Gå til innhold

Nokia kan gå tom for penger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Det er ikke nok å selge flere Windows-telefoner NÅ, de må også sørge for at de som har kjøpt en W-telefon kjøper en W-telefon neste gang. Jeg ble ekstremt skuffet over Lumia 800, og det er det sikkert flere enn meg som ble.

 

Se også mitt blogginnlegg https://www.diskusjon.no/index.php?app=blog&module=display&section=blog&blogid=1402&showentry=3660

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Nokia ble ikke med på smarttelefonbølgen. Dermed er det vanskelig for dem dem å overleve.

 

Det stemmer vel ikke helt det du sier, Nokia var en av de første med smarttelefoner ;) Det MÅ ikke være tuchscreen for at det er en smarttlf..

 

MEN saken er vel helt at dem ikke fulgte utviklingen.

Lenke til kommentar

Nokia ble ikke med på smarttelefonbølgen. Dermed er det vanskelig for dem dem å overleve.

 

Det var nå vell nettopp Nokia som startet med smartmobiler da :)

 

Både E7, N8 og N9 (ikke ww lansering) er jo smartmobiler som hadde forholdsvis gode salgstall da og som har sine klare fortrinn på hver sin måte. Og nå lanseres jo også toppmodellen 808 og som kan tenkes får gode salgstall.

Det er jo dessuten ikke fra den tiden Nokia slet, den "store" endringen kom jo etter att Elop satt igang WP sammarbeidet og frem til nå (før den tid var Nokia i vekst), det er den tiden det virkelig har gått nedover så det suser for Nokia....

Lenke til kommentar

Ja er ikke noen overraskelse det... Etter Nokia begynte med WP syns jeg det bare har gått en vei desverre... Kjipe mobiler som ingen vil ha, dette er ikke Nokia slik vi kjenner de fra tidligere desverre..

 

Siden de begynte med WP? WP var det lille lyset av håp i enden av tunnellen for Nokia IMHO. De har gått jevnt nedover siden N95 ble lansert, rundt samme tid som iPhone gjorde sitt inntog. De andre produsentene ble med i dansen initiert av Apple, Nokia gjorde ikke.

 

 

Lenke til kommentar

Ja er ikke noen overraskelse det... Etter Nokia begynte med WP syns jeg det bare har gått en vei desverre... Kjipe mobiler som ingen vil ha, dette er ikke Nokia slik vi kjenner de fra tidligere desverre..

 

Siden de begynte med WP? WP var det lille lyset av håp i enden av tunnellen for Nokia IMHO. De har gått jevnt nedover siden N95 ble lansert, rundt samme tid som iPhone gjorde sitt inntog. De andre produsentene ble med i dansen initiert av Apple, Nokia gjorde ikke.

 

Det har ikke gått jevnt nedover som du skriver... Det er hovedsaklig det siste 1-2 år att det virkelig har gått utfor med Nokia, altså fra de startet med WP...

Poenget er att folk ikke vil ha mobilene dems lenger, de selger dårlig og resultatet av det har du nok sett i media de siste dagene.... :wee:

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Å si at Nokia var først ute med smart telefoner, vitner om totalt kunnskapløshet. De var sågar ikke først med Symbian på en mobil telefon heller...

 

Jeg vil ikke akkurat si total kunnskapsløshet. De var før Samsung, HTC, Apple, LG, ZTE, Huawei osv. Mulig det var Ericsson eller Motorola som brukte Symbian først? Husker ikke, men det var jo et samarbeid mellom dem som fikk det i gang.

 

Smarttelefoner er ikke det det engang var, det er sikkert. I dag er jo hvilken som helst trykkskjermmobil en smarttelefon.

 

Huff, hvis Nokia går dunken, så blir det egentlig dønn kjedelig. Håper inderlig ikke det skjer. WP7 er ikke noe bra smarttelefon-OS etter min oppfatning. Men uansett så er en Lumia 710 et røverkjøp i dag, og er midt i blinken for folk som vil ha noe som er enkelt å bruke og med stor, fin skjerm. Tror rett og slett jeg kjøper noen i gave.

Lenke til kommentar

Smart telefon fantes lenge før symbian, og det var ericsson som var først ute med symbian. Så kan man jo kanskje diskutere om Nokias "smart telefoner" virkelig var så smarte. Jeg synes egentlig symbian i seg selv ikke automatisk gjør en telefon til smart telefon. Jeg ville nok sagt qwerty og/eller trykkfølsom skjerm bør være til stedet...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Huff, hvis Nokia går dunken, så blir det egentlig dønn kjedelig. Håper inderlig ikke det skjer. WP7 er ikke noe bra smarttelefon-OS etter min oppfatning. Men uansett så er en Lumia 710 et røverkjøp i dag, og er midt i blinken for folk som vil ha noe som er enkelt å bruke og med stor, fin skjerm. Tror rett og slett jeg kjøper noen i gave.

