Gå til innhold

Alvorlige sikkerhetsproblemer med nettlagring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruker Dropbox selv, men krypterer de data som er viktige for meg: Personlige dokumenter som selvsangivelse, lønnsslipper og andre dokumenter med personnummer på. Bruker da truecrypt. En fordel med komboen trucrypt og dropbox er at en liten endring på tc containeren også fører til en liten synk mot dropbox, da det synkes på blokknivå. Uavhengig av om filen som synkes er på f.eks 1GB, som hos meg.

Lenke til kommentar

Skulle gjerne ha likt å visst hvordan SkyDrive kommer ut av en slik gjennomgang. Begynte å bruke det først forrige uke, og er så langt ganske fornøyd. Dropbox er penere, men 25 GB vs 2 GB og at Dropbox enda ikke har laget en app til WP (som jeg antar min neste mobil vil kjøre), gjorde valget enkelt.

 

Satser på at MS rydder opp i den Live-siden sin om ikke så lenge. Den er et salig rot. For ikke å snakke om at det hadde vært kjekt med mulighet til å velge hvilke filer/mapper man skal synkronisere, og om taket på filstørrelse ble fjernet/økt.

Endret av LordErik
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5a6f9

Et problem med flere av disse leverandørene er at de ikke tar ansvar for dataene dine (les brukervilkårene!). De garanterer ikke for tap av data, de erstatter ingenting som er tapt, de kan dele informasjon om deg med andre, osv.

Jeg har aldri, og kommer heller aldri til å laste opp sensitiv informasjon til et utenlandsk nettsted. Heller stoler jeg ikke på at jeg finner dataene tilbake når jeg har bruk for dem.

 

Kjøp et par eksterne harddisker. Ta kopi av dine data med jevne mellomrom, og lagre kopidisken i en bankboks, på kontoret eller hos venner/familie.

Det sikrer både mot tyveri og brann.

Og mot innsyn av andre hvis du lagrer disken i en bankboks.

Krypter dataene.

Lenke til kommentar

Kjøp et par eksterne harddisker. Ta kopi av dine data med jevne mellomrom, og lagre kopidisken i en bankboks, på kontoret eller hos venner/familie.

Det sikrer både mot tyveri og brann.

Joda, det er vel og bra. men dessverre lider det av samme problem som alle andre manuelle backuprutiner. Det glemmes, og blir ikke gjort. Jeg har en erfaring med korrupt disk, og det var selvfølgelig den gangen jeg hadde hoppet over en backup... En fordel med de fleste online løsninger er at de kan automatiseres.

 

Når det er sagt er det selvsagt mulig å få til automatiserte løsninger uten å legge det i skyen også, med off-site backup, men det er gjerne litt mer komplisert enn hva mannen i gata kan/gidder.

Lenke til kommentar

Kjøp et par eksterne harddisker. Ta kopi av dine data med jevne mellomrom, og lagre kopidisken i en bankboks, på kontoret eller hos venner/familie.

Det sikrer både mot tyveri og brann.

Og mot innsyn av andre hvis du lagrer disken i en bankboks.

Krypter dataene.

Hvordan får jeg lastet ned denne harddisken til telefonen når jeg plutselig trenger tilgang til et dokument?

Forslaget ditt er er ubrukelig om man har behov for lagring i skyen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Vet dette er en gammel tråd og at det kan se ut som jeg driver PR for dette programmet. Jeg vil som mitt forsvar starte med at problemet med mangel på kryptering fremdeles er et problem, og følgende program er kun ment som tips for å forenkle og gjøre hverdagen mer sikker for brukere av nettsky lagring.

 

http://www.cloudfogger.com/en/

Enklere blir det ikke. Dette programmet krypterer automatisk alt som blir lagt i eksempelvis Dropbox mappen. Eneste sikkerhetsrisikoen blir da bruk av dårlig passord.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...