Gå til innhold

Nokia sparker 10.000 ansatte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De trenger flere patenter de kan gi til trollselskapet sitt.

 

Det er åpenbart at Nokia pynter brura. Det er bare å se på hvem de setter inn som ny global markedsdirektør: kisen som er ansvarlig for det totalfeila amerikanske markedet. Da kan de si: joa, salgstallene våre er dårlige, men vi har vel ikke funnet rett mann til den avdelinga - og se hvor mye vi har kutta i utgifter!

Lenke til kommentar

IMHO så syntes jeg at Nokia har gjort en del gode ting i det siste. Grunnen til at det enda er uaktuelt for meg å kjøpe en Nokia handler ikke om Nokia, men om MS. MS ankommer banen i det seneste laget, og det er for mye usikkerhet rundt WP 8 for øyeblikket. Usikkerhet som f.eks at dersom man kjøper en Lumia 900, har man ikke den fjerneste anelse om man kan oppgradere til WP 8 når det kommer. Når MS har fått etablert seg, så tror jeg det kan gå bedre for Nokia.

Lenke til kommentar

Fokus hos Nokia er helt feil. De er avhengig av at folk kjøper produktene de produserer. Da må fokuset være ene og alene på å produsere det folk vil ha. De siste 5 årene har de kun fokusert på hvordan produktene skal være for at de skal passe inn i Nokia konsernet, og omvendt, hvordan strukturere selskapet for å produsere det og det produktet (helt uavhengig av om folk vil ha disse produktene eller ikke.)

 

De har fremdeles noen gode produkter, men for å være ærlig, så er Nokia nå så til de grader skakkjørt at de fortjener å dø. Det er tydelig at WP er en gedigen fiasko, men det burde de ha vist. Fokus på feature phones er riktig. Folk liker Asha serien og der er det plass for mye bra videre.

Lenke til kommentar

Nokia solgte i 1. kvartal over dobbelt så mage mobiltelefoner som Apple. Hvis vi ser på tallene for 2011 ser de slik ut.

2011 Market

Nokia 422 million sold

Samsung 315 million sold

Apple 89 million sold

 

De største tapene til nokia så langt har ikke vært på selve omsetningssiden, men på verdisiden. Det betyr at nokia fremdeles har et gedigent produksjons og distrubisjonsapparat. De har også god fortjeneste på produktene de selger. Å påstå at Nokia umiddelbart er i ferd å velte er kanskje litt å ta i.

 

Med det sakt, Nokia er i en presset situasjon. De må legge om kursen for å møte nye krav i markedet der de ikke har nådd opp så langt. Ser mange her mener WP var feil hest å satse på, men jeg er ikke enig. Av Nokias egne OS har jeg ikke sett noen som har større potensiale for komersiell suksess enn WP har. Det er klart, OS'et er fremdeles ferskt, man kan si det har holdt tilbake litt på HW-siden. Men dette retter seg med WP8 senere i år. Når Nokia nå først skulle satse, mener jeg WP var riktig vei å gå.

Lenke til kommentar

Dette er kategorisk feil. Nokia har tapt kollosalt på salg, bare i antall enheter. I tillegg har de kuttet marginene for å motvirke trenden.

 

http://communities-dominate.blogs.com/.a/6a00e0097e337c88330176155b0f20970c-pi

 

Det er også riktig at de har tapt verdi: siden brennende-platform memoet har aksjeprisen falt fra 11.06 til 2.80. Da blir det flåsete å kalle det en "presset situasjon". Nokia HAR veltet, og spørsmålet er hvor de sklir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nokia var konge på haugen med sine Symbian-telefoner. I løpet av et år har de dalt ned på bunnen. Symbian salget har stoppet helt opp og WP salget som skulle ta over har floppet. At Symbian har stoppet er forsåvidt greit, det er en del av strategien, men at WP ikke har klart å ta over er døden for Nokias smarttelefon-divisjon.

 

WP8 skal liksom bli så bra? Mulig, men det blir ikke mindre uforståelig at de ikke fikser opp WP7 så det går an å bruke det. Hadde WP7 vert brukelig, så hadde Lumia solgt i bøtter og spann.

 

Hva er det som skal bli så bra med WP8? Hvis det eneste som skjer er at WP8 kan brukes på bedre hardware, uten at de fikser opp alle tonnene med elementære mangler og feil, så er det good bye WP for all framtid.

