Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
I første omgang handler det om å forstå et problem, og deretter finne den beste veien til å løse det. Programmering er ikke nødvendigvis den beste løsningen

Så sant, så sant. Det er derimot trist at ikke brukerne ofte ikke ser det slik.

Lenke til kommentar

Jeg er selv programmerer (Windows og kontrollere) og er fullstendig enig. Å lære seg programmering bare for å lære det gir ingen mening. Om borgermesteren privat ønsker å lære seg å programmere er det ok, men det er ikke noe han trenger for å være borgermester !

 

Dessuten mener nå jeg at Java ikke er programmering men scripting (ja, så bli sint) og kan både i hastighet og virkemåte (linjer kodes mens de kjøres) sammenlignes med gamle "Basic"

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det er unødvendig for alle å kunne programmering, men jeg mener også det er en fordelaktig ting å kunne. Ikke nødvendigvis kodingen, men de ferdighetene i problemløsing og logisk tenking det bringer med seg.

Det kan også gi en bedre forståelse for teknologi, selv om man ikke skal lage programmer eller script selv.

Det er også som å lære seg et nytt språk, og gir bedre innsikt i språk man kan fra før. (om man reflekterer litt)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Spennende artikkel å lese :)

 

Ikke kan jeg koding selv. Men, jeg skulle gjerne likt å kunne det.

 

Ting som er større hindre for å lære det:

 

1. Ikke alle er modne for å lære seg et så abstrakt språk

 

2. Det krever en relativt intelligent og moden hjerne. Modningen kan man arbeide med, intelligensen er man til en viss grad født med. Og det krever en nysgjerrigheten som skal til for å utvikle den videre.

 

3. Man må kunne en del teoretiske ting, og spesiellt matematikk kanskje, da dette er et verktøy til problemløsning.

Lenke til kommentar

snip

Enten misset du poenget hans helt totalt, eller så:

 

Og følgende burde alle lære seg alt? Om man følger din argumentasjon. Hvem sier at koding er der man burde starte. Alle burde i såfall lære seg psykologi, astrofysikk, latin, rørlegging, markedsføring etc etc....

Endret av Zepticon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

snip

Enten misset du poenget hans helt totalt, eller så:

 

Og følgende burde alle lære seg alt? Om man følger din argumentasjon. Hvem sier at koding er der man burde starte. Alle burde i såfall lære seg psykologi, astrofysikk, latin, rørlegging, markedsføring etc etc....

Nå oppkonstruerer du et stråmannargument. Jeg mener ikke at alle skulle lære seg alt. Men at dersom man føler en interesse og drivkraft til å lære seg noe som går utenfor sitt spesialfelt bør man gjøre det. (Slik jeg antar Bloomberg gjør.) Selv om man "strengt tatt" ikke trenger det man lærer seg.

 

I samfunnet har vi en veldig utbredt holdning om at "man skal bare lære seg det man trenger". Det er denne holdningen jeg vil ha et oppgjør med.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nå oppkonstruerer du et stråmannargument. Jeg mener ikke at alle skulle lære seg alt. Men at dersom man føler en interesse og drivkraft til å lære seg noe som går utenfor sitt spesialfelt bør man gjøre det. (Slik jeg antar Bloomberg gjør.) Selv om man "strengt tatt" ikke trenger det man lærer seg.

Slik ejg forsto det så var det overhode ikke dette som han kritiserte. Jeg forsto det slik at han ikke ville at folk skulle lære seg kode fordi koding er greit å kunne.

Om folk skal lære seg å kode burde det være:

- Fordi de har interesse for det

- Fordi de har behov for det

 

Så at gud og hvermann, og borgemestre, skal lære seg å kode er totalt bortkastet. Som han sier så kan borgemesteren like godt lære seg å sy, eller kjøre lastebil. Da begge deler er like relevant. Å kunne kode kommer ikke til å gjøre han til en bedre borgemester.

 

Men om han har interesse for data, så må han gjerne gjøre det, men da antar jeg han hadde lært seg det uten å bli anbefalt det først.

 

I samfunnet har vi en veldig utbredt holdning om at "man skal bare lære seg det man trenger". Det er denne holdningen jeg vil ha et oppgjør med.

- Det man trenger

- Det man liker

 

Jeg ser ærlig talt ikke noen andre grunner til å lære noe. Jeg hverken trenger, eller liker origami, ergo er det totalt bortkastet å lære det.

 

Som interaksjonsdesigner har jeg ikke noe behov for å kunne kode, men det ville hjulet meg i jobben av og til. Derfor vil dette gå under både trenger (litt) og liker (litt), da det kan påvirke jobben min positivt.

 

Men for Hugo, som vasker gulvene på Googles kontor, så er kurs i java ganske bortkastet for hans jobb.

 

Folk har godt av å lære seg nye ting. Gjerne ting som er helt utenfor området sitt.

 

Selv lærer jeg meg å bygge gitarer for øyeblikket. Ikke så veldig relevant for utdannelse og karriere, men gjør det noe da? :)

Synes du det er morsomt?

Hadde du bygget gitarer om du syntes det var helt dritt å holde på med?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gjengen som driver med PHP koding er gjengen som ønsker å bli kodere. Det er heilt umogleg å ta ein PHP utviklar seriøst før den utviklaren har også fått prøvd seg skikkeleg på andre verktøy.

 

Og for han som samanlikne Java med eit scriptspråk så seier eg lykke til med å bruke 100x meir pengar på noko som man kunne ha fått 5x meir igjen for. Java er verken treigt, bloated eller vanskeleg å bruka. Ein utviklar veit å bruke det beste verktøyet til jobben. Java kan også brukes til embedded eller device drivere, og nokre gonger er det eit betre alternativ enn C.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Å si at man ikke skal lære seg å kode med mindre man jobber med det, er som å si at man ikke skal lære seg å spille piano med mindre man vil bli den neste Leif Ove Andsnes, eller lære seg å spille fotball med mindre man vil bli den neste John Carew eller Ole Gunnar Solskjær.

Nå er vel ikke bloggen noe anti-hobby skriverier. Jeg tror Atwood fint godtar ar folk tar seg en hobby, men mer en bemerkning som forteller at du ikke nødvendigvis må lære JavaScript for å bruke en PC som verktøy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...