Gå til innhold

Nå blir GeForce GTX 680 lydløst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil ha en slik kjøler... :)

 

 

... med vifter! :D Store vifter, helst 120 mm!

 

 

 

:D Synes produsentene burde lage monsterkjølere med store kjøleribber og 120 mm-vifter (slik som Zotac gjorde med GTX 580 Extreme Edition)!

 

Skjønner fortsatt ikke hvorfor ingen lager hybridkjølere. Altså vannkjøling, i tillegg til en stor kjøleribbe med vifte. De ville knust alt som heter konkurranse! En slik løsning trenger ikke en ekstern radiator en gang!

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Jeg vil ha en slik kjøler... :)

 

 

... med vifter! :D Store vifter, helst 120 mm!

 

 

 

:D Synes produsentene burde lage monsterkjølere med store kjøleribber og 120 mm-vifter (slik som Zotac gjorde med GTX 580 Extreme Edition)!

 

Skjønner fortsatt ikke hvorfor ingen lager hybridkjølere. Altså vannkjøling, i tillegg til en stor kjøleribbe med vifte. De ville knust alt som heter konkurranse! En slik løsning trenger ikke en ekstern radiator en gang!

 

Det var laget en hybridkjøler for GTX 580 og Arctic er i ferd med å lansere en hybrid kjøler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her går en del av gevinsten i lavere støynivå tapt pga grafikkortet tar stor plass og man kan faktisk risikere å ende opp med et høyere støynivå fordi man må ha høyere turtall på kabinettvifter eller montere vifter til å blåse på kjøleribben til kortet.

 

Et vanlig 3-part GTX 680 greier å kjøre med viftene på 1200 RPM mesteparten av tiden. 1200 RPM på grafikkortet gir et helt akseptabelt støynivå. IMO er det bedre med 1200 RPM på grafikkortet og kabinettvifter med 3-400 RPM enn å gå for passive løsninger. Det gir et akseptabelt støynivå samtidig som man har noe luftflyt i kabinettet.

 

Det viktigste er å få CPU-viften under 1000 RPM, helst under 800, doble eller triple grafikkort-vifter @ 1200 RPM og flere kabinettvifter i høy kvalitet @ 300 RPM.

 

Det er et scenario der det kan funke og det er i en dedikert gaming-PC der man ikke har noen form for kritiske data. Man har feks et romslig med dekativerte kabinettvifter eller senket til 300 RPM, 600-800 RPM vifte på CPU-kjøleren, noen SSDer til OS og spill, passiv 460W Seasonic-X PSU (eventuelt en aktiv PSU som er på top 5 listen over lavest støynivå) og lar rett og slett CPU nå 70-80 grader, grafikkortet 85 grader og 50+ grader for kretskortene. Selv om komponentene blir 15-20 grader varme enn hva man får i et vanlig oppsett er det likevel innenfor hva komponentene skal tåle i 3-5 år.

 

Jeg er såppas fornøyd med støynivået i min PC etter jeg fikk regulert vitene denne måneden at det er uaktuelt med passiv kjøling eller vannkjøling.

 

Nå har jeg:

 

i7 980 EXTREME @ 4 GHz med Noctua NH-U12P SE2 2x120mm @ 800 RPM.

Gainward GTX 680 "Phantom" 2 GB @ 1200 RPM

2x 180mm kabinettvifter @ 260-270 RPM

1x 120 mm kabinettvifte @ 370 RPM

1x 120 mm vifte som kjøler minne og PVM-kretsen.

 

Jeg har kun 3 stk SSDer i PCen og eneste jeg har å hente på støynivå er å bytte ut 5x snurredisker med SSD siden snurrediskene støyer mer enn viftene. Dette er faktisk gjennomførbart siden 512 GB SSD nå er tilgjengelig for 3800 kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil ha en slik kjøler... :)... med vifter! :D Store vifter, helst 120 mm!:D Synes produsentene burde lage monsterkjølere med store kjøleribber og 120 mm-vifter (slik som Zotac gjorde med GTX 580 Extreme Edition)!Skjønner fortsatt ikke hvorfor ingen lager hybridkjølere. Altså vannkjøling, i tillegg til en stor kjøleribbe med vifte. De ville knust alt som heter konkurranse! En slik løsning trenger ikke en ekstern radiator en gang!

