Gå til innhold

Windows-mobilene får superkrefter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er vell heller det at innen Windows Phone 8 og modeller med Qualcomm-Atheros Snapdragon 4 er på markedet så har utviklingen gått videre og Windows Phone blir hengende etter nok engang.

 

Hovedproblemet mitt med Windows Phone er ikke operativsystemet i seg selv, men heller mangelen på nye interessante modeller med relevant maskinvare. Det er rett og slett langt større og mer interessante valgmuligheter innen Androidbaserte mobiltelefoner og skal jeg først halvveis låse meg til maskinvare så syntes jeg iPhone er minst like interessant som det som finnes av Windows Phone alternativer der ute. For min del så faller Windows Phone mobilene i mellom to stoler som gjør at de aldri blir særlig aktuelle for min egen del.

 

 

Også har vi jo det store problemet med lav markedsandel i markedet og generelt lav fokus fra utviklere og tredjepartsleverandører. Det finnes så forsvinnende lite applikasjoner, tredjepartstilbehør og utstyr til Windows Phone at jeg blir litt skeptisk til om jeg vil sitte med skjegget i postkassa ved et eventuelt kjøp. I dag så handler en mobiltelefon om langt mer enn bare det som følger med på selve telefonen og her føler jeg Apple fremdeles ligger foran alle andre med iOS, med Android tett bak, mens Windows Phone dilter etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Windows Phone er absolutt aktuell for min del, spesielt med tanke på integrasjon mellom Windows Phone 8, Windows Phone 8 og XBox. Windows Phone 7/7.5 har kanskje ikke slått helt til, og vil tro at salget kommer til avta inntil Windows Phone 8 som kommer til høsten. Dagens Windows Phone versjon ble en slags forsmak på nye operativsystemet til Windows, som har fått veldig mange gode tilbakemeldinger.Bruker selv WP7.5 og er kjempefornøyd.

 

Tror ikke "RamGuy" vet hva han snakker om når det gjelder utvikling. Microsoft gir ut gratis utviklerprogramvare, holder kurs og seminarer samt har flere utviklerne som er mentorer. Dessuten har de ulike "camps" hvor utviklere virkelig får innblikk i hvordan apps skal utvikles. Finnes mye bra APPS nå for Windows Phone.

 

De som tør å prøve Windows Phone er storfornøyd, og tror at salget kommer å ta virkelig av i 2013 da Windows 8 og Windows Phone 8 har kommet ut og blitt tilgjengelig verden over. Jeg har virkelig stor tro på Microsoft - og kommer absolutt ikke til å gå tilbake til Apple

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er vell heller det at innen Windows Phone 8 og modeller med Qualcomm-Atheros Snapdragon 4 er på markedet så har utviklingen gått videre og Windows Phone blir hengende etter nok engang.

 

Hovedproblemet mitt med Windows Phone er ikke operativsystemet i seg selv, men heller mangelen på nye interessante modeller med relevant maskinvare. Det er rett og slett langt større og mer interessante valgmuligheter innen Androidbaserte mobiltelefoner og skal jeg først halvveis låse meg til maskinvare så syntes jeg iPhone er minst like interessant som det som finnes av Windows Phone alternativer der ute. For min del så faller Windows Phone mobilene i mellom to stoler som gjør at de aldri blir særlig aktuelle for min egen del.

 

 

Også har vi jo det store problemet med lav markedsandel i markedet og generelt lav fokus fra utviklere og tredjepartsleverandører. Det finnes så forsvinnende lite applikasjoner, tredjepartstilbehør og utstyr til Windows Phone at jeg blir litt skeptisk til om jeg vil sitte med skjegget i postkassa ved et eventuelt kjøp. I dag så handler en mobiltelefon om langt mer enn bare det som følger med på selve telefonen og her føler jeg Apple fremdeles ligger foran alle andre med iOS, med Android tett bak, mens Windows Phone dilter etter.

Utviklingen innen høsten er over oss river neppe avgårde noe serlig. Disse brikkene kommer til å være utmerket up to date. Desuten krever WP mye mindre av HW enn android. Har selv en 1GHz enkjernes CPU, og alt flyter uten problemer. Mer HW tror jeg i realiteten vil bety at man kan ha grommere grafikk i spill, ikke at man merker det helt store i vanlig bruk.

 

Skjønner ikke helt hvorfor WP lander mellom to stoler. Personlig synes jeg OS'et i seg selv er nok til å vurdere WP. Du låser deg ikke mer til maskinvare med WP enn Android, selv om det såklart er flere å velge i for androidplattformen.

 

Det finnes masse applikasjoner, og gode applikasjoner. Mangelen på 3. pars HW er et problem hvis man tenker dock, men så er det også stort sett bare iPhone som har en etablert standard der. Det er noe jeg savner på både Android og WP, en felles standard for tilkobling av HW. Kanskje til og med på tvers av plattformene. Hadde vært digg ;p Vi har USB, men denne er aldri plassert på samme sted på to forskjellige modeller.

