Gå til innhold

Databåndet fyller 60 år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

hehe, av en eller annen grunn ser jeg en likhet mellom bildet av IBM 726 øverst og Munch's Skrik.

 

Vi bruker forøvrig mye tape på jobben. Det går stort sett i Ultrium2-4 og noen få (S)DLT.

Endret av Slettet-Z9Cy2AAy
Lenke til kommentar
Kunne tenkt meg en hjemmebruksvariant for USB eller lignende, dem jeg finner for slike porter koster vel så mye som selve datamaskina den skal kobles til...

Magnetbåndet finnes i en fornyet versjon til USB. Magnetplater, også kalt disketter. Hvis du legger ut en annonse om ønskes så er det sikkert noen som gir bort både USB-basert leser og disketter for 0 kr + frakt.

 

I hjemmemarkedet er magnetbånd/plater for lengst utkonkurrert av teknologier som gir bedre pris/kapasitet, bedre ytelser og tar mindre fysisk plass.

 

I bedriftsmarkedet henger de vist igjen, men jeg er usikker på hvorfor.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Kunne tenkt meg en hjemmebruksvariant for USB eller lignende, dem jeg finner for slike porter koster vel så mye som selve datamaskina den skal kobles til...
Magnetbåndet finnes i en fornyet versjon til USB. Magnetplater, også kalt disketter. Hvis du legger ut en annonse om ønskes så er det sikkert noen som gir bort både USB-basert leser og disketter for 0 kr + frakt.I hjemmemarkedet er magnetbånd/plater for lengst utkonkurrert av teknologier som gir bedre pris/kapasitet, bedre ytelser og tar mindre fysisk plass.I bedriftsmarkedet henger de vist igjen, men jeg er usikker på hvorfor.

 

Selv i enkeltpakninger ut til forbruker ligger LTO-prisene rundt 1,5¢ per GB. Det er en helt grei pris til bruk hvor søketid ikke er en viktig faktor.

Lenke til kommentar

Ingen som tenker seriøst på datasikkerhet bruker tape idag, enten du er bedrift, Den Norske Bank eller Google.

Skift umiddelbart!

Som posten over, hvorfor er det en trussel? Tape er fremdeles veldig relevant i forhold til backup selv om disk-til-disk backup blir stadig vanligere.
Lenke til kommentar

Husker en episode for 15 år tilbake. Jeg hadde modifiert et program under et besøk på hovekontoret der jeg da jobba og lagret dette på server. Ei uke etterpå skulle jeg jobbe med programmet og det viste seg da at noen hadde slette dette på prosjekt-mappa på serveren...

 

Jeg spurte da IT ansvarlig om han kunne finne tapen i safen og kopiere ut programmet. Men DET ble vanskelig, det tok for lang tid mente han, spoling og venting på tapen. nei, da ble det enklere at jeg tok utgangspunktet og brukt 1-2 timer på å gjøre endringen på nytt !

Så bra er tape backup :)

Lenke til kommentar

Har jobbet med tape i 35 år,sikrere media finnes ikke,har ingen problemer med å lese data som er >20 år gamle fra for lengst utgåtte tape typer.

I min bedrift er tape-media standard for lagring og forsendelse av data world-wide, grunn: holdbarhet,sikkerhet,kapasitet og robusthet på selve media.

 

alle som har mistet en usb disk i gulvet vet hva jeg snakker om,nyere typer tape f.eks. 3592 kassetter kan man kaste i veggen uten å ødelegge innholdet.

Lenke til kommentar

Husker en episode for 15 år tilbake. Jeg hadde modifiert et program under et besøk på hovekontoret der jeg da jobba og lagret dette på server. Ei uke etterpå skulle jeg jobbe med programmet og det viste seg da at noen hadde slette dette på prosjekt-mappa på serveren...

 

Jeg spurte da IT ansvarlig om han kunne finne tapen i safen og kopiere ut programmet. Men DET ble vanskelig, det tok for lang tid mente han, spoling og venting på tapen. nei, da ble det enklere at jeg tok utgangspunktet og brukt 1-2 timer på å gjøre endringen på nytt !

Så bra er tape backup :)

At IT-ansvarlig ikke har kontroll på tapene og kan restore betyr jo ikke at tape er dårlig, da er det en svikt i kvalitetskontrollen.

