Gå til innhold

Dette kameraet har helt vilt dynamikkomfang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mulig pikselstørrelse har noe med saken å gjøre. En mFT-størrelse sensor med samme pikselstørrelse ville hatt 2,8 Mp. Men jeg er likevel enig. Jeg ville gjerne hatt et systemkamera med ekstrem dynamikk på bekostning av piksler. Det hadde sikkert gjort nattbilder i urbane strøk bedre, samt den ventede rinformede solformørkelsen samtidig som man får med landskapet rundt.

 

Lav sensortemperatur (-40 grader eller noe sånt) burde vært fint oppnåelig med et peltiér-element, viftekjøler og et digert batteri. Det er absolutt noe produsentene bør vurdere for sine neste astro-tilpassede kamera (som f.eks Canon 60Da.

 

__

 

Et lite spørsmål. Waferne de lager sensorene av er runde (antagelig bare litt større diameter enn diagonalen på den digre sensoren). Optikken er mest sannsynlig rund og gir rund bokeh osv. Hvorfor bruker de ikke hele det runde arealet av waferen til sensorareal? (bare med noen millimeter rund ramme for diverse funksjoner og tilkoblinger.)

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det at stjerner skal være synlig med et kamera midt på dagen må vel innebære at kameraet plukker opp andre bølgelengder av lys enn andre kameraer gjør. Jeg kan ikke skjønne at et høyt dynamikkomfang alene skal kunne vise stjerner. Det blir jo det samme som at man skal kunne se stjerner med et vanlig kamera så lenge man eksponerer riktig.

 

I samme gaten som den ganske kjente myten om at man kan se stjerner på lyse dagen om man står i bunnen av en brønn og ser oppover.

http://www.snopes.com/science/well.asp

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det var figurativt ment, men den røde delen av det synlige spekteret har veldig lite spredning i atmosfæren. Det gir veldig sort himmel i det spekteret, sammenlignet med det vi ser med normale øyne. Dette utnyttes blant annet for å gi en dramatisk høy-kontrast effekt på skyer i sort-hvitt foto. Jeg vet ikke hvilken rødfarge eller IR-bløgelengde som er optimal til slikt, men jeg aner i hvert fall en viss teoretisk mulighet for at det går an å fange både sol og stjerner i samme bilde, uten å måtte reise ut i rommet.

 

Se eksempler og forklaringer med ulike fargefilter her:

http://www.photographymad.com/pages/view/using-coloured-filters-in-black-and-white-photography

 

Se særlig den med rød-filter (slipper rødt gjennom).

 

PS. Om du skal prøve teknikken, vær obs på at hvis du bruker rødfilteret til bayermønstret og sorterer kun ut den røde kanalen for å produsere et s/h bilde så gir det ikke like dramatisk effekt som et skikkelig fargefilter siden fargefiltret i bayermønstret lekker gjennom ganske mye lys fra de andre fargene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg tror nok dette er ment for hva som er teoretisk mulig med tanke på dynamisk omfang. Selve atmosfæren er lyst opp som følge av rayleigh scattering. Om jorden ikke hadde hatt atmosfære, ville vi hatt en mørk himmel, og denne brikken vil kunne eksponere for både stjernene OG sola, om jeg forstår det rett.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...