Gå til innhold

Kommentar: - Angrep på sikkerhetshull er langt farligere enn trojanere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er vitsen ?

Ville dere brakt videre beskyttelses regime fra Al Capone's tid ?

Forhåpentlig ikke, men tenk litt da - hva er forskjellen på å bringe videre dette søpplet her ? Siste jeg hadde virus på en maskin hadde jeg Internett Security 2003 eller hva det var. Siden har jeg ikke hatt installerte antivirussystemer på noen av maskinene mine - og ikke hatt virus.

Så hva (fanden) driver de med ?

Tjene penger på å skremme folk - som dere villig hjelper til med ?

Tenk dere om da ?

Lenke til kommentar

Siste jeg hadde virus på en maskin hadde jeg Internett Security 2003 eller hva det var. Siden har jeg ikke hatt installerte antivirussystemer på noen av maskinene mine - og ikke hatt virus.

Hvordan vet du at du ikke har hatt malware på pcen din? Har du scannet med noen online-scannere eller prøvd å installere anti-virusprogram for så å slette det igjen? Faktum er at det finnes mange viruser, trojanere osv som kan ligge på maskinen din uten at man vet det og at det ikke gjør noen faktisk skade. F. eks keyloggere.

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar
I have several free web browsers on my laptop, but I generally do not look at web sites from my own machine, aside from a few sites operated for or by the GNU Project, FSF or me. I fetch web pages from other sites by sending mail to a program (see git://git.gnu.org/womb/hacks.git) that fetches them, much like wget, and then mails them back to me. Then I look at them using a web browser, unless it is easy to see the text in the HTML page directly.

 

Gjør som RMS og surf Internett med wget. Da er du trygg!

 

Eventuelt patch operativsystem og programvare. Det er ikke så mye hokus-pokus bak sikkerhet. Det blir bare veldig tungvindt etterhvert, og de gode løsningene er ikke dyrt anti-virus fra Kaspersky.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alvorlig talt. Dette tar jeg ikke seriøst. Faller !Jeg gidde ikke gå igjennom helt standard prosedyrer, og vil du finne ut hva det er, så spør noen andre !

 

Hvordan kan vi ta din skråsikkerhet og dine påstander seriøst når du ikke en gang vil fortelle hvordan du vet at du ikke har hatt malware?

Lenke til kommentar

Større fragmentering på OS-siden og software-siden gjør det vanskeligere for utviklerne å lage effektive virusepidemier.

 

Det ideelle hadde vel vært 4-5 OS med omtrentlig lik markedsandel, og ditto for nettlesere, pdf-lesere, epostklienter og annet snask. Da begynner antallet mulige kompinasjoner av programvare å bli så stor at malwarespredningen vil begrense seg selv.

Lenke til kommentar

Hva er vitsen ?

Ville dere brakt videre beskyttelses regime fra Al Capone's tid ?

Forhåpentlig ikke, men tenk litt da - hva er forskjellen på å bringe videre dette søpplet her ? Siste jeg hadde virus på en maskin hadde jeg Internett Security 2003 eller hva det var. Siden har jeg ikke hatt installerte antivirussystemer på noen av maskinene mine - og ikke hatt virus.

Så hva (fanden) driver de med ?

Tjene penger på å skremme folk - som dere villig hjelper til med ?

Tenk dere om da ?

Dette kan være sant for en del avanserte brukere som vet hva de driver med. Om du faller inn i denne gruppen vet jeg ikke.

 

For folk flest er det fortsatt et poeng å ha sikkerhetsprogramvare. Komplette løsninger som tipser deg om backup og passordkompleksitet har også sitt publikum.

Lenke til kommentar

Visste du at det er farlig å surfe på internett, selv om du holder deg til såkalt trygge sider? Du ble litt redd nå ja..? Ta det med ro, du kan bare kjøpe dette programmet av meg så er du trygg igjen. Bare hyggelig. Takk for handelen og på gjensyn.

Lenke til kommentar

Enig der ryback !

Dette er jo drivkraften i salg av såkalt sikkerhetsprogramvare til alle. Også til de som ikke trenger det (vi). Altså private brukere da.

De maskinene jeg har renset for virus har alle hatt installerte antivirus programmer. Og da hjelper de vel ikke heller.

Til de som er hekta på salgsargumentene som brukes :

Et par enkle passive programmer og oppsett av nettleseren er alt som skal til.

Og så finnes det jo netscannere ........

