Gå til innhold

Test: Nike+ SportWatch GPS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

like greit med Endomondo som er gratis og har Android støtte

 

Endomondo er veldig giret mot GPS-tracking, noe som er temmelig irrelevant for seriøs trening. Greit at man kan få med avstand og tid på kjøpet, men bruk av spesiallaget klokke (gjerne uten GPS) er mye enklere og pålitelig.

 

Det er vanskelig nok å holde liv i en Android telefon en hel dag om man ikke skal skru på GPS i et par-tre timer. Min Polar 725SX har batteri i årevis og programmet til PC er mye bedre enn Endomondo. Det samme vil jeg tro gjelder Garmin klokker/program.

 

Endomondo er sikkert moro for FB-kidsa og mobil-fanboys, men ikke for de som ønsker god statestikk over treningen med minst mulig hassle.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig der. For oss hverdagsmosjonister er derimot Endomondo perfekt. Enkel, rimelig og god nok statistikk til å se fremgang i aktiviteten. Men nå er vel heller ikke akkurat denne klokken laget for profesjonelle heller, da den kun viser puls på et gitt tidspunkt.

 

Polar klokken eg kjøpte for mange år siden er overlegen i treningsdata, uten tvil. Men det hjelper lite når eg ikke gidder å samle på statistikken :)

Lenke til kommentar

Enig der. For oss hverdagsmosjonister er derimot Endomondo perfekt. Enkel, rimelig og god nok statistikk til å se fremgang i aktiviteten. Men nå er vel heller ikke akkurat denne klokken laget for profesjonelle heller, da den kun viser puls på et gitt tidspunkt.Polar klokken eg kjøpte for mange år siden er overlegen i treningsdata, uten tvil. Men det hjelper lite når eg ikke gidder å samle på statistikken :)

 

Skjønner hva du mener.

 

Skulle gjerne brukt Endomondo selv, men finner det ikke brukbart av nevnte årsaker. Som altså skyldes like mye mobilen som Endomondo.

 

Og jeg bruker statistikken aktivt til motivasjon for å holde treningsmengden oppe så den vil jeg ikke miste.

Lenke til kommentar

Min bruk er veldig enkel, all statistikk eg trenger er å se om eg har løpt ei løype på kortere tid enn før, eller om eg har løpt lengre eller fortere enn sist gang. Og her fungerer Endomondo veldig bra. Da får eg den motivasjonen eg trenger. Og den statistikken blir oppdatert og tilgjengeliggjort automatisk, uten at eg må koble en dings til en PC og bruke ett sært program for å laste opp data. Eg vil mao kutte ut mellomleddet.

 

Når det gjelder mobilen så har eg lært for lenge siden å ikke kjøpe den nyeste eller beste mobilen som er på markedet. Disse er dyrest og bruker mest strøm. Eg velger alltid en moderat modell og får som regel en rask telefon som er liten og har lang batterilevetid. Eg har kanskje ikke retina display med 1080i oppløsning, men eg lader heller ikke mer enn hver 2-3 dag, og det er med daglig trening med blåtann pulsmåler og headsett, samt wifi og GPS aktivert.

 

De nyeste mobilene på markedet ville ikke klart noe slikt uten å måtte lades etter ei treningsøkt :)

Lenke til kommentar

like greit med Endomondo som er gratis og har Android støtte

 

Endomondo er veldig giret mot GPS-tracking, noe som er temmelig irrelevant for seriøs trening. Greit at man kan få med avstand og tid på kjøpet, men bruk av spesiallaget klokke (gjerne uten GPS) er mye enklere og pålitelig.

 

Du får kjøpt pulsklokker til Endomondo som du kobler til mobilen (iPhone og Android) via bluetooth.

 

Hva er det du mener Endomondo mangler?

Lenke til kommentar
like greit med Endomondo som er gratis og har Android støtte
Endomondo er veldig giret mot GPS-tracking, noe som er temmelig irrelevant for seriøs trening. Greit at man kan få med avstand og tid på kjøpet, men bruk av spesiallaget klokke (gjerne uten GPS) er mye enklere og pålitelig.
Du får kjøpt pulsklokker til Endomondo som du kobler til mobilen (iPhone og Android) via bluetooth.Hva er det du mener Endomondo mangler?

 

Fint at det finnes egne klokker til Endomondo, men da skal jeg altså slå på både Bluetooth og GPS når jeg tar en 5-mils tur på ski i -8 grader? Da må jeg gjøre meg ferdig på under et kvarter tror jeg og jeg her ikke helt der ... :-)

 

Jeg bruker som sagt statistikk aktivt og vil vite hvor mange timer jeg trener pr uke i snitt, pr år i snitt og pr måned i snitt. I tillegg vil jeg kunne velge hvilke treningstyper jeg tar med i søket (sykkel, ski, spinning, styrke ... alle sammen)

 

Jeg vil også se pulsfrekvens og hastighet pr tur i et diagram (+ høydekurve) samt snitt for disse pr tur.

