Gå til innhold

Snart kan du filme lenger enn en halvtime av gangen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jaja... Skal man filme i over fem minutter av gangen så er kanskje ikke speilrefleks rette valget uansett.

Det er mange ting som man kan ønske å filme, og som varer mer enn 5 minutter, og som en speilrefleks fint kan filme. Forelesninger, konserter osv

 

Hvorfor uikke bare bruke et video kamera? For da må man ha med en ekstra enhet ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jaja... Skal man filme i over fem minutter av gangen så er kanskje ikke speilrefleks rette valget uansett.
Video i DSLR har for lengst passert videokamera?.. Ser man på nye videokamera - så er det faktisk mer DSLR tilpasset mer video enn reine videokamera.

 

Nå ja. Fokus har blitt raskere, spesielt på halvgjenomsiktige speil( sony a77, 35, 55, 65 osv) Også lyden har blitt noe bedre, med flere nivåer internt i kameraet og mindre kompresjon. Om man bare ser fra mitt d3s (720p i mjpeg med monomik som har 3 følsomheter, mot d800 med 20, er det mange steg i riktig retning.

 

Likevel er mange videokameraer i noen sjikter over (siden du her ikke nevner pris). F.eks panasonic af101 som har xlr innganger, sdi osv, og kjører en kodek som gjør at man får et langt mindre komprimert bilde enn andre speilrefleks. Et annet steg i riktig retning er igjen d800 som har mulighet til å sende ut et mindre komprimert signal på hdmi, til f.eks en ekstern monitor. Men for å kunne bruke dette signalet til noe, blir det fort vanskeligere. Da må du ha en opptaker som kan bruke hdmi. Hvor mange er det av de, som ikke koster mer enn d800 i seg selv?

 

En annen ting er at mitt kamera ikke kan ta opp mer enn 5 min av gangen. Men det kameraet er ikke kjøpt for filming. Høy iso er vel så gøy for min del. Om en trenger mer enn 30 min? Ja, som nevnt, konserter kan det være fint med mer enn 30 min, men til filmer er dette sjelden nødvendig, med mindre du lager dogmefilm eller fransk nybølge.

Endret av cake
Lenke til kommentar

Jaja... Skal man filme i over fem minutter av gangen så er kanskje ikke speilrefleks rette valget uansett.

 

Å få fjernet den grensa burde være positivt uansett om du eller jeg ikke bruker å filme så lenge.

 

Det er alltids noen som har bruk for å filme lengre enn denne paragraf lengda, som henger igjen fra gammle dagers regelverk. Utviklinga går jo frammover :)

Lenke til kommentar

Aldri hørt om denne loven, men uansett bra of få det fjernet.

Lurer på om det vil komme firmwareoppdateringer som fikser dette i de mest populære kameraene?

 

Det er ingen lov, det er en internasjonal avtale knyttet til tollsatser på elektronikk etc. Dagens avtale er utformet slik at videokamera ikke er innenfor de varene som det er tollfirhet på. Derfor har EU lagt en tollsats på 4,9 % på alt som kan filme mer en 29:59 minutter.

 

For å unngå ekstraprisen har man da "kuttet" opptakstid generelt - og ikke laget spesielle versjoner for EU. Sikkert fordi det gir andre besparelser også.

 

Slike avtaler reforhandles i WTO på jevnlig basis.

 

Jeg tror det vil være både og. Det er andre forhold som også kan begrense, som varmeutvikling og tekniske implementeringer. I tillegg velger ofte produsenter å ikke gjøre slike oppgraderinger selv om de kan - for å ikke påvirke salgspotensialet til nye kameramodeller.

Lenke til kommentar

TV-serien Dag ble kun filmet med speilrefleks. They're taking over the world! Tror ikke det er så dumt å heve grensen, har selv opplevd å nå 30 min med mitt 60D.

 

Da må du ha et heidundranes minnekort? For Canon 60D kan bare filme i ca 12 minutter ELLER opp til 4GB om gangen, før man må begynne på nytt, eller tar jeg litt feil her. Har 60D selv.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...