Gå til innhold

Ansiktsgjenkjenning i 3D til iPhone?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

3D printere koster nå kun et par tusen kroner og vil nok bli enda billigere og mere utbredt før Apple kommer ut med dette. Kombinert med software som gjør vanlige bilder om til 3D så er dette plutselig ikke særlig mye sikrere enn Android sin løsning.

 

Det burde være velkjent at biometri er så enkelt å kopiere et det ikke bør brukes til autentisering, men det ser ikke ut til å stoppe mange fra å bruke formuer på området.

Lenke til kommentar

Hvor sikkert dette er får man vel avvente og se. Har slitt litt med ansiktsgjenkjenning på laptopen hvor det er tilnærmet ubrukelig. Men kjenner jeg Apple rett bruker de nok ikke noe slikt uten at det fungerer smertefritt.

En ting er sikkert, hvis det kommer en telefon fra Apple som man kan forbinde med ordet 3D i år, er nok ikke det negativt for salgstallene.

Lenke til kommentar

Om Apple har søkt om patent på ansiktsgjenkjenning, er det vel ikke lenge før neste runde i retten med Apple er igang for alle som bruker denne funksjonen i Android.

Tviler jeg på, siden Apples patent spesifikt går på gjenkjenning/identifisering av 3D-objekt, og ikke ansiktsidentifisering basert på "flat" mønstergjenkjenning som man finner i Android, og i diverse PC-programvare som har eksistert i mange år (f.eks iPhoto siden 2009).

Nå er heller ikke "ansiktsgjenkjenning i 3D" et helt nytt konsept, og jeg har ikke giddet undersøke hvordan Apples metode eventuelt skiller seg fra tidligere beskrevne metoder. Det er ikke en gang sikkert at Apple får innvilget patentet, men det er uansett rimelig sikkert at det ikke på noen måte rammer Face Unlock i Android ICS og lignende enkle og lettlurte varianter. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...