Gå til innhold

Ikke bruk mobilen ved hendelser i tunnel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men ingen forklaring i hvorfor man ikke skal bruke mobilenen, men heller nødtelefonen? jeg tipper at når man bruker nødtelefonen, så kan vegtrafikksentralen se hvor man ringer ifra? og dermed få igang redning raskere?

 

Ja, ved bruk av nødtelefon vet Vegtrafikksentralen nøyaktig hvilken tunnel du ringer fra. De færreste husker navnet på tunnelen de kjører i.

 

Dessuten ringer folk sjelden Vegtrafikksentralen selv, de ringer redningsselskap eller P4.. Som igjen har en avtale om å videreformidle til vegtrafikksentralen, men dette tar unødig lang tid.

Endret av snabelabel
Lenke til kommentar

Men ingen forklaring i hvorfor man ikke skal bruke mobilenen, men heller nødtelefonen? jeg tipper at når man bruker nødtelefonen, så kan vegtrafikksentralen se hvor man ringer ifra? og dermed få igang redning raskere?

 

Ja, ved bruk av nødtelefon vet Vegtrafikksentralen nøyaktig hvilken tunnel du ringer fra. De færreste husker navnet på tunnelen de kjører i.

 

Dessuten ringer folk sjelden Vegtrafikksentralen selv, de ringer redningsselskap eller P4.. Som igjen har en avtale om å videreformidle til vegtrafikksentralen, men dette tar unødig lang tid.

 

Sistnevnte kan vel ikke være så vesentlig? 1 minutt med forklaring og 10 sekund til viderekobling tar jo lengre tid enn å traske til en nødtelefon?

 

AtW

Lenke til kommentar

Tenk bare om veientreprenøren kunne ha satt opp mange skilt om telefonnummeret til vegtrafikksentralen?

 

Dette var et nummer eg ikke hadde på telefonen, og for noen måneder siden så suste eg igjennom en tunnel når eg oppdaget en del gjenstander i veibanen. Dette var på et uoversiktlig punkt, men ikke på et sted hvor det er mye trafikk. Eg vurderte det slik at det var større risiko forbundet med å stoppe bilen for så å finne en av disse telefonene, enn det var å fortsette videre for så å kontakte vegtrafikksentralen og få de til å sjekke forholdet. Eg var passert tunnelen og flere km videre før eg kom i kontakt med korrekt person. Hele prosessen tok 6-10 minutt før eg nådde frem som lett kunne vært spart inn om telefonnummeret hadde vært skiltet før tunnelen, flere steder i tunnelen og etter tunnelen.

Lenke til kommentar

Tenk bare om veientreprenøren kunne ha satt opp mange skilt om telefonnummeret til vegtrafikksentralen?Dette var et nummer eg ikke hadde på telefonen, og for noen måneder siden så suste eg igjennom en tunnel når eg oppdaget en del gjenstander i veibanen. Dette var på et uoversiktlig punkt, men ikke på et sted hvor det er mye trafikk. Eg vurderte det slik at det var større risiko forbundet med å stoppe bilen for så å finne en av disse telefonene, enn det var å fortsette videre for så å kontakte vegtrafikksentralen og få de til å sjekke forholdet. Eg var passert tunnelen og flere km videre før eg kom i kontakt med korrekt person. Hele prosessen tok 6-10 minutt før eg nådde frem som lett kunne vært spart inn om telefonnummeret hadde vært skiltet før tunnelen, flere steder i tunnelen og etter tunnelen.

 

Tenkte du da å lese nummeret, og taste det inn, mens du kjørte? for det tror jeg ikke er så veldig lurt/trygt.

 

Lenke til kommentar

Men ingen forklaring i hvorfor man ikke skal bruke mobilenen, men heller nødtelefonen? jeg tipper at når man bruker nødtelefonen, så kan vegtrafikksentralen se hvor man ringer ifra? og dermed få igang redning raskere?