Lenke til kommentar

Dette er kategorisk feil. Nokia har tapt kollosalt på salg, bare i antall enheter. I tillegg har de kuttet marginene for å motvirke trenden.

 

http://communities-d...155b0f20970c-pi

 

Det er også riktig at de har tapt verdi: siden brennende-platform memoet har aksjeprisen falt fra 11.06 til 2.80. Da blir det flåsete å kalle det en "presset situasjon". Nokia HAR veltet, og spørsmålet er hvor de sklir.

Hvorfor er dette kategorisk feil? Hvorfor ikke ta deg bryet med å skrive hva den linken der viser? Det er rett og slett markedsandeler for smarttelefoner. Hvis du ikke klarer å poste relevante linker eller i det minste klarer å forklare hva det er du viser, så la heller være.

 

Det er riktig at Nokia har solgt færre enheter i 2011 enn årene før, men likevell solgte nokia betydelig mye mer enn Apple. Ser man på 2011 solgte apple ca 70mill iPhone. Altså har Nokia selv i nedgangstider et gedigent omsetnings/distrubisjonsapparat.

 

Nå skrev jeg ikke at Nokia ikke har tapt på omsetningen, men at det ikke var der de største tapene har vært enda. Vi kan se på tallene fra årene før.

 

Nokia

2010: Solgte enheter 461,3 mil. Markedsandel 28.9

2009: Solgte enheter 440,8 mil. Markedsandel 36.4

 

Som du ser her økte nokia salget med 20 mil. enheter, like vell falt markedsandelen med ca 8%. Spesielt godt vises dette hvis man ser på rene smarttelefoner. Det kan altså være stor forskjell på markedsandeler og et selskaps omsetning av produkter.

 

Jeg legger merke til at du har hengt deg fryktelig opp i innholdet i en enkelt blogg, greit nok mye riktig der, men det er en blogg. Det fokuseres mye på at Nokias fall i markedsandeler skyldes dette burning platform memoet, og at hele nokias fall skyldes en enkelt mann. Det får meg litt til å lure på om denne bloggen har en agenda. Man kan jo spørre seg, var det ikke allerede et problem i nokia når et slikt memo klaskes i panna på de ansatte? Leker man med grafer kan man "bevise" hva som helst.

 

Kanskje var dette memoet det som skulle til for å riste de ansatte ut av en liten Nokia boble? Uansett, dette blir ren synsing, men jeg synes ikke det var noe i dette brevet som man ikke visste fra før. For min del er det like mye en annerkjennelse av at kursen må legges om, og slik sett mer positivt enn om de hadde vært låst på gammel kurs.

 

Forøvrig vokser WP stadig.

http://wmpoweruser.com/tag/sales/

 

Nå er ikke 3% veldig mye totalt sett, men det er en voksende trend og plattformen virker å få nytt momentum i markedet i år. Med dagens vekstrate på WP7 kan man ikke utelukke 20mill solgte enheter i 2012. Om WP8 slår ant kan dette gi en ekstra oppsving, samtidig som vi også vet at flere potensielle WP kjøpere nå avventer WP8.

 

Grunnen til at jeg nevner Nokias eksisterene omsetning av enheter, som fremdeles overgår de fleste andre totalt sett, er at selskapet har bygd opp en infrastruktur som allerede ligger til rette for vekst, ikke voksesmerter.

Endret av serpentbane666
Lenke til kommentar

Serpent, det er infrastrukturen som raseres nå. Hadde WP vært bra så hadde markedsandelen vert over 30% nå. Det er der problemet ligger, WP er ikke bra nok. Det er ikke mer komplisert enn som så.

 

Det er ikke så enkelt som så.

 

Hvis man ser på markedet når Android ble sluppet var segmentet neste generasjons smartphones dominert av en ny type telefon som skulle medføre store endringer i markedet, iPhone. iPhone var imidlertid fra starten av en eksklusiv telefon, samt at et bruksmønsker som passet til en telefon av denne typen var forbehold folk med en viss betalingsevne.

 

Derfra har android slått seg opp i et bredt segment, også på og i starten i hovedsak på low/mid end telefoner. Dermed gikk android i stor grad også i upløyd mark. Like vell gikk det hele to år før de hadde den markedsandelen du etterspørr.

