Gå til innhold

Guide: Slik bytter du SSD og minne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser dere nevner en plass at maskinen må være nyere enn 4-5 år gammel for at du skal kunne gjøre denne oppgraderingen. Det er jo et viktig poeng da, som kanskje kunne vært utdypet og repetert under "slik monterer du en ssd".

 

Det er jo nettopp etter 4-5 år de fleste begynner å se etter oppgradering eller erstatning. Min 7 år gamle laptop hadde hatt særdeles godt av en SSD, men det lar seg ikke gjøre på grunn av at den bruker IDE-grensesnitt istedet for SATA.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser dere nevner en plass at maskinen må være nyere enn 4-5 år gammel for at du skal kunne gjøre denne oppgraderingen. Det er jo et viktig poeng da, som kanskje kunne vært utdypet og repetert under "slik monterer du en ssd". Det er jo nettopp etter 4-5 år de fleste begynner å se etter oppgradering eller erstatning. Min 7 år gamle laptop hadde hatt særdeles godt av en SSD, men det lar seg ikke gjøre på grunn av at den bruker IDE-grensesnitt istedet for SATA.

 

En 7 år gammel laptop vil nesten uansett være overmoden for utskiftning.. :)

Lenke til kommentar

For "vanlig" internettbruk(vg, nettbank, mail, messenger), retrospill, og litt musikk så er det uproblematisk å bruke en 7 år gammel laptop :p. En slik PC danker jo fremdeles ut netbookene som solgte som hakka møkk for bare et par år siden.

 

Jeg har nesten lyst på en SSD i min eldste laptop selv. Det er bare litt irriterende å måtte grave frem IDE-SSD til den.

 

-edit-

Oi, hadde egentlig planlagt å redigere inn dette i mitt første innlegg. Ja ja.

Endret av hernil
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har nok lite med harddisk eller SSD og gjøre, men muligens veldig mye å gjøre med alt støvet som sannsynligvis har samlet seg i kjølesystemet.

 

Kan godt være et problem, men forstår meg ikke på hvordan jeg opner opp laptopen for å få det ut, støvsuger og trykkluft (7bar) er allerede prøvd.

Har selv tenkt at kansje heatsinken er løsnet eller det er dårlig med kjølepasta.

Lenke til kommentar
Min 7 år gamle laptop hadde hatt særdeles godt av en SSD, men det lar seg ikke gjøre på grunn av at den bruker IDE-grensesnitt istedet for SATA.

Min 8 år gamle PC fikk en oppgradering fra 20 GB 4200 rpm IDE harddisk til 32GB high speed CF-kort + CF-IDE-adapter og det fungerer glimrende foreløbig. Regner ikke med noe voldsom levetid på det kortet, men det føles mye kjappere enn den gamle og treige disken. Den største flaskehalsen nå er at maskina ikke støtter mer enn 1 GB ram, men det duger greit med slanke Linux-distroer som Lubuntu.

 

En 7 år gammel laptop vil nesten uansett være overmoden for utskiftning.. :)

Det kommer helt an på bruksområdet. Jeg har fortsatt en 8 år gamel PC i bruk, men selvsagt ikke til å spille Metro2012.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med gamle laptoper som blir varme? Sitter selv på en laptop hvor temperaturen kommer opp i 80grader bare av å se på youtube eller streams i 720p.

 

streams i 720p kan kreve en del av en halvgammel laptop. Du bør både oppdatere drivere til skjermkortet, og sørge for at du har siste versjon av flashplayer installert. Uten gpu akselerasjon vil 720p hakke på de fleste 3-4 år gamle laptoper.

Lenke til kommentar

Neida, jeg bruker fortsatt min snart 8 år gamle bærbare daglig, og det går da helt fint, det. Det finst forresten SSD med IDE-grensesnitt også: http://eshop.macsale...cury_Legacy_Pro

 

Vurderer å kjøpe en sånn, men håper at prisen skal synke litt .. :)

IDE SSD eller PATA SSD som det også kalles vil visstnok ikke gi noen hastighetsforbedring. Jeg forsket litt på det og fant ut at det var bortkasta penger. Kanskje kjappere oppstart, men ikke raskere i drift.