En hybridkjøler blir litt smør på flesk hvorfor ikke en større radiator.

 

Det jeg lurer på er hvorfor ingen høyere kjølere, 95% av kabinettene har 4cm fra toppen av braketten til døra, bruk dette for kjølefinner og vifter.

 

Lenke til kommentar

Jeg vil ha en slik kjøler... :)... med vifter! :D Store vifter, helst 120 mm! :D Synes produsentene burde lage monsterkjølere med store kjøleribber og 120 mm-vifter (slik som Zotac gjorde med GTX 580 Extreme Edition)!Skjønner fortsatt ikke hvorfor ingen lager hybridkjølere. Altså vannkjøling, i tillegg til en stor kjøleribbe med vifte. De ville knust alt som heter konkurranse! En slik løsning trenger ikke en ekstern radiator en gang!

En hybridkjøler blir litt smør på flesk hvorfor ikke en større radiator.

 

Det jeg lurer på er hvorfor ingen høyere kjølere, 95% av kabinettene har 4cm fra toppen av braketten til døra, bruk dette for kjølefinner og vifter.

 

Større kostnader og langt mindre forbrukere - tror jeg.

Lenke til kommentar

Det var laget en hybridkjøler for GTX 580 og Arctic er i ferd med å lansere en hybrid kjøler.

Jepp, det vet jeg. Men det er først nå, dette burde ikke være så uvanlig. ;)

 

 

 

En hybridkjøler blir litt smør på flesk hvorfor ikke en større radiator.

Er begrenset hva en større radiator kan gjøre, så jeg vil heller se stødigere løsning på kjernen. I tillegg er det ikke alle som liker å ha en ekstra klump på eller i kabinettet, det gjør egentlig ikke jeg.

 

Men siden jeg er fan av ultimat kjøling så vil jeg til tross for dette ha den største radiatoren. ;)

 

 

Jeg savner produsenter som gjør ting utenom det vanlige, går deres egne veier. Greit nok, man kan ikke gjøre dette uten videre. Det må være marked for det, men hvis man aldri prøver så lykkes man ikke, da kommer man ingen vei. Gjør man bare hva konkurrenten allerede gjør ødelegges produktutviklingen til en viss grad. Og hvis man allerede har produkter som selger godt, så skader det ikke selskapet å lage andre produkter med ekstra lidenskap og orginalitet, selv om de selger mindre.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

2.8kg kanskje? Fremdeles nok til å vurdere horisontal stilling på kabinettet.

 

Forøvrig bare jeg som reagerer på at de stusselige varmerørene som går fra den ene siden til den andre. Med så liten kontaktflate så kan de ikke være særlig effektive? De ligger rett kanskje over der varmerørene fordeles på fremsida, men det er fremdels veldig lite overflate ?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Jeg vil ha en slik kjøler... :)... med vifter! :D Store vifter, helst 120 mm! :D Synes produsentene burde lage monsterkjølere med store kjøleribber og 120 mm-vifter (slik som Zotac gjorde med GTX 580 Extreme Edition)!Skjønner fortsatt ikke hvorfor ingen lager hybridkjølere. Altså vannkjøling, i tillegg til en stor kjøleribbe med vifte. De ville knust alt som heter konkurranse! En slik løsning trenger ikke en ekstern radiator en gang!
Det var laget en hybridkjøler for GTX 580 og Arctic er i ferd med å lansere en hybrid kjøler.

Min tanke var å lage kjøleren på fxs http://img.gfx.no/1015/1015745/3333.186x124!.jpg 3-4 cm høyere, da ville du fått plass til en mye større vifte som du kunne kjørt saktere, du ville også få mer kjøleribber, kan ikke se at dette ville koste så mye, spesial vifte design men standard motor, alle har alikevel spesielle kjøleribber.

Nei det ville ikke passe i alle kabinetter men ville virke fint i alle tower kabinetter som er mest vanlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...