 

WP kommer nå inn i et marked der denne nye generasjonen smarttelefoner har blitt enda smartere. Stadig flere bruker smarttelefoner, og kravene til en smarttelefon er høyere enn noen gang. Det er ikke lenger upløyd mark i de tradisjonelle markedene for smarttelefoner.

 

Med to så utbredte aktører i markedet kan man ikke uten videre forvente en tilsvarende vekst for en ny aktør, også mye fordi en smarttelefon innebærer et helhetlig økosystem som knytter til seg brukere utover selve telefonen. Man gjør invisteringer i HW og SW tilpasset er spesielt OS eller HW. Dermed er også terskelen for å bytte OS større nå enn tidligere.

 

Android var heller ikke veldig bra når det kom på markedet, og WP var heller ikke veldig bra før mango oppdateringen. Dette gjaldt også iPhone (som for eksempel ikke hadde støtte for MMS +++) WP er imidlertid et veldig bra OS. Jeg har selv brukt det i ca 1.5 år, og kommer ikke til å skifte slik det ser ut i dag. Med W8 kommer også WP etter når det gjelder HW-støtte, som da ser bedre ut på papiret også.

 

Når det gjelder infrastrukturen til Nokia er den langt i fra rassert. Produksjons og distribusjonskanalene eksisterer, men de omstrukturerer riktig nok selskapet slik at det passer inn selskapets nye behov. Det er klart at Nokia må gjøre dette for over de neste årene skal man ikke se bort i fra at den totale omsetningen av telefoner faller betydelig i de typiske smartphone markedene, før de ender opp med WP og en eller annen possisjon i markedet.

 

Når det gjelder possisjon i markedet er det vanskelig å forutse. Det er imidlertid på det rene at, som jeg skriver over, økosystemer er viktig for en persons valg av smarttelefoner. Gjenbruk av applikasjoner og at applikasjoner finnes osv teller mye. Der er det slik at WP er litt i bakleksa på grunn av markedsandeler fordi utviklere fokuserer på plattformene med størst nedslagsfelt.

 

Nå i oktober kommer imidlertid Windows 8, og med Windows 8 nettbrett på både ARM og x86 og Windows Phone 8. Felles for disse er at alle kjører sammer kernel, alle støtter metroapplikasjoner. Windows er den absolutt største plattformen i både bedrifts og hjemmesegmentet. Folk som da kjøper metroapplikasjoner til sin Windows 8 datamaskin vil da potensielt kunne benytte samme applikasjon tilpasset WP8 og omvendt. Metroappene blir ikke lenger forbeholdt "på farten" devicene til folk, men alt utstyr de bruker i en hver situasjon.

 

Dermed har MS gitt hele sitt økosystem en markedsandel de to andre plattformene så langt ikke er i nærheten av. Dette tror jeg nok applikasjonsutviklere er klar over.

Endret av serpentbane666
Lenke til kommentar

 

1) Hvorfor er dette kategorisk feil? Hvorfor ikke ta deg bryet med å skrive hva den linken der viser? Det er rett og slett markedsandeler for smarttelefoner. (...) .

 

2) Nokia

2010: Solgte enheter 461,3 mil. Markedsandel 28.9

2009: Solgte enheter 440,8 mil. Markedsandel 36.4

 

(..)

 

3) Jeg legger merke til at du har hengt deg fryktelig opp i innholdet i en enkelt blogg, greit nok mye riktig der, men det er en blogg. Det fokuseres mye på at Nokias fall i markedsandeler skyldes dette burning platform memoet, og at hele nokias fall skyldes en enkelt mann. Det får meg litt til å lure på om denne bloggen har en agenda. Man kan jo spørre seg, var det ikke allerede et problem i nokia når et slikt memo klaskes i panna på de ansatte?

 

 

 

(...)

 

1) Det er kategorisk feil fordi det er kategorisk feil. Det er også kategorisk feil at grafen viser markedsandeler, og jeg forklarte det ikke fordi jeg ikke anså det som nødvendig. Det står nemlig på grafen: "Nokia actual sales". Jeg innser nå at det mangler caption på aksen, så la meg spesifiere hva denne grafen viser:

 

Den viser at på 6 kvartal har antall solgte enheter gått ned fra 27-28 millioner i kvartalet, til 6-7 millioner. Et fall på 75% i antall solgte enheter.

