Gå til innhold

NetCom øker til 42 Mbit/s


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tingen er det at hastighet ved mobile nett er avhengig av antall samtidige brukere og hva de gjør på linja. Teorien er jo flott å vite, men man kan trygt dele teoretisk hastighet på to for å finne praktisk mulighet topphastighet. Denne vil så deles opp over antall brukere og deres behov.

 

(I mange tilfeller kan man fort dele teoretisk hastighet på 4 for å se hvor du gjerne kommer til å ligge til vanlig, som du nevner).

Lenke til kommentar

Vi har på jobben ofte problemer med at vi mister dekning/samtaler går rett på svarer, og svaret fra Netcom har i disse tilfellene vært å slå av 3G og kun bruke 2G under samtaler...

Hadde kanskje vært smartere å gjøre hele 3G-nettet 110% stabilt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

høres det nesten utrolig ut at snittet kan være på 300 MB/mnd.

 

Jeg synes heller det var litt lite; er lenge siden jeg har vært under 1GB/mnd, siste 30 dager har jeg ifølge telefonen min brukt litt over 4GB.

 

Når det gjelder kostnader så synes jeg personlig mye av poenget med en moderne smarttelefon forsvinner hvis man velger abonnement der det er store begrensninger på datatrafikk og man bare ender opp med å bruke den skikkelig hvis man er koblet til et trådløst nettverk.

 

Hastighetsmessig er jeg veldig godt fornøyd med NetCom - både hjemme og på jobb (begge deler i Oslo) har sjelden hastigheter under 1000 kB/sek selv på tider av døgnet da man skulle tro det var stor belastning på telenettet. Dette fører igjen til at behovet for å koble telefonen til wi-fi er veldig lite; så sant det ikke er betydelige mengder data som skal overføres eller synces så bruker jeg like gjerne telenettet.

Endret av Schnapps
Lenke til kommentar

Det ironiske er jo at det finnes ingen telefoner på markedet som har mulighet for mer enn 21Mbit/s. Men for og oppnå slike hastigheter må du jo sitte oppå senderen...

 

Det har jo lite å si. Høyere total kapasitet i nettet vil jo også si at man kommer seg lettere opp mot grensen til telefonen din.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som reagerer på gjennomsnittsforbruket hos NetCom? I og med at kun 50% av befolkningen har smarttelefon høres det nesten utrolig ut at snittet kan være på 300 MB/mnd. Med de fleste abonnementer blir dette ganske dyrt.

 

Må være en liten leif der ja...30 MB/mnd høres mer riktig ut - men mulig at selv det er for høyt siden det garantert er en god del som aldri bruker datatrafikk.

Lenke til kommentar

Dere burde gjerne ta med at Galaxy S3 støtter 42 mbit? den kommer jo om 7 dager så ville være veldig nyttig. Samsung hadde nok blitt mer glad i dere og, så gir de mer premier :)

 

Nå er det nok slik at Samsung Galaxy S3 "bare" støtter 21 Mbit/s. Ifølge NetCom er det foreløpig kun den nye Apple iPad 3, samt to 4G-modem/routere, som støtter 42 Mbit/s - ingen mobiltelefoner. Så vidt vi kan se, stemmer dette. Tanken bak hastighetsøkningen er at den vil forbedre den totale kapasiteten, slik at du får høyere snitthastigheter.

Lenke til kommentar

Jeg synes også 300 mb høres mye ut. Jeg har tele2 fastpris medium, men bruker ikke inærheten av 300 likevel, fordi jeg har WiFi nesten hele tiden

 

Direkte fra NetCom-pressemeldingen:

 

"Databruken vokser på bekostning av tale. I 2007 brukte NetComs kunder i snitt 3 megabyte per måned (3 nyhetssider på en smarttelefon). I dag bruker NetComs smart-kunder over 300 megabyte i snitt per måned."

 

"- Vårt anslag er at norske mobilkunder vil bruke 3 gigabyte per måned om fem år. Dette er basert på erfaringer fra Telia, vårt søsterselskap i Sverige, sier Tommy S. Johansen."

 

...ser at jeg ikke har presisert "smart-kunder" i artikkelen, skal fikse dette umiddelbart.

 

Lenke til kommentar

Dere burde gjerne ta med at Galaxy S3 støtter 42 mbit? den kommer jo om 7 dager så ville være veldig nyttig. Samsung hadde nok blitt mer glad i dere og, så gir de mer premier :)

Galaxy S3 støtter ikke DC-HSDPA, det gikk rykter om det i starten, men Samsung har gått tilbake på det nå. Foreløpig er det bare iPad 3 og et par rutere og modem som støtter det. Nokia Lumia 900 kommer som nevnt i tidligere post også med støtte for DC-HSDPA.

 

http://crave.cnet.co.uk/mobiles/samsung-galaxy-s3-wont-have-faster-data-samsung-admits-50008026/

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...