Gå til innhold

Ser verden i svart-hvitt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er næsten synd at I viser eksempel i JPG.

Når jeg ser under bunden af orgelpiben midt i billedet, nederste række, går den ned i en cylinder hvor der er nogle skrå streger der ligner digitale effekter, så billedet er nok endnu bedre i virkeligheden. ;-)

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar

"Med på kjøpet følger gratis nedlasting Lightroom og tilleggspakken Silver Efex Pro. Tilleggspakken er et spesialverktøy for å behandle svart-hvitt-bilder.

Leica M Monochrom vil være tilgjengelig hos utvalgte Leica-forhandlere i løpet av juli og har fått en veiledende utsalgspris på 57.000 kr."

 

Ordet "gratis" og "57.000 kr." hører ikke sammen. Et av dem må strykes.

 

Jeg kunne også tenkt meg et eget s/hv-kamera. Et µ4/3-hus hadde passet bra, helst i en annen prisklasse enn dette.

 

.

Endret av world wide weird
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spennende og tøft konsept. Jeg ønsket meg noe slikt på markedet for en stund siden, men ser jo nå at digital sort/hvitt har noen svakheter jeg ikke regnet med i første omgang. Det ene er at høylys klippes lettere når man bare har 1 fargekanal. Det andre er at økt sensitivitet hever laveste ISO. I dette tilfellet opp til hele 320. Dette gir meg en idé om et alternativt fargemønster. Sjakkmønster med ufiltrert og ND-filter. Med et litt kraftig ND-filter på annenhver piksel kunne man fått kraftig økt dynamikk og mer filmlignende tilnærming til detaljnivå. Dvs. glimrende detaljnivå i midtsjiktet av gråtoner der man får info fra både de filtrerte og ufiltrerte pikslene, mens de kraftige høylysene og virkelig mørke områdene ville man fått lavere detaljnivå fordi bare en av pikselvariantene vil gi detaljer.

Lenke til kommentar

. Dette gir meg en idé om et alternativt fargemønster. Sjakkmønster med ufiltrert og ND-filter. Med et litt kraftig ND-filter på annenhver piksel kunne man fått kraftig økt dynamikk og mer filmlignende tilnærming til detaljnivå. Dvs. glimrende detaljnivå i midtsjiktet av gråtoner der man får info fra både de filtrerte og ufiltrerte pikslene, mens de kraftige høylysene og virkelig mørke områdene ville man fått lavere detaljnivå fordi bare en av pikselvariantene vil gi detaljer.

Hvis jeg forstår deg rett så hadde Fuji ideen din ute i markedet i 2003:

http://www.dpreview.com/news/2003/1/21/fujisuperccdsr

 

(rett nok både farger og ND, men romlig mux-et HDR var på plass).

 

Litt usikker på om overlapp-egenskapene var som du foreslår, eller om lav-følsomhet-senslene bare fungerte som "soft clipping".

 

-k

Lenke til kommentar

Jepp, det er en moderne sort/hvitt versjon av Fujis SuperCCD jeg tenker på, men med kvadratiske piksler i sjakkmønster og forlenget ISO-skala i begge ender. Fujifilm S3 Pro gikk bare fra 100-1600. Den ga råfiler med hele spennet i området ISO 100-800. Full SNR-diagrammet finnes her. Den gamle sensoren der begynner å dra på årene. Når de store pikslene klipper så finnes det bare rundt 28 dB SNR nært høylys på de små pikslene, på ISO100. Det er omtrent samme SNR som Pentax K-5 har nært høylys på ISO 6400. En 2012-modell hadde virkelig gjort seg. Gjerne i varianter med og uten farger.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Et spennende kamera - kunne tenkt meg et enkelt µ-4/3 hus med en s/h sensor.

Så enig.

Jeg husker vi diskuterte dette med B&W-only sensor i bakgården til Cabinn City med en Tuborg i hånda :)

 

www.maxmax.com selger canon 500D og 550D uten bayerfilter til en "noe" billigere penge enn Leica..

En Canon 500D til 16000kr. eller en Leica til 57000kr. Jeg hadde heller solgt det meste jeg eier og satset på Leica'en.

Lenke til kommentar

En Canon 500D til 16000kr. eller en Leica til 57000kr. Jeg hadde heller solgt det meste jeg eier og satset på Leica'en.

Enig; det maxmax gjør er bare fysisk modifikasjon - som de skriver så vil kameraet fortsatt "tro" at det er et fargebilde med Bayer-mønster som skal tolkes.

