Gå til innhold

? Spel er ikkje gode nok for vaksne (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

– Mitt største problem med spel så langt er at dei ikkje er gode nok for vaksne. For at vaksne skal kose seg med noko må dei ha intellektuell stimuli,

 

Får ikke 9/10 hos spillanmeldere (Eller blir anmeldt i det hele tatt i 2012) for å lage spill for voksne. Jo simplere, jo bedre. Tenking og utfordringer hører fortiden til, og i alle fall hører det ikke hjemme i spill er vel den vanlige oppfatningen nå for tiden. Ikke rart utgivere holder seg langt unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som godt voksen er jeg jo stort sett enig i det som denne herren sier. Vanlige skyte- og slåssespill interesserer meg fint lite, rollespill litt mer, fordi man jo blir bittelitt intelektuellt utfordret i de beste av slike - men jeg tror nok de fleste voksne er mer interessert i strategispill, og simuleringer, og andre spill der man må bruke litt hjerne. Og ellers spill der man på en eller annen måte kan identifisere seg litt med spillfigurene ... hvis det er noen, da. Samt kanskje blir tvunget til å ta etiske eller moralske standpunkt, i motsetning til bare å peke på noen med et pixelert gevær og skyte, igjen og igjen og igjen, mens det bare er omgivelsene som endrer seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For meg er det to faktorer som trekker meg til et spill - dette som artikkelen nevner, og konkurranseaspektet på nett.

 

I dag er det omtrent bare sisteparten som leveres i dagens spillindustri. Er passe lei av å se generisk fantasymølje og space marine game #15961 med resirkulert gameplay og barnehistorier hylles som mesterverk(ser på deg, Bioware).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg er det to faktorer som trekker meg til et spill - dette som artikkelen nevner, og konkurranseaspektet på nett.I dag er det omtrent bare sisteparten som leveres i dagens spillindustri. Er passe lei av å se generisk fantasymølje og space marine game #15961 med resirkulert gameplay og barnehistorier hylles som mesterverk(ser på deg, Bioware).

 

Uhm, Hvor mange "Space Marine" games er det ? Bare ett vell? (Å snakke om serien er vell noe helt annet, btw de har nok ikke utgitt flest spill akkurat)

Lenke til kommentar

Jeg synes "The Walking Dead" er et "godt voksen" spill. Det handler mye om de moralske valgene man tar. Noe jeg synes kan gjenspeile hvordan person du selv er. De har klart å få med seg mye av det som jeg synes var bra fra tv-serien, nettopp at det er vanskelig å ta de riktige valgene. Og om det noe som heter å ta riktige valg i det hele tatt.

 

Bra tema dere tar opp :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uten tvil. Har sett utviklingen stagnere de siste 10-15 årene. Men såkalte voksne temaer er jo stort sett tabu i spill, som ofte kommer fra moralens hjemland USA. Ungdom er målgruppen for de aller fleste spill som gis ut i dag. Markedet rår, og det er billigere å utvikle allerede kjente konsepter enn å tenke nytt. Men det er klart det er et kjempepotensial for den utvikler som klarer å fange en voksen målgruppe. Ikke bare blir de nesten uten konkurranse, voksne er også et mye mer kjøpekraftig markedssegment, og de fleste liker ikke piratkopiering. Utviklere må da legge langt mer ressurser i hvert spill enn hva som gjøres i dag, og prisen må bli tilsvarende høyere (gjerne 2-3000 pr spill). Høres mye ut, men vi som husker midten av 1990-tallet som en tid da utviklingen hadde vind i seilene vil også huske at vi betalte omtrent det samme for et spill da som vi gjør i dag. Inflasjonsjustert burde dermed dagens spill være langt dyrere enn hva de er. Dersom utviklere satser på et voksent markedssegment vil nok utviklingen av kunstig intelligens presses framover, og spill vil bli langt mer avanserte. Slike spill vil selvsagt bli noe helt annet enn hva vi ser på som spill i dag. Ser vi på andre mediaformer utgjør jo voksne en stor andel av brukere, så det er klart dette kan komme også når det gjelder spill. Den som lever får se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uhm, Hvor mange "Space Marine" games er det ? Bare ett vell? (Å snakke om serien er vell noe helt annet, btw de har nok ikke utgitt flest spill akkurat)

Jeg snakker om 'Space Marine' som en sjanger, ikke spillet basert på 40k-universet. Altså, spill hvor hovedpersonen er en manne-mann som er kulere og hardere enn det meste, med vannmelonmuskler, 5-o-clock-shadow og en form for fremtids-rustning. Noe som virker kjent?

 

Edit: Et par lenker til orientering:

http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/ASpaceMarineIsYou

http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/ActionGenreHeroGuy

Endret av Torpedo_Peter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...