Gå til innhold

Nokia går til patentkrig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man ikke kan konkurrere må man sabotere.

Jeg var stolt over at Nokia hadde mistet så store markedsandeler og ikke saksøkt (bortsett fra da Apple saksøkte og de måtte beskytte seg). Nå er det vell bare RIM av de som har tapt store markedsandeler som har holdt seg unna. Dette ødelegger bare for forbrukerne og hjelper de store firmaene som ikke takler å tape penger og kunder.

Lenke til kommentar

Dreier dette seg om patenter på ideer (software patenter) eller reelle teknologipatenter?

 

doble antenner og flerbånds radiosystemer, strømstyring, samt programvarefunksjoner knyttet til applikasjonsbutikker, fleroppgavekjøring, navigasjon, visning av meldinger, dynamiske menyer, datakryptering og henting av e-postvedlegg på mobile enheter.

 

Det dreier seg om begge deler. Hardware patenter synes jeg er helt ok. De som bruker det bør lisensiere patentet. Men software patenter... Det er ikke snakk om et reelt produkt; det er patent på abstrakte teorier.

Blir som om noen hadde tatt patent på demokrati, på ytringsfrihet, eller på måter å knytte skolisser, for å sette det på spissen.

Lenke til kommentar

Dreier dette seg om patenter på ideer (software patenter) eller reelle teknologipatenter?

 

doble antenner og flerbånds radiosystemer, strømstyring, samt programvarefunksjoner knyttet til applikasjonsbutikker, fleroppgavekjøring, navigasjon, visning av meldinger, dynamiske menyer, datakryptering og henting av e-postvedlegg på mobile enheter.

 

Det dreier seg om begge deler. Hardware patenter synes jeg er helt ok. De som bruker det bør lisensiere patentet. Men software patenter... Det er ikke snakk om et reelt produkt; det er patent på abstrakte teorier.

Blir som om noen hadde tatt patent på demokrati, på ytringsfrihet, eller på måter å knytte skolisser, for å sette det på spissen.

 

Jeg er helt enig med deg. Jeg visste ganske enkelt ikke hva slags patenter det dreide seg om siden artikkelen var uklar akkurat på det.

 

Et godt eksempel på hvor teite software patenter er blir jo Oracles sak nå der de prøver å få det til at de har patent på programmeringsspråket Java og dermed kan ta lisens for bruken. Det vil jo effektivt drepe bruken av Java.

Et annet eksempel er hvor spennende musikken vår ville blitt dersom noen tok patent på notesystemet. Da hadde det blitt laget mye musikk, tenker jeg.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...