Lenke til kommentar

finnipinni: ikke ment som noe kritikk eller ønske om at du skal ta meg seriøst. Det eneste jeg stusset på i innlegget ditt var den bastante holdningen om at du ikke trenger antivirusprogrammer eller andre sikkerhetsprogrammer. Jeg skal ikke si noe om dine kunnskaper innenfor sikkerhet, men jeg kjenner en del som har de samme holdningene ifht sikkerhetsprogrammer, som har fått seg en overraskelse eller to etter å ha installert sikkerhetsprogramvare. I tillegg finnes det en del gratis anti-virusprogrammer som på høyde med betal-versjoner, så skjønner ikke helt kritikken din av anti-virusprogrammene ;)

 

Som vi har lest de siste dagene om Flame-malware, så har den klart å snike seg forbi 43 anti-virusprogrammer, så man er ikke helt trygg selv med slike programmer. Men det er fortsatt mye som blir fanget opp og som kan legge seg i filplasseringer man ellers ikke sjekker.

 

Selv norske sider har være med på å spre malware, så man er ikke trygg uansett hva man gjør.

 

cmyrland: en som skjønner tankegangen min :)

 

Mvh Faller

Endret av Faller
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tar deg jo seriøst jeg Faller.

Jeg har fått mye skepsis og kritikk på sider som dette, og er vant til mye verre. Det er særlig på salgssteder, men også på sider som dette, at skremselspropagandaen florerer, og det er stort sett min kritikk at man i mange tilfeller opptrer som nyttige idioter (unnskyld, bare for å slippe forklaringer) for selgere. Jeg synes at "blader" som gir seg ut for å være faglige heller burde gjøre en innsats for å vise folk hvordan man med enkle grep unngår å invitere virus inn i sin maskin. Det har vært gjort her før, men selgere og skremsler er mye oftere på trykk !

Lenke til kommentar

Hehe, jeg er enig tanken din om "propaganda" på salgssteder, men det er veldig mange forbrukere som gir totalt blaffen i hva som faktisk kan skje. Mange skjønner heller ikke konsekvensene av det, og det var inntrykket jeg satt igjen med etter å ha lest førsteposten din, som jeg også kommenterte ;)

 

Problemet er at det ikke finnes en spesifikk måte å unngå virus på. Det er ikke lenge siden jeg leste at itpro.no var cracket, og det ble spredd malware fra den siden. Atpåtil var det dette krypteringsviruset som ble distribuert. Hvordan skal en vanlig forbruker vite hva man gjør hvis man ikke har et anti-virusprogram som kan håndtere problemet? Du kjenner til disse netscannerne, men er ikke så mange jeg vet om, som gjør det :p Derfor "måtte" jeg kommentere posten din. Rett og slett for å skape en diskusjon om bevistgjøring. Avslutningsvis vil jeg si at jeg tror vi begge skjønner den andre parten :)

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Vel - it.pro, ja selv "det hvite hus" er i problemer - best å sikre seg selv ?

De har nok sikkerhet en privat bare kan drømme om så jeg forstår ikke folk som går på den ! Du fører jo selv skremsler i siste innlegg som det ikke er grunnlag for - å unngå slikt er enkelt.

Nettet florerer av div. trussler som banker på din og min port hele tiden. Men de kommer bare ikke inn. Antivirusprogremmer er flinke til å forstyrre deg med å opplyse om det har vært en trussel på "nettdøra" di. De forteller bare ikke at den likevel ikke hadde kommet inn. Jeg har ofte flere andre maskiner på - i tillegg til mine egne og ser problemet daglig.

Sleipt og lite seriøst !

Lenke til kommentar

Kan ikke du da være så snill og opplyse meg hvordan det er enkelt å unngå slike trusler? Det jeg vet er at man MÅ bruke vanlig fornuft, men det alene vil ikke alltid være nok.

 

Og kan du utdype på hvilken måte jeg fører skremsler i mitt forrige innlegg som er grunnlagsløse?

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

"men det er veldig mange forbrukere som gir totalt blaffen i hva som faktisk kan skje. Mange skjønner heller ikke konsekvensene av det".

Slike utsagn er det lett å ta til seg.

Dere som leser her - ikke gjør det !

Det er ingen grunn til å være redd, og det hjelper ingenting å tro at automatiske systemer kan redde deg fra å få et virus. Tvert imot - du får nesten garantert virus hvis du overlater den oppgaven til et automatisk system.

Du selv er et mye bedre verktøy. Programmer deg selv isteden.

Og skulle du være uheldig likevel, er det ikke noen katastrofe som mange liker å bringe videre. Jeg klarte å lære hvordan man fjerner slikt, det gjør du også.

Det er ikke noe hjelp i å ha antivirus program i denne situasjonen heller, for har systemet sluppet igjennom et virus, er det ukjent for systemet, og du får ingen hjelp av det til å fjerne det.

 

 

Lenke til kommentar

finnipinni, det er ikke alle som har tid eller interesse av å gjøre hele jobben selv. Og husk at det er svært mange svært dumme PC-brukere der ute, og ikke minst mange tenåringer som ukritisk klikker på lenker og laster ned fra bearshare & co.. Det er disse som utgjør den store sikkerhetsrisikoen. Svært liten teknisk kunnskap kombinert med svært hyppig bruk av heller tvilsomme tjenester er en katastrofe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...