Gå til innhold

Intervju: Hard kamp etter IT-folk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Etterspørselen er spesielt sterk etter tyngre kompetanse som programmering og systemering."Systemdrift kanskje? Føler ikke at systemering er ett legit fag.

 

Systemering går mer mot modellering, utforming av programmer.. med andre ord steget før programmeringen. Arkitektur-konsulent feks jobber med "systemering"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://snl.no/systemering/IT

 

"ledd i utviklingen av et datasystem som omfatter kartleggings-, analyse- og konstruksjonsarbeid. Dette danner grunnlag for valg og tilrettelegging av standard programvare, utarbeiding av ny programvare, valg av maskinutstyr, rutiner for drift m.m. Systemeringsarbeid deles gjerne inn i faser som analyse, prototyping, implementasjon og drift."

 

Hører mye ut som IT arkitekt. Er nok et par hakk vassere enn drift.

Lenke til kommentar

"Etterspørselen er spesielt sterk etter tyngre kompetanse som programmering og systemering."Systemdrift kanskje? Føler ikke at systemering er ett legit fag.

 

At "Systemdrift" er et mer legit fag enn "Systemering" utfordres kanskje av at jeg, som 2. årig dataingeniør har vært mentor for nettopp drift, selv om jeg ikke velger systemering, men har valgt nettverksteknologi som valgfag i min ingeniørutdannelse? Lavmål!

Lenke til kommentar

Systemering er tross alt det lekmannen kaller "systemutvikling", som går på å designe, programmere, utvikle nettopp systemer, i motsetning til å drifte de. Misforstå meg rett, jeg har stor respekt for gode driftere, men jeg ville ikke gitt dem et sekund med Visual Studio / NetBeans / Eclipse, fordi fagområdet deres går ut på noe helt annet enn å programmere.

Lenke til kommentar

Ganske enig med deg, Schader, og det kommer fra en som selv er en "drifter".

 

Utenom daglig drift kan jeg også vurdere nye, eller foreta endringer på, diverse løsninger på infrastrukturen, fremskaffe nødvendige komponenter, designe, sette opp nye ting, dokumentere og feilsøke med mer. :)

 

Samtidig er det viktig å påpeke at (gode) driftere kan svært mye om veldig mye forskjellig, og jeg ville ikke uten videre gitt en programmerer/systemerer/utvikler i oppgave å sette opp, konfigurere, administrere og ikke minst feilsøke servere og nettverk uten tidligere bakgrunn med dette, da disse tingene definitivt kan bli komplekse.

 

Det er et veldig stort område, det med drift, på samme måte som systemering og utvikling.

 

Noen driftere bruker ulike scriptspråk som SQL, powershell ( Windows ), Perl, PHP, Python, Bash og slikt i jobben sin, men det er vel ofte ikke de mest avanserte tingene i forhold til de tyngre språkene systemere/utviklere/proggere jobber med.

 

Klart, det må vel sies at nettopp drifterne og utviklerne er svært avhengig av hverandre for å få alt til å fungere riktig.

 

I et godt samarbeid, dersom gruppene skal samkjøre prosjekter og få ferdig et produkt, har begge faggruppene noe innsikt i hverandres områder og respekterer hverandre deretter. :)

Endret av Green Leaf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Personlig vil jeg ikke anbefale folk å gå til intervjuer hos firmaer som ansetter via rekrutteringsbyråer. Jeg synes sjelden byråene er gode på å gjøre relevante intervjuer i forhold til bedriftene. Når du er hos selve bedriften prater du gjerne med noen som har greie på hva de trenger, og ikke bare får betalt for å fylle en stilling. Da får man gode spørsmål og kan prate med folk med ordentlig kunnskap. Så all ære til bedriftene som tør og gidder å gjøre intervjuene selv. Det er de jeg vil jobbe for!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Service, Helpdesk og support stillinger er også sett på som "Har du startet maskinen på nytt" stillinger. Men selv innen dette feltet er det ekstremt store variasjoner. En såkalt 1.linje jobb i en bedrift kan vanskelighetsgrad tilsvarende 2.linje i en annen bedrift. En 1.linje jobb kan til og med bevege seg inn på områder som i noen bedrifter er 3.linje ting.

