Gå til innhold

Test: Portable Power Bank


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har Samsung Note.

Lurer på hvordan det hadde fungert med solcellepanel på baksiden.

Hadde vel forlenget ladeintervallene betraktelig.

Det har nok vært eksperimentert med det, men hadde vert gøy å vist hvor bra det hadde vært hvis en ser bort fra produksjonskostnadene.

Dette med en så kraftig ladeboks blir jo nesten mer for polfarere og andre vandrere. Kan ikke huske jeg har vært unna strøm så lenge at det ikke hadde holdt med en ultratynn sak så jeg fikk litt strøm bare så det holdt til kvelden.

Den kommer kanskje i en signert Lars Monsen utgave :-D

Lenke til kommentar

Det går ikke an å si VOLTSTYRKE!! Det er ikke noe som heter at en kontakt har en VOLTSTYRKE på 5!! Det heter at kontakten har en SPENNING på 5 VOLT!! Man sier ikke at at et rør har en meter-lengde på 2, men en lengde på 2 meter!! Og en mobiltelefon har ikke en gram-vekt på 135 - den har en vekt på 135 gram!! Andre steder leser man at "volten" er på 220 Volt, eller at strømmen er på 220 Volt. Fullstending meningsløst! SPENNINGEN er på 220 Volt!! Måleenheten for spenning er Volt. Måleenheten for strøm er Ampere. Det er det samme som å si at meterne er på 2 meter, eller at grammene er på 135 gram. Jeg er profesjonell elektroingeniør, så strøm og spenning er noe jeg vet en del om.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg har Samsung Note. Lurer på hvordan det hadde fungert med solcellepanel på baksiden. Hadde vel forlenget ladeintervallene betraktelig. Det har nok vært eksperimentert med det, men hadde vert gøy å vist hvor bra det hadde vært hvis en ser bort fra produksjonskostnadene. Dette med en så kraftig ladeboks blir jo nesten mer for polfarere og andre vandrere. Kan ikke huske jeg har vært unna strøm så lenge at det ikke hadde holdt med en ultratynn sak så jeg fikk litt strøm bare så det holdt til kvelden. Den kommer kanskje i en signert Lars Monsen utgave :-D

 

Glem solcelle i slike små dimensjoner! Helt ubrukelig! Jeg har også Samsung Note og har vurdert det meste av ulike solcelle-systemer. Man må være veldig klar over at de ladeegenskaper som oppgis er under helt superoptimale forhold, dvs høy sol fra skyfri himmel i rett vinkel på panelet. Jeg har målt ladestrømmen på paneler under ulike lysforhold. Litt skyer og kanskje litt skjev innstråling og ladestrømmen detter fort til 1/10 av oppgitt maksverdi. Med Note sitt batteri på 2500mAh måtte du i praksis trengt en ukes tid sollading. Solcelle-ladere må ha eget batteri, siden en mobiltelefon vil trekke opptil maks USB-strøm på 500mA evt 1,2A fra en AC-adapter, og spenningen fra et solcellepanel ville kollapset med en gang ved en direkte kobling mot telefonen. En mobiltelefon vet om den er koblet til en USB-lader eller AC-adapter ved at en USB-lader har de to differensielle datalinjene flyte, men de er kortsluttet i en AC-adapter

 

Skal et solcelle-panel ha noen som helst praktisk nytteverdi for lading av mobiltelefon på tur, må panelet være ganske så stort, i størrelsesorden 1/2 kvadratmeter. Konklusjonen min var helt klar da jeg undersøkte dette markedet: glem solcelleladere, sats på nødbatterier. Da har du reservekapasitet uansett værforhold. Av nødbatterier finnes en rekke gode og dårlige produkter på markedet. Les tester. Her er noen linker:

 

http://shop.brando.com/power-bank-with-3-usb-output-ports-10000mah-_p06946c0191d003.html

 

http://www.ebay.com/itm/10000mAh-Portable-Back-Up-Charger-Samsung-Galaxy-Note-N7000-i9220-/200674415333?pt=PDA_Accessories&hash=item2eb92092e5

 

http://meijunda.en.alibaba.com/

Lenke til kommentar

@Svartbjørn. Er du sikker på at man ikke kan si voltstyrke? Er du 100% sikker?

Alle forstår forskjellen på ampere og volt, men voltstyrke blir brukt i bøker og medier så det har på en måte sneket seg inn.

Men er det feil?

Det refererer bare til nivå av tallet ikke kapasitet

Høyere styrke på vannet gir høyere vannstråle, men sier ikke noe om vann mengden /kapasiteten.