 

Ja, ved bruk av nødtelefon vet Vegtrafikksentralen nøyaktig hvilken tunnel du ringer fra. De færreste husker navnet på tunnelen de kjører i.

 

Dessuten ringer folk sjelden Vegtrafikksentralen selv, de ringer redningsselskap eller P4.. Som igjen har en avtale om å videreformidle til vegtrafikksentralen, men dette tar unødig lang tid.

 

Sistnevnte kan vel ikke være så vesentlig? 1 minutt med forklaring og 10 sekund til viderekobling tar jo lengre tid enn å traske til en nødtelefon?

 

AtW

 

Dersom du klarer å bruke mer enn tretti sekunder på å komme deg til nærmeste nødtelefon tilhører du nok den gruppen som bør ringe direkte til politiet fra mobilen. En annen ting er at det her er eksperter som uttaler seg om hva som bør gjøres. Det er vel nærliggende å tro at de har et ganske godt grunnlag for uttalelsen?

Lenke til kommentar

Men vær litt kritisk til hvilke "eksperter" det er som har kommet med uttalelsen. Disse ekspertene sitter på drift og vedlikehold, ikke nødtelefonen. Eg velger å tro at disse to har litt forskjellig fokus.

 

Denne pressemeldingen kom fra Falck, ikke AMK.

Lenke til kommentar

La oss komme med et eksempel: om det er en alvorlig ulykke i tunnelen så vil det ta kortere tid å løpe til en av de telefonene som er utplassert og ringe direktenummeret enn å fiske frem mobiltelefonen og ringe 112. Årsaken til dette er at AMK har gått fra å kun ta i mot lokalsamtaler fra nærområdet til å motta nødanrop fra hele landet. Ergo står du i oslo og trenger hjelp fort så kan du likegodt havne opp med en person fra finnmark i andre enden. Først må du oppgi hvilket fylke du er i, så kommunen, så adressen/veinavn/sted.

fortelle navnet ditt og hva som har skjedd. Først da blir det iverksatt utrykning,

Så kommer problemet opp: Hvordan varsle riktig instans at tunnelen må stenges? Allerede nå har det gått 3 minutter og mange andre biler kan ha krasjet rundt deg i tunnelen etter første ulykke har oppstått.

 

Telefon i tunnelen: Du ringer direktenummeret, forteller at trafikken må stanses, fortelle at det har skjedd en grov ulykke og at politi/ambulanse og/eller brannvesen må komme. vips skjer utrykningen kjappere og mange flere liv blir spart, om man bare finner løse gjenstander i tunnelen så er det jo selvfølgelig en vurderingssak om man bør stoppe bilen i tunnelen eller ikke. Om man velger å stoppe så er nødblink, refleksvest osv en selvfølge. Hvis ikke så fortsetter man og varsler de som drifter tunnelen eller politiet via 02800, som igjen videreformidler beskjedene.

Lenke til kommentar

Og det er her fokuset kommer inn. I en reell nødssituasjon med sårede eller omkomne så vil du som innringer få hjelp over telefon til å kunne få oversikt over skadestedet, hjelpe de som kan hjelpes og få mest mulig informasjon til ambulansen slik at de er best mulig forberedt på hva de må gjøre når de kommer frem. De minuttene der er viktigere enn de minuttene det tar å sperre en tunnel.

 

Man gjør ikke som på filmer hvor de ringer nødtelefonen, sier hvem de er, hvor de er, hva som har skjedd og deretter legger på. Her holder man kontakten så lenge man klarer.

 

AMK har direktekommunikasjon med Brann og Politi, og kan samtidig mens de prater med innringer få kontaktet vegtrafikksentralen for å få sperret tunnelen.

 

Er det i en lengre tunnel så er tjangsen stor for at du ikke klarer å stoppe alle uansett, og risikerer uansett at det er bilister i tunnelen allerede eller som kjører inn tross rødt lys. Er det ei ulykke og en bilist ikke får med seg dette så er det nesten like lite sannsynlig at vedkommende ville fått med seg et par blinkende røde lys ved inngangen til tunnelen.

