Gå til innhold

Apple kan droppe Google Maps


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Også kaster vi inn Geo-taggede bilder fra all verdens brukere, et solid teksturbibliotek, og en grafikk motor fra en moderne FPS, littegrann AR/AI. Vips så har vi muligheten til å generere spillkart raskere enn noensinne, og neste "Need for speed" kan kjøres i oslo sentrum!

 

En slik løsning kan da ikke være langt unna?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Litt kul teknologi det der. Mon tro om google har noe slikt under utvikling også. Sier ikke dette for å rakke ned på Apple, har bare lyst til at noe slikt skal bli tilgjengelig på androidtelefoner også.

 

Teknologien er kanskje ikke god nok (med tanke på oppløsning og nøyaktighet) til å automatisk generere kart til bruk i spill som foregår på bakkenivå ved hjelp av kun flyfoto, men jeg ser for meg at teknologien kan brukes av spillselskaper til å lett gjennskape kjente landemerker ved hjelp av litt mer fokusert 3D-fotografering.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Det var litt derfor jeg slengte inn geotagging. Med nok bilder av samme objekt, og nok lokasjonsdata fra kamera, så kan dette gjenskapes med en nøyaktighet som ligger rundt +/- 50cm, og det burde holde i massevis. Det bør også være enkelt siden (nesten) alle hus er firkantet, å rette opp geometrien ift horisontale/vertikale linjer, og dermed skape et veldig naturtro landskap.

Lenke til kommentar

Skulle et spillselskap trenge mer enn bare "flate" fasader, så skulle det heller ikke være noe problem for dem og hente inn mer data fra det aktuelle området, og finjuster dette, i en FPS ser jeg for meg at det kreves litt ekstra innsats, men i NFS eller MS Flight o.l. vil jeg tro det fungerer med en enklere modelering?

Lenke til kommentar

Det var litt derfor jeg slengte inn geotagging. Med nok bilder av samme objekt, og nok lokasjonsdata fra kamera, så kan dette gjenskapes med en nøyaktighet som ligger rundt +/- 50cm, og det burde holde i massevis. Det bør også være enkelt siden (nesten) alle hus er firkantet, å rette opp geometrien ift horisontale/vertikale linjer, og dermed skape et veldig naturtro landskap.

Vel, +/- 50 cm er jo greit i kartsammenheng, men det er ganske unøyaktig i et spill hvor man kan komme bare noen få meter unna objektet med teksturen på, og da kan halvparten av en dør på en bygning skli inn i vinduet ved siden av.

 

I flight sim så går det nok bra, siden man vanligvis er på flere hundre meters avstand, men i et bilspill kommer man lett mye nærmere. Denne type teksturlegging er vel ikke ukjent for flyspillutviklere uansett, tror det har blitt gjort slik for naturterreng i mange år.

Lenke til kommentar

Litt kul teknologi det der. Mon tro om google har noe slikt under utvikling også. Sier ikke dette for å rakke ned på Apple, har bare lyst til at noe slikt skal bli tilgjengelig på androidtelefoner også.

Google Earth er nesten prikk likt. Forskjellen er vel at flatene er rette og ikke "bølgete", og at trær ikke er i 3D. Bortsett fra det ser de nesten helt like ut.

 

Apple kommer trolig til å gjøre om hele karttjenesten til 3D og da får de en klar fordel framfor google maps. Google bør få ut fingern og legge inn 3D kartene fra earth inn i maps slik at de kan brukes til navigering. Google maps på android er allerede i 3D men uten teksturer og mye mer minimalistisk en fotorealismen til Google earth. Hvorfor de to appene ikke er slått sammen er for meg et mysterium.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...