Gå til innhold

Den første Apple-maskinen kan bli din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Næmmen! Sløydprosjektet til Stevey, jo!Hvem i huleste betaler for noe sånt?Det er tydelig at ikke designerne var ansatt på den tida, gitt.

 

Tror nok at det mer mere Wozniak sitt sløydprosjekt. Steve gjorde lite generelt med produktene til apple. Han styrte selskapet mer eller mindre fra ende til slutt.

Endret av Khani
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, heller noe slikt historisk enn mye annet der ute på akusjoner.

Heller en eldgammel maskin, enn en krukke, maleri etc. :)

 

Ikke at jeg hadde svidd av 1 mill på noe slik uansett med det første, med mindre jeg satt på veldig veldig mye penger. :) Heller 1 Mill på det råeste som man kan få. ;)

 

Råeste til hjemmebruk må vel være noe ala:

4K prosjektor, tre 7970 i CFX, to 8-kjerner Xeon prosessorer, 64-128 GB med RAM (bruker selvsagt 100GB til RAM-disk), Stor OLED 4K skjerm, og et eget ventilert rom der Waterchilleren kan stå. <3

En areca og 8 fine SSDer. Harddisker for Backup. :)

Lenke til kommentar

Heller 1 Mill på det råeste som man kan få. ;)

 

Råeste til hjemmebruk må vel være noe ala:

4K prosjektor, tre 7970 i CFX, to 8-kjerner Xeon prosessorer, 64-128 GB med RAM (bruker selvsagt 100GB til RAM-disk), Stor OLED 4K skjerm, og et eget ventilert rom der Waterchilleren kan stå. &--#60;3

En areca og 8 fine SSDer. Harddisker for Backup. :)

 

Litt av en investering.

Endret av R2B2
Lenke til kommentar
Næmmen! Sløydprosjektet til Stevey, jo!Hvem i huleste betaler for noe sånt?Det er tydelig at ikke designerne var ansatt på den tida, gitt.
Tror nok at det mer mere Wozniak sitt sløydprosjekt. Steve gjorde lite generelt med produktene til apple. Han styrte selskapet mer eller mindre fra ende til slutt.

 

Wozniak heter steve til fornavn han også, lett å ta feil. Håper andre på forumet sier om de nevner Woz eller Jobs...

Lenke til kommentar

Tja, heller noe slikt historisk enn mye annet der ute på akusjoner. Heller en eldgammel maskin, enn en krukke, maleri etc. :) Ikke at jeg hadde svidd av 1 mill på noe slik uansett med det første, med mindre jeg satt på veldig veldig mye penger. :) Heller 1 Mill på det råeste som man kan få. ;)Råeste til hjemmebruk må vel være noe ala:4K prosjektor, tre 7970 i CFX, to 8-kjerner Xeon prosessorer, 64-128 GB med RAM (bruker selvsagt 100GB til RAM-disk), Stor OLED 4K skjerm, og et eget ventilert rom der Waterchilleren kan stå. <3En areca og 8 fine SSDer. Harddisker for Backup. :)

 

Det finnes 8-kjernede Intel prosesser? Pris? Hvor kjøpe? :D Tipper budsjettet på min pc sprenges ytterligere nå :D

Lenke til kommentar

 

Tja, heller noe slikt historisk enn mye annet der ute på akusjoner. Heller en eldgammel maskin, enn en krukke, maleri etc. :) Ikke at jeg hadde svidd av 1 mill på noe slik uansett med det første, med mindre jeg satt på veldig veldig mye penger. :) Heller 1 Mill på det råeste som man kan få. ;)Råeste til hjemmebruk må vel være noe ala:4K prosjektor, tre 7970 i CFX, to 8-kjerner Xeon prosessorer, 64-128 GB med RAM (bruker selvsagt 100GB til RAM-disk), Stor OLED 4K skjerm, og et eget ventilert rom der Waterchilleren kan stå. &--#60;3En areca og 8 fine SSDer. Harddisker for Backup. :)

 

Det finnes 8-kjernede Intel prosesser? Pris? Hvor kjøpe? :D Tipper budsjettet på min pc sprenges ytterligere nå :D

Jada, fantes en god stund det. ;)

Du har det på sokkel 2011: http://prisguide.har...min=&price_max=

 

Alt fra 2GHz - 2,9 Ghz + Turbo, og strekker seg fra 8-15K, ganske billig egentlig.

Legg også merke til at disse prosessorene kan kjøres i hvertfall to sammen. Altså to prosessorer på samme hovedkort, slik at du sitter med totalt 16-kjerner. 16-kjerner til under 24K og 2,6 Ghz, rimelig god deal. :)

 

Kan kjøres på hvilket som helst Sokkel 2011 hovedkort, og om du skal ha to prosessorer så trengs naturligvis et hovedkort med to sokkler.

