Gå til innhold

Toshiba gir ut TV med fire ganger HD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

4K på 55" er ganske meningsløst, fordi fra vanlig sofa-avstand klarer du ikke se det. 4K på 100-120" lerret derimot, eventuelt en veldig stor TV slik som LG skal lansere en 84" 4K skjerm senere i år er meningsfylt. Selvsagt setter du en godstol rett foran TVen så den blir "storskjerm" så fungerer det også, men er ikke normalt. Derimot skulle jeg gjerne hatt en 4K-monitor, for der sitter jeg relativt mye tettere på enn TVen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Av andre egenskaper finner vi bildeprosessoren CEVO Duo i det slanke rammeverket, slik at du kan forsøke å konvertere ditt standard HDTV-signal til såkalt QFHD

Kan den vise ekte (ikke oppskalert) QFHD?

 

Hvilke av tilkoblingene støtter QFHD?

 

Hvilket skjermkort trenger man for å få ekte QFHD? (Da tenker jeg ikke på ytelse, men ren 2D)

Lenke til kommentar
Kan den vise ekte (ikke oppskalert) QFHD?Hvilke av tilkoblingene støtter QFHD?Hvilket skjermkort trenger man for å få ekte QFHD? (Da tenker jeg ikke på ytelse, men ren 2D)

 

Ja, men har ennå ikke klart å finne ut hva slags native connector det er. Toshiba har en egen input converter box (THD-MBA1) som konverterer 4x1080p HDMI til 1x2160p for input til denne, mulig den er helt proprietær så du må ha denne boksen. Du trenger vel noe sånt som Eyefinity, konfigurer PCen til å ha en logisk 3840x2160 skjerm med 2x2 fysiske 1080p skjermer og koble fire vanlige HDMI-kabler til konverterboksen. Vet ikke av noe skjermkort med fire HDMI-utganger, men med overganger fra DisplayPort skulle det være mulig.

 

Også noen native 4K-kamera som JVC GY-HMQ10 bruker denne løsningen med fire HDMI-ut som kan gå rett på denne konverter-boksen. Synes det er merkelig at de velger denne løsningen da DisplayPort 1.2 skal klare 2160p over en enkelt kabel med en 4-lane link, men er mulig det er for nytt og sært ennå. Det blir i alle fall ikke denne løsningen i lengden, så særlig fremtidsrettet er det ikke...

Lenke til kommentar

4K kan vel strengt tatt kun nytes fra opptak med private 4K kameraer - hvis man har råd til det. Ellers finnes det vel ikke særlig mye innhold ennå - eller gjør det? Ser ikke helt vitsen med 4K på noe mindre enn 65"+. Det er jo en kjent sak at dette gjør seg på lerret (de fleste ser stor forskjell på 4K og uten på kino), så om man har prosjektor med mulighet for oppskalering fra 1080 til 4K er jo dette sikkert digg i hjemmekinoen. Jeg klarer så vidt se noen forskjell på 1080 og 720 på min 55" Bravia.

Lenke til kommentar

På min 51" nå så irriterer jeg meg over prikkene i bildet som er forlav oppløsning.Men enig med deg. på over 65+" , var i USA og så 80-120" i utstilling på kjøpesentere og der hadde det passet bra med 4K om man skal ha den i stua.

 

hvis du har 51" så er det kanskje plasma du har? I mine øyne er pikslene mye tydligere på plasma da de er mindre lyssterke, og "rammene" som deler pikslene kommer mer tydlig frem - spesielt på avstander mindre enn 2 meter. Dette kommer jo an på det som vises, men ved 1080 så blir dette en gjenganger på plasma-tver syns jeg.

Lenke til kommentar

Hvilke av tilkoblingene støtter QFHD?

 

Nyeste versjon av HDMI standarden (HDMI 1.4a?) støtter 4K.

Onkyo har vært ute på markedet en "stund" med forsterker som oppskalerer til 4K

 

 

 

Hvis TVen ikke støtter 1 HDMI inngang med 4K, så er det rett og slett bortkastet å kjøpe den.

Lenke til kommentar

Jeg så en testmodell av 55-65" 4K på Marks and Spencer i London. Husker ikke merket i farten, men skjermen hadde brilleløs 3D for inntil 8 personer. 3D-en var forsovet grei nok, men 4K-bildet var fantastisk. Jeg så fint forskjell på "klarheten" i bildet når det vekslet fra 1080 og 4K. Om man trenger det er en annen sak, men jeg tror min neste TV blir 4K. 3D-greiene får bli noe som eventuelt følger med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Av andre egenskaper finner vi bildeprosessoren CEVO Duo i det slanke rammeverket, slik at du kan forsøke å konvertere ditt standard HDTV-signal til såkalt QFHD
Kan den vise ekte (ikke oppskalert) QFHD?Hvilke av tilkoblingene støtter QFHD?Hvilket skjermkort trenger man for å få ekte QFHD? (Da tenker jeg ikke på ytelse, men ren 2D)

Nyeste skjermkortene fra AMD og NVIDIA skal ha nativ støtte for QFHD (ifølge whitepaper), mens i spesifikasjonene er en lavere oppløsning oppgitt. Kommer med oppdatering?

 

Er viktig at ekstrautstyr nå i "tidlig" tid legger til støtte for QFD, ellers blir det sånt som med USB 3.0 i starten da ingen så poenget fordi "ingenting" støttet det. Og det er heller ikke alle som har de aller nyeste produktene til en ver tid, så jeg synes det er i seneste laget å begynne nå... At Onkyo støtter QFHD (til en viss grad?) og markedsfører dette hjelper jo. Utviklingen må fremover, og den kommer ikke av seg selv.

Lenke til kommentar

Hvilke av tilkoblingene støtter QFHD?

 

Nyeste versjon av HDMI standarden (HDMI 1.4a?) støtter 4K.

Onkyo har vært ute på markedet en "stund" med forsterker som oppskalerer til 4K

 

Kun i 24, 25 og 30 fps. Det er jo greitt til materiale som ikke har flere bilder pr sekund - men er langt fra framtida. Disse manglene i HDMI protokollen - som man ikke ser ut til å komme seg bort fra - gjør at man må til med slike sære løsninger som her.

 

Men Displayport støtter 4K nativt ved 60 Hz og høyere. Skyldes enkelt og greitt at DP har over dobbelt så stor båndbredde som HDMI.

Lenke til kommentar
55 000 kroner i japan. ja,ja. Da kan vi forvente en pris på ca. 550 000 kroner her til lands etter at avgiftene har gjort sitt.

Politiske poenger svekkes kraftig når man må lyve kraftig om hvor ille situasjonen er.

 

Japan har 5% "mva" mens Norge har 25%. Prisen burde derfor lande på ca 65500 kr her i landet, inkludert det norske avgiftsnivået. Men dette kan nok avvike begge veier. For å vise at det kan gå begge veier vil jeg trekke frem den nye Leica X2 som faktisk har lavere veiledende pris i Norge eks mva enn den har i USA.

Lenke til kommentar

4k er 8millioner pixler mot dagens 2millioner .... Bring it on

 

Helt riktig, men også egentlig helt feil. Husk at hver pixel egentlig er bygget opp av 3 pixler i forskjellige farger, slik at det faktisk er ca 24 millioner av dem på ett 4K panel. Sony prøvde seg en kort stund med å reklamere for at 1080p skjermene deres hadde 6 millioner pixler. De ga seg heldigvis med det.

 

Men det er jo egentlig sannheten da hver av disse pixelene blir styrt i intensitet (LCD lysgjennomslipp for å skape riktig farge for den ene pixelen de bygger opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...