utnytte vital kommunikasjonsdata, vil føre til flere drap, flere våpen i gatene, flere ran, flere uløste kidnappinger, mer skader fra tunge narkotiske stoffer, flere illegale innvandrere og mer uløst alvorlig kriminalitet generelt, sier Trevor Pearce.
Er dette i det hele tatt bevist, og til hvilken bekostning?

Kan ikke se at det vil ha noen verdi, få kriminelle legger ut informasjon om handlingene sine på facebook. Ja noen gjør det, mye avtales også via sms email og lignende.

Men her kommer det store men, du kan hente ut 90% av disse dataene fra pcen til den som er pågrepet eller enda bedre gå rett til innholds levrandøren, du kan også gå til isp eller telefonselskap og avlytte alt direkte.

Å lytte for å prøve å finne noe, som å søke etter "drepe" vil gi milioner av treff med referanser til dataspill eller enda værre tullekomentarter der du må ha sammenhengen for å sjønne at det ikke er en virkelig trussel eks: jeg skulle ønske noen ville drepe mattelæreren.

 

For et diktatur som Kina vil noe slikt ha en nytteverdi da de ikke kan gå til google eller facebook og be om data.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NSA oppererer på et helt annet nivå, de jakter på terorister og spioner samt egen spionasje.

Cracke kryptere meldinger krever ekstrem regnekraft, det er kun noe du gjør dersom du vet at dataene er viktig.

 

Jeg er da klar over det. Det er nok bare alminiumshatten min som er rustled.

 

EDIT: Ah, skjønner godt hvordan du kan misforstå hva jeg sa. Det jeg mente var at jeg mistenker at det er relevant, ikke at det er direkte relatert.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

Det kan vel ikke lengre være noen tvil om at dette er den nye agendaen for tiden - å overvåke alt og alle helt uavhengig av evt. praktiske fordeler det vil medføre - og enda mindre i forhold til hvilke personvern og rettigheter det vil overtrampe.

 

Her strekkes jo ikke bare omfanget langt forbi det som er rimelig - men faktisk langt inn i det som blir direkte upraktisk, om ikke praktisk umulig å gjennomføre.

 

Det er en helt forferdelig utvikling - og med den frekvensen vi nå ser av progressivt strengere og mer omfattende overvåkning så er det virkelig skremmende å tenke over hvilken situasjon vi reellt kan befinne oss i om 10-20 år fra nå.

 

-Stigma

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...