 

Og derfor mener eg at man ringer 1-1-3 først, ikke vegtrafikksentralen.

 

Men når man kommer som førstemann til et ulykkessted så skal man ALLTID tenke egen sikkerhet først, og deretter sikre skadestedet. Her vil eg påstå at å parkere egen bil noen ekstra meter bak med varsellysene på samt varseltrekanten satt opp i tilstrekkelig avstand holder de første minuttene. Når da bil nummer to kommer til stede mens du skaffer deg oversikt så kan du be vedkommende om å sørge for at tunnelen blir stengt, og deretter ringe 1-1-3.

Lenke til kommentar

La oss komme med et eksempel: om det er en alvorlig ulykke i tunnelen så vil det ta kortere tid å løpe til en av de telefonene som er utplassert og ringe direktenummeret enn å fiske frem mobiltelefonen og ringe 112. Årsaken til dette er at AMK har gått fra å kun ta i mot lokalsamtaler fra nærområdet til å motta nødanrop fra hele landet. Ergo står du i oslo og trenger hjelp fort så kan du likegodt havne opp med en person fra finnmark i andre enden. Først må du oppgi hvilket fylke du er i, så kommunen, så adressen/veinavn/sted.

fortelle navnet ditt og hva som har skjedd. Først da blir det iverksatt utrykning,

Så kommer problemet opp: Hvordan varsle riktig instans at tunnelen må stenges? Allerede nå har det gått 3 minutter og mange andre biler kan ha krasjet rundt deg i tunnelen etter første ulykke har oppstått.

 

Telefon i tunnelen: Du ringer direktenummeret, forteller at trafikken må stanses, fortelle at det har skjedd en grov ulykke og at politi/ambulanse og/eller brannvesen må komme. vips skjer utrykningen kjappere og mange flere liv blir spart, om man bare finner løse gjenstander i tunnelen så er det jo selvfølgelig en vurderingssak om man bør stoppe bilen i tunnelen eller ikke. Om man velger å stoppe så er nødblink, refleksvest osv en selvfølge. Hvis ikke så fortsetter man og varsler de som drifter tunnelen eller politiet via 02800, som igjen videreformidler beskjedene.

 

Spørs jo hvordan ting virker, teksnik ligger det jo til rette for å raskt vite hvilken kommune mobilen ligger i, og det bør ikke ta lang tid å settes over til riktig instans. I tillegg må man komme seg fram til nødtelefonen på en trygg måte.

 

AtW

 

Men ingen forklaring i hvorfor man ikke skal bruke mobilenen, men heller nødtelefonen? jeg tipper at når man bruker nødtelefonen, så kan vegtrafikksentralen se hvor man ringer ifra? og dermed få igang redning raskere?

 

Ja, ved bruk av nødtelefon vet Vegtrafikksentralen nøyaktig hvilken tunnel du ringer fra. De færreste husker navnet på tunnelen de kjører i.

 

Dessuten ringer folk sjelden Vegtrafikksentralen selv, de ringer redningsselskap eller P4.. Som igjen har en avtale om å videreformidle til vegtrafikksentralen, men dette tar unødig lang tid.

 

Sistnevnte kan vel ikke være så vesentlig? 1 minutt med forklaring og 10 sekund til viderekobling tar jo lengre tid enn å traske til en nødtelefon?

 

AtW

 

Dersom du klarer å bruke mer enn tretti sekunder på å komme deg til nærmeste nødtelefon tilhører du nok den gruppen som bør ringe direkte til politiet fra mobilen. En annen ting er at det her er eksperter som uttaler seg om hva som bør gjøres. Det er vel nærliggende å tro at de har et ganske godt grunnlag for uttalelsen?

