Gå til innhold

Slik sjekker du hva operatøren har lagret om deg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er mer interessant hva DLD lagrer, jeg skønner hva opratøren min lagrer. Hvis mange gjør dette så er det bare staten (Posten) som tjener på det.

DLD er en lov som pålegger operatørene å lagre spesifik informasjon i en minimumsperiode. Altså vil en forespørsel som den i artikkelen avsløre det.

 

Rett meg om jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Når jeg prøver Netcom sine sider nå får jeg denne meldingen:

 

This web page is not available

The web page at https://netcom.no/kontaktskjema_test?p_auth=3g4eF2mN&p_p_id=1_WAR_webformportlet_INSTANCE_2ydM&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=_118_INSTANCE_Pi1P__column-1&p_p_col_pos=2&p_p_col_count=3&_1_WAR_webformportlet_INSTANCE_2ydM_javax.portlet.action=saveData might be temporarily down or it may have moved permanently to a new web address.

Error 330 (net::ERR_CONTENT_DECODING_FAILED): Unknown error.

 

Noen flere som har dette problemet?

Lenke til kommentar

Operatøren Phonero finnes ikke i oversikten

 

Det er flere av de mindre operatørene som mangler på oversikten. Dersom du er kunde av en av disse, anbefaler vi deg å se etter kontaktinformasjon på nettsidene deres.

 

I ditt tilfelle finner du dette på http://www.phonero.no/kundeservice/kontakt_oss/. Her kan du kopiere inn følgende forslag til tekst:

 

"Jeg ber med dette om innsyn i alle opplysninger dere har lagret om meg med utgangspunkt i mitt kundeforhold til dere. Forespørselen rettes med utgangspunkt i personopplysningslovens § 18 som omhandler rett til innsyn i lagrede opplysninger (http://lovdata.no/all/tl-20000414-031-003.html).

 

Med "alle opplysninger" menes totaliteten av de historiske opplysninger dere som operatør har lagret på tidspunktet for forespørselen (dags dato), og som kan knyttes til meg som person, herunder (men ikke begrenset til) personopplysninger, produkthistorikk, posisjoneringsdata og samtale-, MMS-, SMS- og alle datatrafikkdata.

 

Jeg gjør oppmerksom på at en eventuell avvisning av denne forespørselen må hjemles i lovens § 23".

Lenke til kommentar

Hva er egentlig grunnen til at teleselskapene lagrer så mye info om oss som de allerede gjør i dag? De er jo ikke pålagt å gjøre dette ennå, er de?

 

De sier det er pga. faktureringshensyn, men hvorfor sletter de ikke informasjonen fortløpende hvis de f.eks. fakturerer én gang per måned. Er ikke noe poeng i å lagre 3 måneders datatrafikk da vel?

Endret av Aporia Qualia
Lenke til kommentar

Noen som har fått svar enda?

 

Det er nok litt i tidligste laget. Det er svært arbeidskrevende for selskapene å hente ut dataene, og som følge av at vi skriver om dette, har de akkiurat nå hendene fulle av forespørsler. Da tar gjerne ting litt lengre tid.

 

Det er to tidsfrister som gjelder: På den ene siden har selskapene forpliktet seg til å følge en bransjenorm som sier de må besvare eposthenvendelser senest innen 72 timer.

 

Men viktigere er det at personopplysningsloven setter en grense på 30 dager for innsynsforespørsler av denne typen.

 

Det kan med andre ord gå inntil 30 dager før du får svar. Men da skal du til gjengjeld ha det - ellers bryter mobilselskapet ditt loven.

Lenke til kommentar

Noen som vet om dette gjelder for internett også, eller bare tlf?

 

Alle teleselskapene lagrer informasjon om måten kundene bruker telefonen eller nettet på, og du har samme innsynsmulighet hos alle. Men internettilbyderne lagrer langt mindre enn mobilselskapene.

 

Dette vil endre seg etter innføringen av datalagringsdirektivet; da vil det bli lagret mye mer informasjon om nettbruken din enn det gjøres i dag. I dag er det ingen som vet sikkert når direktivet innføres, men alt tyder på at det skjer til neste år en gang.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...