 

Stillingstittel innen IT er veldig flytende. Det definerer sånn ca. hva du driver med, men arbeidsoppgavene og krav til teknisk kompetanse kan variere vildt fra en bedrift til en annen.

Lenke til kommentar

I bedriften jeg jobber i tror jeg vi prøvde i omtrent et år å finne noen via et rekrutteringsbyrå uten å finne én kandidat som passet. (Programmerer)

 

Finn et firma du vil jobbe for og ring de direkte. Dersom de sier at de ikke leter etter noen akkurat nå, så hør om det likevel er mulig med en uformell prat. Gjør du et godt inntrykk kan det godt være de ringer deg opp igjen etter et par måneder.

Lenke til kommentar

Viss man vil jobbe innen IT og kun får jobb hos vikarbyrå - så slutt. Vikarbyrå handler kun om å utnytte de svake.

Vikarbyråer gir svært dårlig lønn, latterlig pensjon og latterlige fordeler, ingen reell organiseringsrett, og du kan sparkes på dagen med grunner som tilhører middelalderen.

 

Det er IKKE etterspørsel etter IT folk, og det er ikke en hard kamp om IT folk. Det er løgn. Jeg jobber selv i et av de store firmaene og de skal KUN ha NTNU Datateknikk(utviklere/driftere) - og der er det hard kamp. Men det er ikke mange med alternativ utdannelse hos oss for å si det slik.

 

Support, lett drift og det vissvasset der gis til ufaglærte tapere som ikke har håp i livet om noe annet arbeid. Derfor aksepterer de å være vikar med alle de ulemper, og de kommer ikke noen steder heller. som jo er fint for å holde lønna nede.

Jeg så en kommentar om lærling - du er overkompetent for support/lett drift. Du vil antagelig bare slutte og finne på noe bedre og er derfor ikke interessant.

 

Nylig på jobb så var det en fyr som ble ansatt som vikar, med lovnad om fast ansettelse ... hehe ... kontrakten hans ble sagt opp og bye bye.

 

Ikke ta IKT på videregående. Ikke ta data på fagskolen. Du får ikke jobb, og det er ikke spesielt meningsfylt det du evt får.

Man skal ta studiespesialisering, og så søke på Informatikk/Data Ingeniør/NTNU Datateknikk for så å stå hele løpet ut til du har en master. Går du NTNU så er det meste ok, men alle andre må også skaffe seg relativt gode karakterer.

Har du begått feilen med å ta IKT på videregående/fagskole, så får man sikte seg inn på å ta gen.stud.kompetanse, eller forkurs for ing.skole. Også husk at mange høyskoler har tilbud om matte/fysikk som ekstrastudie.

 

Men vikar? Nei da skal du snu i døra og bli noe annet eller rette opp i dine utdanningsmangler.

 

Jeg har jobbet som vikar og da innen support, lett drift etc i flere år. Jeg har tatt min utdannelse og jobber nå som utvikler. Vikarbyråer og headhuntere er byllepest.

Lenke til kommentar

I Norge så vil alle ha IT-folk som er 20 år med master fra NTNU og 5 år arbeidserfaring.

 

Jeg er nå ferdig med en 3-årig Bachelorgrad innen kunstig intelligens og robotikk som jeg tok i Storbritannia, der nede så kaster de nesten trainee-jobber etter deg samt at de oppfordrer alle til å ta et år i bedrift mellom 2. og 3. året av studiene.

 

Planen min for øyeblikket er å finne meg en jobb relevant til computer science(informatikk) studiene jeg har fullført fram til jeg finner ut hva jeg faktisk vil jobbe med for å så ta videre studier, ut ifra den lille letinga jeg har gjort så ser det ikke ut som om det er mye internships/trainee-jobber i Norge, og om det er så spørs det om det sendes mail direkte til NTNU fra firma/rekrutteringskontor.

 

Nå er vel IT Norge som resten av landet styrt av gubber som ser på tall og ord framfor talent, joda det kommer sikkert mange gode utviklere osv fra NTNU men det er nok mange med alternativ utdanning som er like gode eller bedre utviklere osv.