 

Et fall på 75% i antall solgte enheter på 1,5 år er årsaken til at jeg sier ditt opprinnelige utsagn var kategorisk feil.

 

 

2) Nokias antall solgte enheter steg helt riktig hele veien fram til første kvartal 2011. Nokias telefoner, altså hovedsaklig Symbian+S40 har aldri solgt bedre enn det gjorde da Elop erklærte det katastrofeområde. Grafen jeg lenket til viste også at antall solgte enheter stupte gjennom året, så hovedvekta av telefoner ble solgt i det første halvdel. Det var faktisk inni måleområdet ditt at Nokia kollapset. Hvis man ikke ser på enkeltkvartaler, virker tallene mindre dramatiske. Ser man på hele tiår virker tallene mye bedre, sånn smått fantastiske. ;)

 

 

3) Det er klart som dagen at den bloggen har en agenda. Agendaen er å bli kvitt Elop. Samtidig, eller la meg si likevel er T.A. en av de mest respekterte/inflytelsesrike analytikerene i sin bransje, Forbes kåret han for ett år siden til "top 10" innflytelsesrik person i mobilbransjen. Rett og slett fordi han pleier ha rett og de mer "normale" analytikerene suger opp alt han sier. Og tall er tall, og disse tallene er dramatiske for Nokia. Jeg brukte Ahonens graf fordi jeg vet nøyaktig hvor den ligger. Tidligere har jeg sett akkurat samme tallene i tabellform og da fra Gartner, som alternativ kilde.

 

Edit: tok bort et avsnitt om 3% fordi jeg leste 3mill og da ble avsnittet bare tull. 3% ER økning.

 

Jeg glemte også noe jeg tenkte jeg også skulle si.

 

Ja, Nokia hadde et gigantproblem med Symbian også før Elop tryna. I media, spesielt i amerikansk tek-media, ledende i det globale mediebildet, ble Symbian framstilt som et helt for jævlig utdatert operativsystem som ingen måtte finne på å kjøpe! Det er sikkert sant også, jeg har aldri vært noen Symbian-kjenner. Men faktum er at dette bildet ble malt helt fra Iphonens fødsel. Det var kun i Nord-Amerika at Nokia ikke solgte telefoner, og det har de da heller aldri gjort. Symbian fortsatte bare å selge stadig flere telefoner helt til februar 2011. Markedsandelen falt som en stein, men antallet økte. Da fikk det en tydelig og klart forståelig knekk, når alle innså at Nokia bare lekte butikk med Symbian, og at S^3-satsingen som akkurat da var på vei ut i markedet ikke hadde støtte internt.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Folk som da kjøper metroapplikasjoner til sin Windows 8 datamaskin vil da potensielt kunne benytte samme applikasjon tilpasset WP8 og omvendt. Metroappene blir ikke lenger forbeholdt "på farten" devicene til folk, men alt utstyr de bruker i en hver situasjon.

 

Dermed har MS gitt hele sitt økosystem en markedsandel de to andre plattformene så langt ikke er i nærheten av. Dette tror jeg nok applikasjonsutviklere er klar over.

 

1 ) Markedsandelen er potensiell. Ca. 0% av alle applikasjoner er metro-applikasjoner, og eksisterende applikasjoner på Windows-desktop vil i utgangspunktet kun unntaksvis bli portert og da over en større tidsperiode.

 

2) Windows 7 har solgt ca. 1/2 mrd enheter, hvis google har stått meg bi. Android ser ut til å ha solgt ca. 1/3 mrd, og har ca. 934 tusen aktiveringer om dagen. Telefoner er nok kortere tid i bruk enn datamaskiner, men samtidig vokser antall smarttelefoner fortsatt raskt. Dermed veier ikke "synergi med desktop-segmentet" så veldig tungt, siden mobilsegmentet passerer desktop-segmentet, såvidt jeg kan se.

 

Markedsandelen til Windows Phone skal nok opp fra i dag, i alle fall så lenge Nokia fortsatt leverer WP-telefoner.