Lenke til kommentar
Kunne tenkt meg en hjemmebruksvariant for USB eller lignende, dem jeg finner for slike porter koster vel så mye som selve datamaskina den skal kobles til...
Magnetbåndet finnes i en fornyet versjon til USB. Magnetplater, også kalt disketter. Hvis du legger ut en annonse om ønskes så er det sikkert noen som gir bort både USB-basert leser og disketter for 0 kr + frakt.I hjemmemarkedet er magnetbånd/plater for lengst utkonkurrert av teknologier som gir bedre pris/kapasitet, bedre ytelser og tar mindre fysisk plass.I bedriftsmarkedet henger de vist igjen, men jeg er usikker på hvorfor.

 

Tape er fortsatt mye brukt som backup. Kostnadene på tape blir mye lavere når en begynner å regne data i EB og ZB...

Lenke til kommentar

Jobber med seismikk.

Her er standarden å bruker 3592-tapes for å sende i land data. Fungerer utmerket, men det kan av og bil litt mye å sende kassevis med taper på et helikopter. Er likevel bedre enn 3590, som var standarden for noen år siden. Etter et prosjekt så var det ikke uvanlig at det ble en pall med tape som måtte i land.

Tape er ikke spesielt billig, men det er som flere nevner et veldig sikkert medium. Derfor det brukes tape og ikke for eksempel harddisker for å sende i land data.

Lenke til kommentar
Kunne tenkt meg en hjemmebruksvariant for USB eller lignende, dem jeg finner for slike porter koster vel så mye som selve datamaskina den skal kobles til...
Magnetbåndet finnes i en fornyet versjon til USB. Magnetplater, også kalt disketter. Hvis du legger ut en annonse om ønskes så er det sikkert noen som gir bort både USB-basert leser og disketter for 0 kr + frakt.I hjemmemarkedet er magnetbånd/plater for lengst utkonkurrert av teknologier som gir bedre pris/kapasitet, bedre ytelser og tar mindre fysisk plass.I bedriftsmarkedet henger de vist igjen, men jeg er usikker på hvorfor.

 

Tenk deg grundig om .

Et tips er kostnader for oppgraderinger av mere moderne utstyr

Det kommer , men ikke alle bedriften klarer å følge med på fornyelse bølgen i så stort tempo

Lenke til kommentar
Kunne tenkt meg en hjemmebruksvariant for USB eller lignende, dem jeg finner for slike porter koster vel så mye som selve datamaskina den skal kobles til...

Magnetbåndet finnes i en fornyet versjon til USB. Magnetplater, også kalt disketter. Hvis du legger ut en annonse om ønskes så er det sikkert noen som gir bort både USB-basert leser og disketter for 0 kr + frakt.

 

I hjemmemarkedet er magnetbånd/plater for lengst utkonkurrert av teknologier som gir bedre pris/kapasitet, bedre ytelser og tar mindre fysisk plass.

 

I bedriftsmarkedet henger de vist igjen, men jeg er usikker på hvorfor.

Vi har vært over denne gamle kjepphesten før. De evige problem jeg ser med ekstern HDD er at en ikke kan skille platene fra RW elektronikken. Ryker elektronikken så er det ibas eller søpla. Ryker elektronikken på en tape så kan en ploppe ut tapen, stappe den i en annen RW enhet og vips.

Lenke til kommentar

Jobber med seismikk. Her er standarden å bruker 3592-tapes for å sende i land data. Fungerer utmerket, men det kan av og bil litt mye å sende kassevis med taper på et helikopter. Er likevel bedre enn 3590, som var standarden for noen år siden. Etter et prosjekt så var det ikke uvanlig at det ble en pall med tape som måtte i land.Tape er ikke spesielt billig, men det er som flere nevner et veldig sikkert medium. Derfor det brukes tape og ikke for eksempel harddisker for å sende i land data.

Tøft,vet at sesmik genererer mye data, men kassevis høres ut som et høyt antal TB.

Gogglet litt og ja en 3592 tar opp til 4TB så det blir mye data.

Med 3590 og paller virket det upraktisk for å si det slik, da hadde en disk vært mer effektivt.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...