Gå til innhold

Førsteinntrykk: Canons STM-objektiver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ved fokusering i LiveView ble vi ikke like imponert, for hastigheten var så-som-så, uansett hva Canon påsto. De ville forsiktig si at LiveView-fokusen med 650D skulle være omtrent like rask som vanlig fasedetekterende fokus, men det så vi ikke da vi fikk prøve kameraet. Riktignok var kameraet som nevnt fremdeles langt fra ferdig utgave, så vi må ta forbehold om at det kan rettes opp i modeller som kommer i salg.

 

Hvordan opplevdes det i forholdt til eksisterende Canon kameraer på samme innstilling, likt, litt bedre, mye bedre ?

 

det er så imponerende lite at det synes merkelig å ha det på et stort speilreflekskamera - og alle Canons speilreflekser teller som stort i denne sammenhengen

 

40mm er i utgangspunktet designet for video, kan størrelsen ha noe med brukervennligheten under filming med ekstrautstyr steadycam for eksempel.

Lenke til kommentar

Et godt spørsmål. Det er mulig at USM har andre fordeler, slik at de to vil leve side om side.

 

Hvis USM er rraskere enn STM (i PDAF modus) , så vil vi se USM i sports-objektivene og STM for video-objektivene.

 

I og med at Canon har valgt STM i 18-135mm, så tipper jeg at den er rimeligere enn USM i produksjon og vil erstatte micro-USM.

Lenke til kommentar

Er STM å regne som arvtageren/oppfølgeren til USM? Virker jo som det er nøyaktig samme konsept, bare bedre utført.

 

Nettopp dette spurte jeg Canon om på pressekonferansen, uten å få noe klart svar. Jeg satt igjen med inntrykk av at USM og STM skulle leve side om side, men noe klart svar fikk jeg som sagt ikke, og jeg baserer dette egentlig bare på gut feeling.

Lenke til kommentar

Biter meg merke i at 40mm'ern kan brukes på et FF-kamera. Hvorfor lage den som et FF-objektiv når nåværende objektiver føles balanserte på de ganske store FF-husene? Disse husene er jo rimelig massive. Altså: Har Canon planer om å lansere et mindre FF-hus en eller annen gang i planlagt fremtid?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...