Lenke til kommentar

Microsoft kunne ha kjøpt Nokia fordi Nokia har en av verdens største porteføljer av IP, men nå har det seg slik at de har fått tak i alle patentene allerede for en lavere kostnad. Det som gjenstår nå er at Microsoft kan ønske å ha en forretningsmodell som er mer lik Apple's, der de har kontroll over hele prosessen fra hardware til appstore. Og vi vet at Microsoft ønsker å ha en forretningsmodell som er mer like Apple's, spørsmålet er til hvilken pris, og om de er villige til å være eneste relle produsent av WP-telefoner.

Lenke til kommentar

~snip

 

I følge grafen der solgte da Nokia 66mill mobiltelefoner i 2011? Rart at det oppgitte tallet da er 422mill. Jeg leste innlegget og så denne grafen bå denne bloggen selv, og mener tekstbeskrivelsen til grafen gikk på markedsandeler, det står også på bildet "world record in destruction of marcetshare...". Men det er jo helt klart mulig jeg har missforstått... Eventuelt så kategoriserer den og viser kun smarttelefoner.

 

Som jeg sa, man kan tolke tall og grafer, og pinche dette til hendlser. Det kan såklart være at markedet reagerte på en CEO som snakker om eget OS som en brennende plattform, men det var ingeng ting i memoet som ikke fra før var kjent. Uansett, om dette var årsaken til "kolapsen" kan jeg se at det førte med seg et stup i verdi, altså aksje. Jeg tror imidlertid ikke det påvirket folk flest og deres valg av mobiler, ganske enkelt fordi de ikke kjenner til dette memoet. Det er klart at det i en viss grad kunne påviket vidredistributører, men jeg tror folk rett og slett oppfattet symbian som et avleggs OS.

 

Uansett, poenget mitt var at Nokia til tross for motgangen, og disse tallene, har et produksjons og distrubisjonsapparat som fremdeles er i drift. Selv om man kutter her og der. Og Nokia vil derfor være skikket til å produsere og distributere et bredt spekter av apparater bassert på WP som i alle fall komersielt sett har et potensiale som overgår symbian i dag. Som WP-bruker selv er jeg veldig sikker på at MS og Nokia vil lykkes med å snu den negative trenden for Nokia, ikke bare fordi WP faktisk er et veldig bra OS, men spesielt med det felles økosystemet for W8 (pc og nettbrett) og WP8 når disse lanseres nå i høst.

Lenke til kommentar
Folk som da kjøper metroapplikasjoner til sin Windows 8 datamaskin vil da potensielt kunne benytte samme applikasjon tilpasset WP8 og omvendt. Metroappene blir ikke lenger forbeholdt "på farten" devicene til folk, men alt utstyr de bruker i en hver situasjon. Dermed har MS gitt hele sitt økosystem en markedsandel de to andre plattformene så langt ikke er i nærheten av. Dette tror jeg nok applikasjonsutviklere er klar over.
1 ) Markedsandelen er potensiell. Ca. 0% av alle applikasjoner er metro-applikasjoner, og eksisterende applikasjoner på Windows-desktop vil i utgangspunktet kun unntaksvis bli portert og da over en større tidsperiode. 2) Windows 7 har solgt ca. 1/2 mrd enheter, hvis google har stått meg bi. Android ser ut til å ha solgt ca. 1/3 mrd, og har ca. 934 tusen aktiveringer om dagen. Telefoner er nok kortere tid i bruk enn datamaskiner, men samtidig vokser antall smarttelefoner fortsatt raskt. Dermed veier ikke "synergi med desktop-segmentet" så veldig tungt, siden mobilsegmentet passerer desktop-segmentet, såvidt jeg kan se. Markedsandelen til Windows Phone skal nok opp fra i dag, i alle fall så lenge Nokia fortsatt leverer WP-telefoner.

 

Poenget er at kundene bruker W8 på jobb og hjemme, og de fleste har både datamaskin og mobil. Videre er som du sier levetiden på en datamaskin lenger, slik at tallene alene blir missvisende. Marcetplace er tett integrert i W8, slik at folk som er vant med å bruke denne typen apper trolig vil benytte seg av disse. Når man da har felles økosystem vil dette slik jeg ser det bidra til økt interesse for WP.

 

Men dette er såklart gjetninger fra min side. Personlig ser jeg i alle fall fordelen av kryss plattform applikasjoner.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...