+mere til.

 

Alt dette og mer til får jeg fra treningsprogrammet til Polar. Det er langt fra perfekt, men milevis over hva jeg ser Endomondo kan tilby. Tar jeg feil så vil jeg gjerne vite om det!

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Tja, eg ser strengt tatt ikke hva Endomondo ikke kan gjøre der. GPS'en min slår seg på automatisk når eg starter Endomondo, og den kobler automatisk opp pulsbelte og headsett. Når eg så starter økten så får eg fortløpende info om lengde og varighet, mens musikken spiller(må startes manuelt). Når eg så er hjemme igjen så stopper eg økten, og den blir automatisk lastet opp på profilen min. Alt eg trenger å gjøre er å starte programmet, velge type økt, trykke på start, trykke på stopp og avslutte programmet. Strengt tatt ikke værre enn ta på klokke, starte økt, stoppe økt og ta av klokke.

Lenke til kommentar

Tja, eg ser strengt tatt ikke hva Endomondo ikke kan gjøre der. GPS'en min slår seg på automatisk når eg starter Endomondo, og den kobler automatisk opp pulsbelte og headsett. Når eg så starter økten så får eg fortløpende info om lengde og varighet, mens musikken spiller(må startes manuelt). Når eg så er hjemme igjen så stopper eg økten, og den blir automatisk lastet opp på profilen min. Alt eg trenger å gjøre er å starte programmet, velge type økt, trykke på start, trykke på stopp og avslutte programmet. Strengt tatt ikke værre enn ta på klokke, starte økt, stoppe økt og ta av klokke.

 

Psst! Vanskelig å se hvilket innlegg du sikter til. Greit å sitere teksten man kommenterer :-)

Lenke til kommentar
Jeg bruker som sagt statistikk aktivt og vil vite hvor mange timer jeg trener pr uke i snitt, pr år i snitt og pr måned i snitt. I tillegg vil jeg kunne velge hvilke treningstyper jeg tar med i søket (sykkel, ski, spinning, styrke ... alle sammen)
Noe alà dette: http://www.endomondo.com/stats/4450160 ?

 

Takk! Ingen dårlig start! :-)

 

Men så var det kurvene pr tur da.

Og jeg glemte vel å nevne statistikk på treningssonene (intensitet).

 

Og jeg skulle gjerne ha kunnet importere filer fra ProTrainer også, men det er ikke et absolutt krav dersom jeg kan gå over til Endomondo en gang for alle.

 

Men det største hinderet er nok mobilen og det praktiske rundt den, spesielt til ski-gåing som nevnt i eksemplet over.

 

Men, en vakker dag ... :-)

 

Lenke til kommentar

Takk! Ingen dårlig start! :-)

 

Men så var det kurvene pr tur da.

Og jeg glemte vel å nevne statistikk på treningssonene (intensitet).

Her er listen over mine treningsøkter denne måneden:

http://www.endomondo.com/workouts/user/4450160

 

Ruller du ned i nettleservinduet får du hastighet, høyde osv. Nå er min GPS på telefonen veldig tullete med tanke på høyde, men dette kommer nok av at jeg kjører custom ROM.

Lenke til kommentar
Takk! Ingen dårlig start! :-)Men så var det kurvene pr tur da.Og jeg glemte vel å nevne statistikk på treningssonene (intensitet).
Her er listen over mine treningsøkter denne måneden:http://www.endomondo.com/workouts/user/4450160Ruller du ned i nettleservinduet får du hastighet, høyde osv. Nå er min GPS på telefonen veldig tullete med tanke på høyde, men dette kommer nok av at jeg kjører custom ROM.

 

Ok, men jeg ser bare hastighet og høyde og ikke så mye osv! :-)

Kan man få med f.eks. puls og tråkkfrekvens (ved sykling)?

 

Jeg takker for eksemplene. Ser ut til at Endomondo har kommet noe lenger siden jeg så på det sist så dette var nyttig.

 

Lenke til kommentar

Ok, men jeg ser bare hastighet og høyde og ikke så mye osv! :-)

Kan man få med f.eks. puls og tråkkfrekvens (ved sykling)?

 

Jeg er ganske ny med Endomondo selv, så jeg vet ikke alle funksjonene. Puls skal du kunne få med dersom du har en pulsklokke, vet ikke om denne klokken må være en spesiell eller om du kan importere fra andre.

 

Kan jo være verdt å prøve, men hvis du er fornøyd med verktøyet du allerede bruker så tror jeg nok det er vanskelig å bytte :)

 

Nederst på denne siden: http://www.endomondo.com/help står det litt om hvilke sensore du kan koble mot Endomondo.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...