 

Hadde vært gøy å vite hvordan rekrutterings prosedyrene i Norges største IT-bedrifter var, jeg vet selv at i Storbritannia så sees det minst like mye på personlighetstype og evner til problemløsning o.l. som karakterer.

 

Her til lands så virker det som om de leter etter NTNU studenter eksklusivt.

Lenke til kommentar

I Norge så vil alle ha IT-folk som er 20 år med master fra NTNU og 5 år arbeidserfaring.

 

Jeg er nå ferdig med en 3-årig Bachelorgrad innen kunstig intelligens og robotikk som jeg tok i Storbritannia, der nede så kaster de nesten trainee-jobber etter deg samt at de oppfordrer alle til å ta et *snip*

 

Ta en master om du vil ha valgmuligheter i norge.

 

Husk at arbeidserfaring er det samme om det er i norge eller utlandet. Det er hva man jobber med som forteller om du er interessant eller ikke. For norge så betyr det i ditt tilfelle Java eller .Net, og teknologier som ofte er nevnt i stillingsannonser på finn.

 

NTNU er eneste institusjon i norge som aktivt jobber med å skape kontakt mellom bedrifter og studenter. En NTNU student kan gå på bedriftspresentasjoner 2 ganger i uka og bli påspandert alkohol (om man tar Datateknikk). En bedrift som drar til NTNU vil være garantert å få møte mange potensielle arbeidere da studentene har oppmøteplikt på bed.pres.

Alle andre høyskoler i norge ser på bedrifter som kapitalistiske horer og skyr dem som pesten. En bedrift vil derfor ikke treffe så mange relevante om noen i det hele tatt fordi studentene ikke skjønner greia og ikke blir tvunget til oppmøte.

 

Arbeidsplasser og spesielt oppdragsgivere har mange NTH/NTNU folk hos seg. Når de vurderer nye kandidater så velger de sine egne. Skal staten lage en løsning, så velger de konsulenter med NTNU til å gjøre jobben.

NTNU er salgbart for et konsulentfirma. Røkla er det ikke.

Mesteparten av IT jobb i norge innen utvikling er å lage systemer på oppdrag for kunde. Altså en eller annen variant av å være håndtverker(konsulent).

NTNU studenter suger like mye som utviklere som alle andre flinke utviklere. Men de har bedre papirer, har bevist gjennom mange år at de kan ta gode valg, og de dårligste er bedre enn dårlige ikke-ntnu studenter. Er du teknisk dum som 99% er, så er NTNU et godt filter.

 

Som student - og som vil jobbe i norge - så må bachelor/master oppgaven være innen Java/.Net med relevante teknologier du finner på Finn. Det gir instant cred. Den enkleste Java sertifiseringen er lett å ta(2000kr) og gir også kred. Når du skal lage en CV så ta med ALT av teknologier du har vært borti på skolen, beskriv bachelor/master oppgavene. Ikke vær redd for at CV blir på mange sider (min er 6sider fordi jeg beskriver alle prosjekter og teknologier jeg har vært bort).

Alternative språk er kult å ha. Jeg er Java utvikler og jeg ser en viss interesse for de som kommer med Groovy/Scala/Clojure/Haskel på cv'en sin. Det pirrer de tekniske alibiene som vurderer cv'er. .Net har tilsvarende språk i sitt miljø. Og så må du lære å skryte av deg selv, og være stolt over det lille du kan. Jantelov selger deg ikke.

 

Kunstig intelligens ... er det relevant? Det er blitt vanlig å lage saksbehandlingsløsninger i staten, der man forsøker å automatisere. Altså en person søker trygd, og en maskin finner ut om han kvalifiserer til det uten å involvere et menneske. Dette skjer med å hente inn data via webservices fra andre systemer/etater. Man benytter regelmotorer ala open source løsningen Drools/Jboss Rule Engine.

Kanskje du kan komme på noe smart som gjør at vi slipper det forbanna rælet som regel- og prosessmotorer er (SOA komponenter), for det er en pest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...