 

Uansett, jeg har brukt WP i 1.5 år, og jeg er for min del overbevist om at det er det beste OS'et for min del. Du får tilgang til informasjon du behøver raskt, og du får gjort det du skal raskt og uten knoting. Den mest effektive telefonen jeg har brukt. Eneste ulempen med litt omfang er kanskje at de mest populære appene som finnes på de to andre ikke kommer eller kommer senere til WP. Men det er som sakt masse gode alternativer.

Lenke til kommentar
Tror ikke "RamGuy" vet hva han snakker om når det gjelder utvikling. Microsoft gir ut gratis utviklerprogramvare, holder kurs og seminarer samt har flere utviklerne som er mentorer. Dessuten har de ulike "camps" hvor utviklere virkelig får innblikk i hvordan apps skal utvikles. Finnes mye bra APPS nå for Windows Phone.

 

Poenget mitt er at for hver 100 iOS applikasjon så har du kanskje 85 Android applikasjoner og knappe 10 Windows Phone applikasjoner. Det at Microsoft legger alt til rette for utviklere forandrer ikke på dagens situasjon hvor 90% av alle applikasjoner er nedprioritert når det kommer til Windows Phone. Enten kommer den ikke i det hele tatt, eller så kommer den senere og flere av de applikasjonene som finnes (deriblant Spotify) så er mitt inntrykk og erfaring at Windows Phone varianten oppdateres sjeldnere og i det hele og store har svakere ytelse.

 

 

Tar jeg de applikasjonene jeg bruker mest på iOS:

 

- Trafikanten

- Meny

- Rema 1000

- Kindle

- TeamViewer

- TV2 Sport

- MinFotball

- Tapatalk

- VG

- Twitter

- Battle.net authenticator

- Google authenticator

- Nike+

- Posten sporing

 

 

Så finnes jo kun en brøkdel av disse til Windows Phone. Og det er og blir et problem for min del hvertfall, da applikasjoner av denne typen er noe av det som for meg definerer hvor praktisk en smarttelefon faktisk er i hverdagen. Og det er jo på ingen måte sånn at Windows Phone pusher ut applikasjoner mer effektivt enn verken iOS eller Android per i dag heller så spriket her vil jo heller vokse enn krympe i nærmeste fremtid som gjør at jeg blir skeptisk om jeg så liker Windows Phone 7.5 som operativsystem aldri så mye.

 

 

Hva ytelse og maskinvare angår så argumenteres det jo alltid med at Windows Phone ikke trenger bedre maskinvare, her er jeg som maskinvareentusiast helt uenig. At Windows Phone 7.5 ikke trenger like kraftig maskinvare som Android for å flyte bra er en ting, men det betyr ikke det samme som at ny og bedre maskinvare ikke er positivt for plattformen og utviklingen. Kraftigere maskinvare vil åpne opp dører for mer avansert, kraftig og tungdreven programvare og derfor ønsker ikke jeg noe scenario hvor Windows Phone skal dilte etter i utviklingen sammenlignet med Android og iOS bare fordi de kan. Det er jo ikke sånn at iOS trenger allverdens av maskinvare for å flyte godt heller, men for å holde seg kompetitive i markedet så må Apple holde tritt med det siste fra Android leieren uansett.

 

 

Det at Microsoft låser maskinvaren til Windows Phone såpass som de gjør er ikke noe jeg ser på som så utrolig negativt bare på grunn av det blir få utskiftninger og nyvendinger når det kommer til ren ytelse. Men det reduserer antallet aktuelle modeller fra stort sett samtlige aktører i markedet (med et lite unntak av Nokia) som gjør at sjansene for å snuble over en interessant modell blir mindre. Apple holder seg jo stort sett greit til høykvalitets komponenter og design for hver iPhone versjon så for de mer kravstore der ute så vil den fort falle i smak, mens Android har jo dusinvis med alternativer i alle former, fasonger og prisklasser. Windows Phone for min del mangler helt klart en modell med prikken over i-en som gjør at den klarer å friste mer enn alternativer som iPhone 4S, Galaxy S2, Galaxy Note, Galaxy S3, HTC One X osv..

 

 

Og totalen av alt dette gjør at jeg blir veldig avventende og ikke hopper på Windows Phone. Det å argumentere med at de få prosentene i markedet som først velger Windows Phone stort sett er fornøyde med det blir for meg litt irrelevant, da dette stort sett er brukere som har vært svært interesserte i Windows Phone i utgangspunktet, har vært klar over og forbedret på de utfordringene og manglene som eksisterer per i dag og som har funnet seg en modell som de sier seg fornøyde med. Dette vil jo på ingen måte være med å bidra til at Microsoft plutselig skal klare å mangedoble antallet Windows Phone brukere der ute med det aller første.