Jeg forstår du mener det skulle stå noe annet, men spørsmålet er om det er feil å skrive det.

Jeg vet ikke og har ikke greie på det, men ser bare at ordet styrke blir brukt mest til å skille nivåer og kanskje blir misbrukt. Dekkstyrke, amperestyrke. Vannstyrke, slitestyrke, lysstyrke... Så kommer verdien som bar lumen trykk volt eller hva det er i sammenheng med..

Lenke til kommentar

@Svartbjørn. Er du sikker på at man ikke kan si voltstyrke? Er du 100% sikker? Alle forstår forskjellen på ampere og volt, men voltstyrke blir brukt i bøker og medier så det har på en måte sneket seg inn. Men er det feil?

Ja, det er definitivt feil! Det er ikke noe som heter "voltstyrke". Punktum! I diskusjoner ser man et salig sammensurium av spenning, strøm, volt, ampere, effekt, watt, ... fordi mange ikke har helt grep på hva dette egentlig er.

 

Dekkstyrke, amperestyrke. Vannstyrke, slitestyrke, lysstyrke... Så kommer verdien som bar lumen trykk volt eller hva det er i sammenheng med..

Lysstyrken (luminansen) er 23 candela, men IKKE candela-styrken er 23. Strømstyrken er 10 Ampere, men IKKE ampere-styrken er 10! Du sier jo ikke at kg-styrken er 1 - du sier jo at vekten er 1kg! Og du sier ikke at meter-styrken er 3 - du sier jo at lengden er 3 meter! Akkurat like meningsløst er det å si at voltstyrken er 220. Det er SPENNINGEN som er 220V.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
@Svartbjørn. Er du sikker på at man ikke kan si voltstyrke? Er du 100% sikker? Alle forstår forskjellen på ampere og volt, men voltstyrke blir brukt i bøker og medier så det har på en måte sneket seg inn. Men er det feil?
Ja, det er definitivt feil! Det er ikke noe som heter "voltstyrke". Punktum! I diskusjoner ser man et salig sammensurium av spenning, strøm, volt, ampere, effekt, watt, ... fordi mange ikke har helt grep på hva dette egentlig er.
Dekkstyrke, amperestyrke. Vannstyrke, slitestyrke, lysstyrke... Så kommer verdien som bar lumen trykk volt eller hva det er i sammenheng med..
Lysstyrken (luminansen) er 23 candela, men IKKE candela-styrken er 23. Strømstyrken er 10 Ampere, men IKKE ampere-styrken er 10! Du sier jo ikke at kg-styrken er 1 - du sier jo at vekten er 1kg! Og du sier ikke at meter-styrken er 3 - du sier jo at lengden er 3 meter! Akkurat like meningsløst er det å si at voltstyrken er 220. Det er SPENNINGEN som er 220V.

 

Da kan man jo si at "Spennings-styrken" er 220V da.

Lenke til kommentar
Den kommer kanskje i en signert Lars Monsen utgave :-D

 

Tror ikke det, for presis som alle andre som har vært ute en vinterdag før, så vet Lars Monsen at kun amatører tar med seg nødbatterier i felten hvis turen varer noen uker. Et nødbatteri gir egentlig lite i forhold til vekta. Når nødbatteriet er tomt etter den første uka med lading av enheten din, så sitter du igjen med masse dødvekt du må drasse med deg de neste ukene. Da er det (omtrent) kun solceller som nytter. Men så enkelt er det heller ikke, som vi skal se nedenfor.

Som svartbjørn poengterte annet steds i debatten, så er det slik at skal du få effektiv lading, især når sola står lavere enn den gjør midt på sommeren, så må det en halv kvadratmeter solceller til. Men dette betyr ikke at man må drasse rundt på et svært panel av denne størrelsen i ryggsekken. Det finnes sammenleggbare solcellepanel som kan brettes sammen til en pakke på størrelse med en toalettmappe, både større og mindre enn f.eks denne: http://www.amazon.co...=generic&sr=1-1

Nedstrøms for panelet bør det stå en ladekrets og et batteri. Batteriet tjener kun som et mellomlager for energi og kan lades fullt når det er sol. Deretter kan det tappes på overskyete dager. Batteriet må ikke forveksles med batteriet i enheten din. Kretsen passer på å lade mellomlagringsbatteriet med riktig intensitet og spenning. Ladekretsen må være tilpasset batteriets spenning og kjemi. Batteriet kan f.eks være et 12 Volts Litium-ione batteri (for vektas skyld). Brukes en annen kjemi, f.eks 12 Volts Nikkelmetallhydrid, så må en annen lading/krets brukes.