 

Jeg er fosåvidt enig at de som uttaler seg helt sikkert har bedre grunnlag enn meg, men tillater meg allikevel å spinne rundt litt mer på det. Miinmumsavstand mellom nødstasjoenr er 125 meter. Jeg tror det tar lengre enn 30 sekund i de fleste tilfeller. Man må stoppe bilen på en trygg måte, identfisere nærmeste stasjon, gå over 60 meter i snitt, ofte er de bare på den ene siden av veien, så man må også krysse veien i en tunnel.

 

AtW

Lenke til kommentar

La oss komme med et eksempel: om det er en alvorlig ulykke i tunnelen så vil det ta kortere tid å løpe til en av de telefonene som er utplassert og ringe direktenummeret enn å fiske frem mobiltelefonen og ringe 112. Årsaken til dette er at AMK har gått fra å kun ta i mot lokalsamtaler fra nærområdet til å motta nødanrop fra hele landet. Ergo står du i oslo og trenger hjelp fort så kan du likegodt havne opp med en person fra finnmark i andre enden. Først må du oppgi hvilket fylke du er i, så kommunen, så adressen/veinavn/sted.

fortelle navnet ditt og hva som har skjedd. Først da blir det iverksatt utrykning,

Glemte å kommentere dette. Det er korrekt at man må forklare hvor man er, og at det her ofte oppstår forvirring som kan koste dyrebar tid. MEN her er det ikke snakk om et vilkårlig sted på en vilkårlig vei. Større tunneler er faste holdepunkter det er rimelig enkelt å forholde seg til. Og selv om samtalen kommer til AMK i Trondheim, så vil det fortsatt være en lokalkjent ambulansjesjåfør som foretar selve utrykningen, og da vil en enkel forklaring om hvor man kom fra og skulle til, med ca tidsmessig angivelse på ruten være nok til at de forstår hvilken tunnel det er snakk om.

 

På vei til Haugesund fra Stavanger, kjørt ca 30 minutt etter motorveien. Er ikke mange tunneler å velge mellom da. Eller på vei til Ikea i Bergen fra Stord, nettopp kjørt forbi et bompengeanlegg. Normal rute vil da gi ei ganske kort liste med tunneler.

 

Og da er fordelen slik at du kan ha AMK på tråden mens du skaffer deg oversikt over skadestedet, og dette gir deg viktig støtte samt gir ambulansjepersonalet fordelaktig informasjon som de kan bruke til å øke sannsynligheten for å redde liv når de først kommer frem. Marginer man mister om man enten legger på etter å ha meldt i fra eller ringer til "feil" etat.

Lenke til kommentar

Noe av det første man skal gjøre når man kommer til en trafikkulykke er å sikre skadestedet. Å ringe til veitrafikksentralen er en god måte å sikre skadestedet.

 

Fordelen ved å bruke tlf. som er i tunnelen er at veitrafikksentralen vet nøyaktig hvor du er. Da kan de på bare noen par sekunder endre trafikkmønsteret i tunnelen for å unngå f.eks flere ulykker samtidig som de får varslet AMK. De kan f.eks stenge tunnelen for all trafikk eller endre kjøremønsteret i tunnelen dersom det er flere felt i samme retning.

 

Jeg har opplevd at et bakdekk på bilen min eksploderte i en tunnell med 80 sone. Å sitte i en bil som står helt stille i en tunnel mens du ser i speilet at bilene som kommer bakfra kommer så fort at det er såvidt de klarer å ta en kritisk unnamanøver for å nesten kjøre inn i siden på bilen i feltet ved siden av seg er ikke noe morsomt.

 

Veitrafikksentralen har også en direktelinje til NAF/falck. Velger man å ringe selv direkte til NAF/Falck kan man fort havne i en telefonkø mens man sitter utsatt til for å få en bil/lastebil inn i hekken bakfra.

 

Det sikreste stedet å vente på hjelp er faktisk å vente i en av de mange telefonkioskene som er i mange av tunnelene.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...