Gå til innhold

iPhone-oppgradering gir deg dårligere kart


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mye i iOS 6 virker fornuftig. Men etter å ha brukt operativsystemet i noen timer mener vi det er såpass mange begrensninger i den nye kartløsningen, at vi tror mange nok vil tenke seg om to ganger før de oppgraderer fra iOS 5.

 

Det vil fortsatt finnes kartapplikasjoner fra tredjeparter i App Store. Mener dere at kartapplikasjonen som følger med som standard har så mye å si at folk ikke bør oppdatere til iOS 6 (når det blir lansert, ikke utviklerversjonen)?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm oppgraderingen? Oppdateringen kanskje, vel den kommer senere i år. Dette er en beta for utviklere. Google maps kan du fortsatt bruke, du må bare velge å installere den selv.

Det må jo uansett være godt for konkurransen at Google får en konkurrent på kart siden. Turn by turn navigasjon har Google ikke tilbydd på deres iOS app. Så da måtte kanskje Apple finne andre løsninger.

 

Svak artikkel..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke folk skjønner hvor viktig det er at Apple faktisk kommer med en konkurrerende tjeneste.

 

Det er nå vi vil se utvikling på dette området! Begge vil kjempe om å være best.

 

Google Maps er nok et betydelig bedre valg, men gleder meg til å se begge presse hverandre.

 

Bare det ikke ender opp med at Apple saksøker Google, og at hele utviklingen stopper opp. Er vel ikke lenge før Apple har en patent på noe i kart greiene, og så er mølla igang igjen.

For engangs skyld hadde det vært greit om dette kunne bli en konkurranse som faktisk resulterte i noe godt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Jeg tror ikke folk skjønner hvor viktig det er at Apple faktisk kommer med en konkurrerende tjeneste.Det er nå vi vil se utvikling på dette området! Begge vil kjempe om å være best.Google Maps er nok et betydelig bedre valg, men gleder meg til å se begge presse hverandre.
Bare det ikke ender opp med at Apple saksøker Google, og at hele utviklingen stopper opp. Er vel ikke lenge før Apple har en patent på noe i kart greiene, og så er mølla igang igjen.For engangs skyld hadde det vært greit om dette kunne bli en konkurranse som faktisk resulterte i noe godt.

 

Ja, enig, lei av at andre blir så begrenset av dumme patenter

Lenke til kommentar

For den vanlige bruker i gata som kjøper en ny iPhone så vil han altså nå få en dårligere opplevelse enn tidligere. Flott oppgradering det gitt.

Nå er jo dette en tidlig beta, men tror ikke den nye karttjenesten blir bedre enn google maps. Men det er en god start, og jeg hadde blitt forfær om apple kunne lansere en ny karttjeneste som trumfer google's mange år gamle tjeneste. Den jevne bruker for jo iallefall turn by turn navigasjon, selv om de mister noe.

Lenke til kommentar

Jeg sier meg enig med det en del andre har sagt så langt. Apple har tidligere vist evnen til å skape gode produkter innen nisjer de aldri har arbeidet med (helvete heller, det er bare å se på en iPhone), de bruker gjerne litt tid på å få det bra, men med en kombinasjon av oppkjøp og egen R&D får de ofte mekket brukbare produkter.

 

Om ikke annet vil konkurransen dytte en veps opp i baken på Google, og føre til ekstensiv videreutvikling av Google Maps, og som Android-bruker tjener jeg på det. Og iPhone-brukerne vil på lengre sikt tjene på at Googles karttjeneste er svært god, siden det vil dytte den samme vepsen opp i baken på Apple. Som forbrukere tjener vi på det.

 

På lengre sikt har jeg nok mer tro på at Google ender opp som kongen av kartmarkedet, siden de eier verdens største og sterkeste søkemotor og kan implementere sin funksjonalitet (både fra søkemotor, epost, drive, currents, whatnot) i kartappen. De har dessuten allerede en velfungerende app og et enormt forsprang. Når Apple når brukbarhets-milepåle #4 (arbitrært tall) er Google allerede på #7 eller #8. Og jeg har vanskelig for å se at Apple skal klare å revolusjonere akkurat digitale kart og navigasjon, det virker litt vel far fetched (det er ingen nye brukbarhetsrevolusjoner for kart jeg kan forestille meg, i alle fall).

 

Integrasjon av kart i selve enheten og operativsystemet tror jeg begge klarer like bra, så det blir nok heller ikke noe å vinne poeng på.

 

Det sagt, selv om vi som brukere til syvende og sist vil tjene på dette (i alle fall når Apples løsning til slutt får høy nok oppløsning på kart og satelitt) så har jeg svært vanskelig for å forstå hvorfor Apple skulle tjene på det. Det passer inn i bedriftsfilosofien, der man vil ha så mye som mulig inhouse, men dette er vel mer et eksempel på at også den filosofien kan være nogenlunde hullete fra tid til annen.

 

Med mindre Apple har noe brukbarhetsrevolusjonerende, som med blaing, pinch/zoom og en kapasativ skjerm som fungerte dritbra. Da kan det være noe i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sier meg enig med det en del andre har sagt så langt. Apple har tidligere vist evnen til å skape gode produkter innen nisjer de aldri har arbeidet med (helvete heller, det er bare å se på en iPhone), de bruker gjerne litt tid på å få det bra, men med en kombinasjon av oppkjøp og egen R&D får de ofte mekket brukbare produkter.

Litt OT det her, men iphone var vel heller et litt dårlig eksempel. Iphone var jo kun en ipod (touch) med telefonmottaker/sender og ipod var ledene på den tiden innen multimediespillere, så å si at at de ikke hadde arbeidet i "nisjen" fra før blir litt feil. :)

Lenke til kommentar

Nei. Gudene skal vite at jeg er en av de som finner keynotes med MMS og 3G fremstilt som noe revolusjonerende og utsagn som "this will change everything, again" morsomme, men poenget mitt er at iPhone, den opprinnelige iPhone, var totalt revolusjonerende mtp. brukervennlighet og UI. iPod touch kom, om jeg ikke tar feil, også etter iPhone (iPhone juni og iPod touch september), utviklingen av grensesnittet til iPhone og iPod Touch må logisk ha blitt gjennomført samtidig. :)

 

iPhone hadde sine issues da den ble lansert, men som et førsti sorti inn i markedet, imponerende som bare faen..

 

:)

 

Men jo, dette blir kanskje litt OT.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...