 

Om de i tillegg hadde installert custom firmware som behandlet rådataene som separate piksler i stedet for... se det hadde vært interessant.

Lenke til kommentar

Kameraet interpolerer ikke inn fargene fra nabopikslene når det lager råfilene. Råfilene inneholder kun data for 1 fargekanal i hver piksel. Det er først når råfilene fremkalles, f.eks på PCen, at nabopikslenes farger interpoleres inn slik at man får 3 fargeverdier per piksel. Dvs. at man får fullverdige monokrome bilder på de modifiserte kameraene der.

Lenke til kommentar

Absolutt et interessant produkt! Dessverre er prisen så høy at jeg ikke engang orker å sette meg noe mer inn i kameraet enn det artikkelen gjengav. Denne forferdelige realiteten! :(

 

Sette seg inn ? Dette kameraet har manuell fokus, knapt lysmåler som fungerer og resten er manuelt. Det er alt du trenger å vite ;-)

 

Dyrt x 2 er vel mer dekkende da du må kjøpe ett Leica M9-P i tillegg hvis fargemotivene dukker opp...

Lenke til kommentar

Absolutt et interessant produkt! Dessverre er prisen så høy at jeg ikke engang orker å sette meg noe mer inn i kameraet enn det artikkelen gjengav. Denne forferdelige realiteten! :(

 

Sette seg inn ? Dette kameraet har manuell fokus, knapt lysmåler som fungerer og resten er manuelt. Det er alt du trenger å vite ;-)

 

Dyrt x 2 er vel mer dekkende da du må kjøpe ett Leica M9-P i tillegg hvis fargemotivene dukker opp...

 

Sette seg inn i som å lese anmeldelser, manualer, firmware oppdateringer eller ransake youtube for unboxing videoer og lignende :)

Lenke til kommentar

Spennende og tøft konsept. Jeg ønsket meg noe slikt på markedet for en stund siden, men ser jo nå at digital sort/hvitt har noen svakheter jeg ikke regnet med i første omgang. Det ene er at høylys klippes lettere når man bare har 1 fargekanal. Det andre er at økt sensitivitet hever laveste ISO. I dette tilfellet opp til hele 320. Dette gir meg en idé om et alternativt fargemønster. Sjakkmønster med ufiltrert og ND-filter. Med et litt kraftig ND-filter på annenhver piksel kunne man fått kraftig økt dynamikk og mer filmlignende tilnærming til detaljnivå. Dvs. glimrende detaljnivå i midtsjiktet av gråtoner der man får info fra både de filtrerte og ufiltrerte pikslene, mens de kraftige høylysene og virkelig mørke områdene ville man fått lavere detaljnivå fordi bare en av pikselvariantene vil gi detaljer.

Når vi nu er ved ønskerne, hvad med et bayer-filter der kunne klappes op og ned i et dSLR?

 

Men i virkeligheden eksisterer svaret på dette jo allerede med Foveon....

I sort-hvid er det jo med Foveon vældigt nemt at lave farver til gråtoner.

 

Men gerne Foveon ikke bare X3 men X7, X11, .... hvor mellem-niveauer tæller fraktionelt i det naboliggende RGB kanaler, derved elimineres dennes type fejl med trigning i nabokanal.

   IR------------------Red--------Yellow-------Green-------Cyan---------Blue-----------------UV
X3                      1R                       1G                       1B
X7          1R          2R         1R+1G         2G         1G+1B         2B          1B
X11     1R      2R      3R    2R+1G     1R+2G    3G    2G+1B      1G+2B   3B      2B      1B
X15   1R    2R    3R    4R  3R+1G  2R+2G  1R+3G  4G  3G+1B  2G+2B  1G+3B  4B    3B    2B    1B
.
.

Hvordan man rent paktisk skulle lave mange udlæsnings-lag har jeg ingen anelse om, men teoretisk burde det virke, kan man lave 3 kan man vel også lave 7...

Man kunne endda have digitale IR og UV filtre man kunne slå helt eller delvist til og fra så sent som ved behandlingen af RAW-filer...

 

Bemærk især at foveons nuværende problem med mellemliggende farver reduceres jo flere lag der medtages, Fx vil en ren gul foton med X3 ENTEN gå ind som ren rød eller en ren grøn...

 

Og hvis det så blev kombineret med et HDR-mønster af små og store sensorer, så skulle vi nærmest have alt vi kunne ønske os...

:)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...