Gå til innhold

Nå oppdaterer AMD skjermkortene sine


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det høres ut som AMD adopterer driver strategien til Nvidia. Det bør løse opp i all det rotet dem har hatt med hotfixes, previews og WHQL lanseringer. Men det kan også by på mer alvorlige problemer for brukerene som mer eller mindre tvinges til å bruke ikke-WHQL godkjente drivere.

Lenke til kommentar

Blir mye kokker og mye søl med driveroppdateringer en gang i pr mnd. Har mer tro på oppdateringer da det virkelig trengs. Når det er sagt behøver ingen å oppdatere driveren hvis alt fungerer bra. Har selv hoppet over flere driverversjoner fra ati, da fixene ikke gjaldt for meg.

Lenke til kommentar

Dette er en BETA driver og har feil akkurat som man burde forvente av en driver merket BETA.

Om du ikke liker eller kan akseptere grafiske feil i spill bør du heller vente på en WHQL-driver.

WHQL godkjenning betyr egentlig veldig lite når det kommer til kvaliteten på driveren. WHQL luker mer eller mindre bare ut elendige drivere som kan krasje Windows.

 

Man skal heller ikke legge for mye i ordet BETA. I Nvidia sitt tilfelle (ifølge HKS) betyr bare offisielle beta drivere at de ikke har gjennomgått en WHQL godkjenning, men de har gjennomgått en like god QA av Nvidia som de driverene som blir sendt til WHQL godkjenning. Det er nok dermed en veldig liten fare for at de offisielle beta driverene ikke hadde bestått en WHQL godkjenning.

Jeg vet dog ikke om dette også er tilfelle for AMD sine offisielle beta drivere.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Man skal heller ikke legge for mye i ordet BETA. I Nvidia sitt tilfelle (ifølge HKS) betyr bare offisielle beta drivere at de ikke har gjennomgått en WHQL godkjenning, men de har gjennomgått en like god QA av Nvidia som de driverene som blir sendt til WHQL godkjenning. Det er nok dermed en veldig liten fare for at de offisielle beta driverene ikke hadde bestått en WHQL godkjenning.

Jeg vet dog ikke om dette også er tilfelle for AMD sine offisielle beta drivere.

I fjor installerte jeg 5 BETA-drivere fra Nvidia, samtlige fikk jeg problemer med idle BSODs, dårlig ytelse etter å ha lukket et spill og startet et nytt og andre rare problemer.

 

AMDs BETA-drivere er heller ikke noe å stole på, Release Candidate (RC) er derimot noe man relativt ofte kan stole på fra AMD. CAPs skaper også veldig sjelden feil. I det minste har AMD klare nivåer: BETA (vil ofte ha feil,) Release Candidate (ferdig med grunnleggende testing og kan gi en og annen feil,) og WHQL (skal fungere feilfritt.)

Lenke til kommentar

I fjor installerte jeg 5 BETA-drivere fra Nvidia, samtlige fikk jeg problemer med idle BSODs, dårlig ytelse etter å ha lukket et spill og startet et nytt og andre rare problemer.

Jeg har selv gått igjennom en del beta drivere siden jeg fikk GTX580 kortet mitt og for meg har samtlige fungert helt fint, men det er nå en større risiko for alvorlige feil når driveren ikke er WHQL godkjent.

Nvidia slipper ut såpass få WHQL drivere i året at skulle man kun holde seg til WHQL driverene kan man risikere å måtte vente vel og lenge på viktige optimaliseringer og fikser til det nye spillet man nettopp har kjøpt seg. Det gjenstår å se om det nå blir det samme for AMD brukere.

 

AMDs BETA-drivere er heller ikke noe å stole på, Release Candidate (RC) er derimot noe man relativt ofte kan stole på fra AMD. CAPs skaper også veldig sjelden feil. I det minste har AMD klare nivåer: BETA (vil ofte ha feil,) Release Candidate (ferdig med grunnleggende testing og kan gi en og annen feil,) og WHQL (skal fungere feilfritt.)

AMD har nå nettopp startet på en ny driver strategi og hvis jeg ikke tar helt feil er Catalyst 12.6 Beta den første offisielle beta driveren. Ganske lenge nå har det vært en (ihvertfall tidvis) en salig røre av hotfix, preview, RC og WHQL drivere med et overfladisk Catalyst nummer som ikke sier hvor ny/gammel driveren faktisk er. Jeg håper dem får ryddet opp i dette nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...