 

Og etter andres oppfatning, som min, er WP7 et aldeles glimrende OS. Skulle gjerne ha støttet Nokia med å kjøpe en Lumia 900 hadde det ikke vært for at jeg nylig investerte i en HTC Titan..

Lenke til kommentar

Nokia har nok selv sørget for å ta livet av seg selv ved å ignorere brukerne sine og ikke tilpasse seg fort nok etter at iPhone kom på markedet.

Fra å være et innoverende selskap har de gått rett ned til å være et selskap som knapt henger med i svingen og da gjerne lenge etter konkurrentene.

 

Mange av telefonene har dog gode egenskaper, det er bare at de er litt kjedelige og gir ikke den samme "aha" opplevelsen som mange andre telefoner på markedet, å velge et langtifra ferdigutviklet Mobilt Os som Windows Phone er ved lansering var også sannsynligvis et dårlig valg da kundene i dag ønsker å ha det beste "nå" og ikke ved en oppdatering om noen måneder / år om den kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Huff, hvis Nokia går dunken, så blir det egentlig dønn kjedelig. Håper inderlig ikke det skjer. WP7 er ikke noe bra smarttelefon-OS etter min oppfatning. Men uansett så er en Lumia 710 et røverkjøp i dag, og er midt i blinken for folk som vil ha noe som er enkelt å bruke og med stor, fin skjerm. Tror rett og slett jeg kjøper noen i gave.

 

Enig, vi får håpe det ikke går så ille med Nokia...

Men med WP er Nokia ganske ute og kjører ja.... For min del syns jeg Nokia har tapt seg veldig mye etter att WP kom, definitivt. De fremstår som mobiler med store mangler og begrensninger desverre.

Dette ser man jo også tydelig mht markedsandeler og salgstall...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Er det noen som husker DanCall, Bosch, Siemens eller Ericsson? De merkene døde for mange år siden, og det er vel knapt nok noen som savner dem idag. Det aller meste av mobiler produseres i Kina, og de er i realiteten små sminkespeil med touchskjerm, micro USB, hodetelefonutgang og, hvis Gud vil, slot for microSD-kort. For mange år siden hadde det kanskje litt å si hvilket merke det var på telefonen, idag er alle smarttelefoner redusert til små flate enheter som ser like ut alle sammen.

 

Bevare meg vel, det er mye nostalgi knyttet til merkenavnet Nokia, men verden vil gå videre uten dem.

Lenke til kommentar

Nokia ble ikke med på smarttelefonbølgen. Dermed er det vanskelig for dem dem å overleve.

 

Nokia STARTET smarttelefonbølgen! 7650 var den første smarttelefonen og kom ut for 10 år siden med innebygget kamera, app støtte, epost osv. Problemet er bare at nokia hang ikke med på touch bølgen.

 

Og idioten Elop har ødelagt firma under kritisk overgangsfasen.

 

Se på Samsung. For 3 år siden drev de med egne java basert os. Så begynte å eksperimentere med nye OS på dyre mobiler (Omnia serie) inkl WM6 og Symbian. Og deretter laget Android baserte telefoner også. De sluttet ikke å lage en type for så å lage en annen.

 

Kundene liker dårlig når selve CEO sier at produkt de lager er dritt. Noe Elop sa om symbian. RIP Nokia, dere var gode i sin tid.

Lenke til kommentar

Er det noen som husker DanCall, Bosch, Siemens eller Ericsson? De merkene døde for mange år siden, og det er vel knapt nok noen som savner dem idag. Det aller meste av mobiler produseres i Kina, og de er i realiteten små sminkespeil med touchskjerm, micro USB, hodetelefonutgang og, hvis Gud vil, slot for microSD-kort. For mange år siden hadde det kanskje litt å si hvilket merke det var på telefonen, idag er alle smarttelefoner redusert til små flate enheter som ser like ut alle sammen.

 

Bevare meg vel, det er mye nostalgi knyttet til merkenavnet Nokia, men verden vil gå videre uten dem.

 

+1 For 10-15 år siden så var mobilene helt forskjellige fra hverandre og det man fikk fra en merke var ikke alltid tilgjenglig fra andre. Ting som T9 tekst, MMS, MP3 spiller, type av fargeskjerm (16, 4096 eller 16bit) og ikke minst meny systemet var jo helt forskjellig på de fleste merker. Nokia var bedre enn andre på de fleste områdene og klarte seg bra.

 

Nei, på tid med at Nokia forsvinner.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...