Gå til innhold

Nokia går til patentkrig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så nå som de beynner å bli fattige så går de ut med søksmål mot konkurrentene for å lure til seg penger? Hvorfor tenkte de ikke på det litt før? Virker som om Nokia tar en "Oracle" før de stuper nedi avgrunnen med hodet først

 

Lure til seg penger? Dersom det er over 40 brudd på patenter Nokia har, så må de da få lov å beskytte sine patenter slik andre også gjør. Det er ikke Nokia det er noe galt med, det er måten patenter blir brukt/missbrukt på, og ikke minst hvor viktig det i de senere årene er blitt å beskytte sine patenter.

 

Det er flere søkelys på bruken av patenter nå enn noensinne, og det kan jo direkte linkes til hvor enormt store mobil, data og nettbrettbransjen har blitt de seneste årene. Det er jo ikke unormalt i det hele tatt!

 

Tror nok du må belage deg på å se Nokia i mange mange år til, det går opp og ned for alle selskaper.

Endret av TheMoonMan
Lenke til kommentar

Så nå som de beynner å bli fattige så går de ut med søksmål mot konkurrentene for å lure til seg penger? Hvorfor tenkte de ikke på det litt før? Virker som om Nokia tar en "Oracle" før de stuper nedi avgrunnen med hodet først

 

Lure til seg penger? Dersom det er over 40 brudd på patenter Nokia har, så må de da få lov å beskytte sine patenter slik andre også gjør. Det er ikke Nokia det er noe galt med, det er måten patenter blir brukt/missbrukt på, og ikke minst hvor viktig det i de senere årene er blitt å beskytte sine patenter.

 

Det er flere søkelys på bruken av patenter nå enn noensinne, og det kan jo direkte linkes til hvor enormt store mobil, data og nettbrettbransjen har blitt de seneste årene. Det er jo ikke unormalt i det hele tatt!

 

Tror nok du må belage deg på å se Nokia i mange mange år til, det går opp og ned for alle selskaper.

Så lenge det ikke er Apple som saksøker så er det greit? Dine tidligere poster om emnet tilsier i allefall det. Men det er greit. Nokia har selvfølgelig lov å forfølge de som bryter deres patenter, akkurat som apple, motorola og alle andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så nå som de beynner å bli fattige så går de ut med søksmål mot konkurrentene for å lure til seg penger? Hvorfor tenkte de ikke på det litt før? Virker som om Nokia tar en "Oracle" før de stuper nedi avgrunnen med hodet først

 

Ser ikke helt hva som er feil med det Nokia gjør. De har allerede lisensiert ut patentene sine til 40 selskaper, og om HTC, RIM og Viewsonic ikke vil betale for disse patentene så er det bare naturlig at Nokia går til søksmål så lenge de krever en grei sum med penger.

 

Det som ikke er greit er det Google gjør nå hvor de krever over $20 pr $1000 maskin for patenter, mens andre selskaper krever ett par cent for lignende patenter. Det er patenttrolling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at patentsystemet helt åpenbart ikke fungerer innenfor mobilindustrien. Nesten alle produsentene sitter på tusenvis av patenter og bryter sikkert tusenvis av patenter med mobilene de lager. Hvis alle begynte å saksøke hverandre ville snart ingen fått lage telefoner mer. HTC er en av produsentene som har sitter på færrest patenter, så er vel logisk at Nokia begynner med å bølle med de...

Lenke til kommentar

Patentsystemet fungerer jo i utgangspunktet fint det, problemet er at enkelte selskaper ikke ønsker å betale for seg. Microsoft klarer jo f.eks. å inngå brede avtaler med de aller fleste andre i industrien, og ifølge artikkelen har Nokia allerede inngått avtaler med 40 andre selskaper, når så mange selskaper har inngått avtaler så tyder det på at Nokias priser er rimelig, og så lenge de da tilbyr de samme vilkårene til Viewsonic, HTC og RIM så er det ikke bølling.

Lenke til kommentar

Jeg ser nå at ordlyden i meningen min kom feil ut. La meg omformulere meg:

 

Hvorfor skal Nokia angripe konkurrentene først NÅ?

Jeg mener, de kunne jo ha angrepet de da de hadde en litt mer sunn økonomi?

Når de nå har fått søppelstatus av kredittratingbyråene så virker det for meg som om de er desperate etter friske midler til å fortsette driften sin.

 

Det er ikke til å stikke under en stol at konkurrentene bør føye seg etter lover og regler, men timingen til Nokia får meg til å undre noe veldig.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...