Gå til innhold

Nå skal PC-viftene bli enda stillere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig det er jeg som er dum her, men det er vel turbulens fra viftebladene som er den store støykilden? Noctua har jo vifter med forskjellig angrepsvinkel på hvert enkelt blad for å dempe støyen, så det kan ikke være det det er snakk om her. Kan noen forklare? :)

 

lyd er bølger, bølger går over og under "en rett linje" (kan ikke det tekniske begrepet :/) om du da skaper en lyd som er speilvent av lyden som du vil bli kvitt, nuller de hverandre ut i teorien.

beklager at det er dårlig forklart, men orker ikke og slå det opp nå (eksamen i morgen)

Lenke til kommentar
Mulig det er jeg som er dum her, men det er vel turbulens fra viftebladene som er den store støykilden? Noctua har jo vifter med forskjellig angrepsvinkel på hvert enkelt blad for å dempe støyen, så det kan ikke være det det er snakk om her. Kan noen forklare? :)
lyd er bølger, bølger går over og under "en rett linje" (kan ikke det tekniske begrepet :/) om du da skaper en lyd som er speilvent av lyden som du vil bli kvitt, nuller de hverandre ut i teorien.beklager at det er dårlig forklart, men orker ikke og slå det opp nå (eksamen i morgen)

 

Sinus kurven du tenker på? Og effekten du prater om heter interference. http://en.wikipedia.org/wiki/Interference_(wave_propagation)

Endret av Tubez
Lenke til kommentar
Synes noctua skal lage sorte vifter, ser mye finere ut enn brune:)
Noctua kommer ikke til å gjøre det, uansett hvor mye du tror og håper.

 

Ja, noen sitter vel der og nyter synet av viftene mens de sitter der og fragger folk. Jeg for min del er vel av de som gir katten i om viften er i den hesligste grønnfargen tilgjengelig så lenge den gjør det den skal. I stillhet.

 

 

 

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Synes noctua skal lage sorte vifter, ser mye finere ut enn brune:)
Noctua kommer ikke til å gjøre det, uansett hvor mye du tror og håper.

 

Ja, noen sitter vel der og nyter synet av viftene mens de sitter der og fragger folk. Jeg for min del er vel av de som gir katten i om viften er i den hesligste grønnfargen tilgjengelig så lenge den gjør det den skal. I stillhet.

 

Du driter vel i om hva slags farge vinduskarmen din er også, da?

 

For min del er PCen en del av rommet mitt og den skal stå til den. Et svart kabinett med de forferdelige viftene der er no-go, sorry. I tillegg er de dyre i forhold til andre vifter, og selvom de kanskje på en god dag kan kjøle PCen min ned en eller to grader så er det ikke verdt det.

 

Det viktigste i en case er uansett luftflyt. Du skal ha dårlige vifter for å ha en varm PC dersom luftflyten er god.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Endelig.. har ventet på denne gledelige nyheten lenge..fornuftig og bruke aktivt støydempnings midler.. sånn at maskinene blir stillere.. hater den støyen viftene genererer... ligger liksom i bakgrunden hele tiden og "klager"

 

Du må ha dårlige vifter... Jeg hører ikke mine, og jeg er ekstremt sensitiv for viftestøy.

Lenke til kommentar

Mulig det er jeg som er dum her, men det er vel turbulens fra viftebladene som er den store støykilden? Noctua har jo vifter med forskjellig angrepsvinkel på hvert enkelt blad for å dempe støyen, så det kan ikke være det det er snakk om her. Kan noen forklare? :)

 

Lyd har en verdi. Men... det kan også ha en negativ verdi. Vis jeg sier noe, og du har en gjendstand som produserer de "motsatte" lydbølgene av det jeg har sagt, så blir det helt stille. Det enkeleste er vel å tenke på det som bølger i vann: Høydeforskjellen utjevnes, og pga dette så blir det ingen høyde eller fordypning.

Aktiv støydemping er samme prinnsippet. Du har en boks som dupliserer lyden du hører, men i motsatt form(dolp nedover i stede for en kul oppover), som ca fjerner lyden helt.

Lenke til kommentar
Synes noctua skal lage sorte vifter, ser mye finere ut enn brune:)
Noctua kommer ikke til å gjøre det, uansett hvor mye du tror og håper.

 

Ja, noen sitter vel der og nyter synet av viftene mens de sitter der og fragger folk. Jeg for min del er vel av de som gir katten i om viften er i den hesligste grønnfargen tilgjengelig så lenge den gjør det den skal. I stillhet.

 

Du driter vel i om hva slags farge vinduskarmen din er også, da?

 

For min del er PCen en del av rommet mitt og den skal stå til den. Et svart kabinett med de forferdelige viftene der er no-go, sorry. I tillegg er de dyre i forhold til andre vifter, og selvom de kanskje på en god dag kan kjøle PCen min ned en eller to grader så er det ikke verdt det.

 

Det viktigste i en case er uansett luftflyt. Du skal ha dårlige vifter for å ha en varm PC dersom luftflyten er god.

Jeg bryr meg heller ikke hva slags farge det er. Ser ikke hva som er inni der likevel. Hva med ei runde spraylakk? Et tynnt lag endrer fargen, uten å ødelegge for mye?

Lenke til kommentar

Endelig.. har ventet på denne gledelige nyheten lenge..fornuftig og bruke aktivt støydempnings midler.. sånn at maskinene blir stillere.. hater den støyen viftene genererer... ligger liksom i bakgrunden hele tiden og "klager"

 

Du må ha dårlige vifter... Jeg hører ikke mine, og jeg er ekstremt sensitiv for viftestøy.

 

De viftene jeg kjører nå.. er det ikke mye støy fra.. men den lille som er der nå.. er bare iriterende.. spiller og jobber stort sett uten lyd.. eventuelt lav lyd.. og da er det iriterende med den lille støyen som kommer fra viftene..

(har bare ssd disker for og slippe susingen fra hardiskene.. når de spinner i gang)

Lenke til kommentar

Interessant ide, men det er ett par ting som gjør meg litt skeptisk. Det ene er hvor godt det fungerer på forskjellige turtall, det andre er at gode motorer ofte ikke er noe spesielt stor del av støybildet i utgangspuntket.AtW

Nå må dette være aktiv støydemping dvs de trenger en mikrofon eller flere og en høytaler som jeg regner med blir satt i motorhuset.

De vil den virke på ulike turtall og ulike belastninger.

Nei motoren bråker ikke, fjerner du vifta vil du ikke høre den.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...