Nedstrøms for batteriet står en ny krets, en såkalt DC/DC-konverter som transformerer spenningen på mellomlagringsbatteriet ned til den ladespenningen (og strømmen) som enheten din forlanger. Enheten din kan være f.eks en telefon eller en satelittnavigator. Lades enheten din gjennom USB så skal spenningen ned til presis 5,0 Volt ihh til USB-spesifikasjonene. Eksempelvis forlanger iPhone 4 (eller bedre) minimum 1 ampere ladestrøm. Da må DC/DC-konverteren være i stand til å gi denne strømmen i USB-pluggen ved presis 5 Volt, og sistnevnte spenning får ikke lov å variere. DC/DC-konverteren må også fortsette å gi 5,0 Volt og 1 Ampere selv om spenningen på mellomlagringsbatteriet oppstrøms synker til f.eks 8-9 Volt (batteriet er da i praksis tomt).

For å gjøre ting enda vanskeligere; iPhone 4 må få beskjed fra selve USB-pluggen om at pluggen virkelig er i stand til å gi 1 Ampere ladestrøm, eller så dukker det opp en feilmelding på telefonskjermen som sier at laderen ikke er kompatibel, og telefonen nekter dermed å lade. iPhone 4 måler ikke ladestrømmen for å finne ut av dette. Istedet måler den spenningen på USB-pluggens datapinner. Disse er spesifisert til å være 2,0 V og 2,7 V på hhv pinne D+ og D- for alle ladere som påberoper seg å være iPhone 4-kompatible. Er disse spenningene tilstede så er dette en direkte beskjed om at USB-pluggen er i stand til å gi 1 Ampere. Lager man et hjemmelaget opplegg så kan man sette riktig spenning på datapinnene med spenningsdelere laget vha resistorer som man kobler datapinnene til.

Det finnes mange forskjellige måter å få 5 volt og 1 Ampere ut av av et 12 Volt-batteri. Den simpleste og billigste metoden er å bruke en såkalt lineær regulator som brenner vekk de overskytende 7 Voltene i form av spillvarme. Brukes en sånn, så vil altså ca 40% av energien på mellomlagringsbatteriet gå til å lade telefonen, mens ca 60% av energien på batteriet forsvinner i form av ubrukelig varme. Dette er m.a.o en elendig og lite økonomisk løsning i felten.

Den mest intelligente, men dyreste måten er å bruke en DC/DC-"step-down"-konverter som benytter seg av en induktans, dvs en spole, for spenningstransformeringen. Disse har gjerne 70-80%, kanskje opp mot 90% effektivitet, dvs kun 20-30% av energien i mellomlagringsbatteriet går til spillvarme.

Alle nødvendige kretser og mellomlagringsbatteri burde få plass i en boks litt større enn enheten som beskrives i artikkelen.

Dessverre er svært få løsninger av beskrevne type å få kjøpt fabrikkferdig. Men er man fingernem og kan litt om elektronikk, så er det morsomste og billigste å lage en slik løsning sjøl.

 

En annen løsning er å bruke en liten sammenleggbar vindturbin. Den har større effekt enn solcellepanlet. Skal man f.eks høyt til fjells hvor det alltid blåser, men hvor solen ikke alltid skinner, så er en liten lett vindturnin å foretrekke framfor solcellepanel. Denne kan man i likhet med solcellepanelet bare sette opp utenfor teltet. Dessverre er de vindturbinene som er til salgs på flere hundre Watt og veier flere kg. Så også har må man nok ty til snekkerboden igjen, samt egne kunnskaper.

 

Det er i det siste kommet noen interessante produkter via Kickstarter som lader enheten din vha varme, se lenken under. Disse benytter termoelektriske elementer og lader via den såkalte Seebeck-effekten. Enheten din blir altså ladet ved å gjøre transport av spillvarme, fra f.eks et bål eller fra en gryte med varmt vann, til elektrisk spenning. Peltier-elementet i billigere kjølebokser for tilkobling i bil er et slikt termoelektrisk element satt i revers; her gjør man elektrisitet om til varmetransport. Ulempen er at produktet veier så mye som ett kg og kun lader så lenge du forer det med tørr kvist og tørt løv. Regnværsdager hvor alt er vått er derfor utelukket for lading.

http://www.idg.no/ma...ticle244460.ece

Endret av RadonReady
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...