Lenke til kommentar

For min del er argumentet om at WP7 ikke trenger kraftig hardware irrelevant. Det meste jeg gjør på mobilen min er knyttet til nettleseren og apps, da hjelper det fint lite om UIet ellers er aksellerert når innlasting av nettsider utvilsomt hadde gått raskere med raskere hardware. Det samme gjelder apps, spesielt oppstart av apps tar for lang tid.

 

Nettleseren er og blir en ting som krever kraftigere hardware for å laste inn raskere og her har WP7 en vei å gå for min del. Samme hvor attraktiv platformen fremstår, jeg bytter ikke til en mobil med tregere nettleser.

 

 

Lenke til kommentar

*snip*

Nå har jo alle og en hver lov til å like den plattformen man selv ønsker, og ikke like andre for what ever reason. Jeg skal ikke prøve å omvende deg, det er ikke noe poeng for min del, men som WP bruker så gir jeg mitt syn på saken.

 

Når det gjelder apper så har såklart de to store et forsprang. Mange apper du kjenner navnet på finnes ikke til WP. Men det betyr ikke at du i mange tilfeller ikke finner andre apper som gjør det samme.

Men la oss se på appene du lister.

 

- Trafikanten (Benytter frigitte XML data fra Trafikanten. På WP gjør feks Trine i Farta det samme)

- Meny (Rimi har sin app på plass, så det skjer ting her også)

- Rema 1000 (se over)

- Kindle (finnes for WP)

- TeamViewer

- TV2 Sport

- MinFotball (Vurderes til 2013 sesongen, ellers har du Laget Mitt)

- Tapatalk (Board Express for Tapatalk finnes. Communities er en klient som kommer og som av mange foretrekkes over originalen. Det er også planlagt en offisiell versjon)

- VG (Finnes for WP)

- Twitter (Integrert i OS, samt App. FB + andre er mye bedre integrert i WP)

- Battle.net authenticator (Finnes for WP)

- Google authenticator

- Nike+ (RunNikePlus bruker Nike+ data)

- Posten sporing (Finnes for WP)

 

Jeg vet ikke hvordan du regner brøk, men vi kommer langt på WP. Det som mangler er stort sett særnorske nisjeapper. Med større volum kommer nok også disse.

 

Det er riktig at utviklere, og spesielt norske, ikke har prioritert WP fremfor de to store, men nå har i ikke WP i realiteten vært frontet på det norske markedet før nå nylig.

 

Windows Marcetplace har vært den raskes voksende appstoren, både historisk og den siste tiden. Så der tar du feil. Og på et gitt tidspunkt blir det uvesentlig om en appstore har 100000 eller 10000000000 apper.

 

Når det gjelder HW har ikke MS deffinert noen begrensing på maks ytelse, bare minimum. Men det er riktig at OS'et rent teknisk har begrensinger når det gjelder flerkjernestøtte. Dette kommer imidlertid med WP8. En kjerne har imidlertid ikke vist seg som et større problem, hverken i spill eller apper. 1.5GHz på en kjerne behøver ikke yte mindre enn to på 800MHz.

 

Hva folk som bruker WP mener om OS'et er jo absolutt relevant for diskusjonen. Der er ikke slik som du sier at de som har kjøpt WP er folk som på forhånd har bestemt seg for å like WP. Folk flest har så langt egentlig veldig liten formening om at det finnes flere forskjellige OS. For dem er det som før, flere forskjellige mobilprodusenter, altså Samsung, HTC, Nokia. Og om OS'et heter android med eller uten ditt eller datt på toppen, Bada, eller WP er for mange ikke like vesentlig.

 

Min far som ikke har noen som helst peiling kjøpte en WP og er storfornøyd, det er også jeg som er teknikker. ATT kjørte kundebarometer blant sine kunder, og Nokia lumia 710 brukerene er deres mest fornøyde kunder.

 

At du velger noe annet enn WP7, og har dine egene grunner for hvorfor er jo helt opp til deg. Men jeg synes ikke argumentasjonen i seg selv er konkluderende for å si det sånn.

 

Selv har jeg nesten fri tilgang til slikt utstyr og jeg kommer fra iPhone, via Android til WP. Selv om jeg valgte WP av ren nyskjerrighet er jeg ikke i tvil om at slik OS'ene fremstår i dag er det mitt OS of choice. Out of the box fungerer det utmerket, og det er by far det mest effektive OS'et i daglig bruk. Jeg gjør rett og slett ting raskere, og jeg finner fram til informasjon raskere. Med det sakt, som med alle OS, det finnes ting å sette fingeren på.

 

Det er mange svært gode apper, det er klart at noen av de mest poulære til andre OS ikke finnes, men det betyr ikke at det ikke finnes vell så gode alternativer. Dette gjelder spesielt de særnorske. Ytelsesmessig har jeg ikke opplevd problemer så langt, men det er klart at spill kan bli enda grommere med bedre HW. Til gjengjeld fungerer XBOX live på WP svært godt, men forutsetter såklart at du har en Live Gold for optimal "glede".

Endret av serpentbane666
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...