 

Nedsiden er dog at de ikke har ulåst multiplier, som gjør at du må overclocke på gammlemåten, og på Sandy-Bridge/Sandy-Bridge-E så funker dette dårlig.

;)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Tja, heller noe slikt historisk enn mye annet der ute på akusjoner. Heller en eldgammel maskin, enn en krukke, maleri etc. :) Ikke at jeg hadde svidd av 1 mill på noe slik uansett med det første, med mindre jeg satt på veldig veldig mye penger. :) Heller 1 Mill på det råeste som man kan få. ;)Råeste til hjemmebruk må vel være noe ala:4K prosjektor, tre 7970 i CFX, to 8-kjerner Xeon prosessorer, 64-128 GB med RAM (bruker selvsagt 100GB til RAM-disk), Stor OLED 4K skjerm, og et eget ventilert rom der Waterchilleren kan stå. &--#60;3En areca og 8 fine SSDer. Harddisker for Backup. :)
Det finnes 8-kjernede Intel prosesser? Pris? Hvor kjøpe? :D Tipper budsjettet på min pc sprenges ytterligere nå :D
Jada, fantes en god stund det. ;)Du har det på sokkel 2011: http://prisguide.har...min=&price_max=Alt fra 2GHz - 2,9 Ghz + Turbo, og strekker seg fra 8-15K, ganske billig egentlig.Legg også merke til at disse prosessorene kan kjøres i hvertfall to sammen. Altså to prosessorer på samme hovedkort, slik at du sitter med totalt 16-kjerner. 16-kjerner til under 24K og 2,6 Ghz, rimelig god deal. :)Kan kjøres på hvilket som helst Sokkel 2011 hovedkort, og om du skal ha to prosessorer så trengs naturligvis et hovedkort med to sokkler.Nedsiden er dog at de ikke har ulåst multiplier, som gjør at du må overclocke på gammlemåten, og på Sandy-Bridge/Sandy-Bridge-E så funker dette dårlig. ;)

 

Xeon proessorne er til systemdrift og serveroppsett... Ikke til gaming og multimediamaskin... Da vil I5 og I7 serien gi ut langt mer ytelse enn en Xeon... Flere kjerner og høyere klokkefrekvens betyr ikke mer ytelse.

Lenke til kommentar

Ja og nei. Ja, de er ment til systemdrift og serveroppsett, alternativt til svært kresne entusiaster som driver på med tunge oppgaver etc.

 

Det betyr ikke at de er noe dårligere enn sine i7-utgaver til spill, som i og for seg er ganske så like i arkitekturen, om ikke tilnærmet identisk. Det er dog lagt med noe ekstra funksjonalitet. Dette går dog ikke utover hvor gode de er i spill.

 

En Xeon på 2,9 GHz yter like bra som en i7 (med lik arkitektur) på 2,9 GHz.

 

Nå har Xeon lavere frekvenser enn de beste i7'ene, og vil da naturligvis gi tilsvarende lavere i spillytelse. Ja, om du ser bort fra de få (om noen) spill som drar nytte av Xeon sine 8 kjerner mot i7 sine maksimalt 6.kjerner.

 

Nei, flere kjerner og høyere klokkefrekvens betyr ikke automatisk mer ytelse, men på lik arkitektur så vil det være en tilnærmet linær økning ved frekvens og antall kjerner. Og det er jo nettopp det vi snakker om her.

- 8 kjerners Xeon på 2,9 GHz yter så å si 25 % mer enn en i7 på 2,9 GHz og 6 kjerner.

- 2x6 kjerner Xeon på 2,9 Ghz yter ca det dobbelte av en i7 på 2,9 Ghz og 6 kjerner.

 

En 20 % økning i frekvens vil gi en teoretisk 20 % økning i ytelse, og i praksis så er dette ikke langt ifra heller.

 

Ikke at jeg helt ser hvorfor spill i det hele tatt er nevnt her. Det har jo strengt talt ikke vært nevnt i det hele tatt, og de som kjøper en PC med Xeon-prosessorer (altså i flere titals tusen klassen) antar jeg vet HVA de faktisk kjøper, og at man har sjekket at applikasjonene man skal kjøre faktisk kan dra nytte av de ekstra trådene. :)

 

Samt om man først skal bruke flere hundre tusen på en maskin, så vil man jo gjerne ha noe som holder mer enn et par år for å si det sånn. Og det er jo ingen tvil om at produsentene MÅ øke antall kjerner for å opprettholde en nogenlunde grei skalering. Noe høyere frekvenser enn det vi har sett de siste 8-9 årene er ikke lønnsomt, og flere transistorer pr kjerne øker kompleksiteten betraktelig.

 

Så med mindre det kommer noe helt revolusjonerende, så ser jeg ikke noen annen måte at man fortsetter med å øke antall kjerner, og at programvaren i morgen vil skalere utover enda flere kjerner. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...