Jeg byttet min 60 Gb HDD i en Samsung 160 Gb HDD og fant en som hadde testet den og mente den var det raskeste IDE HDD, ganske stor artikkel på nettet.

Problemet nå er vel å finne IDE-disker.

EDIT: Raskeste 2,5" IDE HDD, tror jeg det var.

Endret av smartphone
Lenke til kommentar

Neida, jeg bruker fortsatt min snart 8 år gamle bærbare daglig, og det går da helt fint, det. Det finst forresten SSD med IDE-grensesnitt også: http://eshop.macsale...cury_Legacy_Pro

 

Vurderer å kjøpe en sånn, men håper at prisen skal synke litt .. :)

IDE SSD eller PATA SSD som det også kalles vil visstnok ikke gi noen hastighetsforbedring. Jeg forsket litt på det og fant ut at det var bortkasta penger. Kanskje kjappere oppstart, men ikke raskere i drift.

Jeg byttet min 60 Gb HDD i en Samsung 160 Gb HDD og fant en som hadde testet den og mente den var det raskeste IDE HDD, ganske stor artikkel på nettet.

Problemet nå er vel å finne IDE-disker.

EDIT: Raskeste 2,5" IDE HDD, tror jeg det var.

Om en IDE SSD er raskere enn en harddisk kommer an på kontrolleren som sitter i den. Er det en gammel JMicron kan man faktisk få dårligere ytelse. Er det en bedre kontroller, eller en SATA SSD med IDE bro, kan man forvente en del bedre ytelse.

Nøkkelen her er accesstime og IOPS. Mange gamle IDE SSDer har elendig random write, det samme gjelder også billige CF kort om man vurderer det. For å få en opplevd merkbar ytelsesforbedring burde man gå for noe med tilsvarende Indilinx Barefoot kontroller (vertex 1) eller bedre. Mtron ga også en opplevd ytelsesforbedring dersom det man gjorde ikke var tungt på random write.

 

 

I min straks 5 år gamle laptop oppgraderte jeg først til en Vertex 32GB i 2009, som ga en godt merkbar ytelsesforbedring. Til jul 2011 byttet jeg den ut med Force GT 120GB og gikk fra 2GB til 4GB RAM. Den hadde fungert fint som studie-laptop med 32GB SSD og 2GB RAM, og oppgraderingen var mer fordi jeg hadde lyst enn et behov. Ytelsen ble noe bedre, men ikke dramatisk, da den overgangen var fra HDD til SSD. Jeg tenker den skal holde til høsten 2013 (6 års levetid) og da bli byttet ut med en Haswell eller tilsvarende fra AMD om de har fått skjerpet seg på CPU siden. GPU er lite relevant da jeg ikke skal game på laptop uansett. Gaming har man stasjonær til :p

Lenke til kommentar
IDE SSD eller PATA SSD som det også kalles vil visstnok ikke gi noen hastighetsforbedring. Jeg forsket litt på det og fant ut at det var bortkasta penger.
Kunne du si litt mer om hva det var du "forsket på" og fant ut?

 

Jeg mener jeg leste overføringstider(read/write) på IDE SSD og så at de var noe bedre enn IDE HDD, men ikke så mye. "Forsket" - riktig med anførselstegn som du skriver.

SATA SSD har mye bedre overføring. Jeg tror at jeg fant at en IDE-kontroller ikke er så mye raskere enn en rask 2,5" IDE HDD. Hvor mange % forbedring du kan oppnå vet jeg ikke.

Jeg syntes det var så lite forbedringsmuligheter at det ikke var verdt pengene.

 

Jeg kan ikke huske noe mer spesifikt enn det, beklager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...