Gå til innhold

Panasonic avslører monsterskjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mye strøm bruker noe slikt beist av en tv?

Tja, Jeg er vel ikke langt unna om jeg gjetter at den ligger på noe rundt 1200-1400W. Effektforbruket skalerer ikke langt fra rimelig linært oppover størrelse, samt det faktum at det kreves en svært kraftig prosessor for å prosessere så mange piksler. Ettersom TVen er noe mindre i areal enn 8stk 50" plasmaskjermer, og disse ligger på rundt 170W, så får du rundt 1300W. :)

 

Noe som i bunn og grun er helt bagatellmessig sett i forhold til bruken, størrelsen og ikke minst prisen. :wee:

 

Dette tilsvarer litt mindre enn en middelmådig panelovn, og vil jo da egentlig bare erstatte dette. Både plassmessig og varme-messig. Med tanke på langt høyere strålevarme, så er denne bedre/mer effektiv enn noen som helst konvensjonel panelovn til å varme opp kalde kropper, så sånnsett så kan du nesten også erstatte vedovnen i samme slengen. :p

 

Om man så igjen skal regne hva det koster å holde noe slikt i drift, så blir ETT eksempel:

Snitt - 7 timer TV-titting pr dag, 365 dager i året. Gir deg 2555 timer i året. Med 1,3 KW så blir dette igjen 3321 KWh pr år. Med dagens pris så tilsvaret dette årlig noe rundt 3000kr.

Trekker du fra det faktum at de aller fleste husstander i Norge trenger å bruke en viss mengde strøm til å varme opp husene sine ca 9-10 måneder i året, så sitter du faktisk igjen med en prislapp på ca 500-750kr.

 

Med en prislapp på selve apparatet som helst sikkert blir i mange-millionerklassen (ca 0,0001 % av innkjøpsummen), så er dette som å klage på at din nye Porche Cayenne bruker 0,0015 L mer på mila enn naboens fiat. På folkemune så sier man vel i et slikt eksempel at forbruket er ubetydelig lite og kan glemmes. :w00t:

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, som hos de jeg kjenner med flygel, så kan disse ikke bare flyttes, og ofte er også huset konstruert for dette.

Om du har så mye penger å bruke på en TV, så burde det enten være en smal sak å fikse en snekker (eller gjøre det selv) som bygger en spesiallaget dør som har de rette dimensjonene. F.eks 0,5m x 2,5m (BxH). Går TVen i stykker, ja så kan du vel kanskje 'destruere'/reparere den der og da. Tror ikke den saken der ville vært særlig vanskelig å ta fra hverandre med makt.

 

Produsent setter nok også pris på at du ikke akkurat sender den tilbake på reklamasjonsrett med posten, og at de heller kan fikse på stedet/destruere på stedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns det begynner å bli såpass størrelser på tver at det ikke er verdt investeringen. Tilbake da CRT regjerte stuene våre så var de største modellene ganske skjemmende , det samme vil jeg si for dette monsteret. Jeg hadde heller brukt pengene mine på en skikkelig projektor

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det virker som det er viktigere å få til gigantiske skjermer med ultrahøy oppløsning enn at man for skjermer i normal størrelse med supper oppløsning.

 

på en måte så følger man seg tilsidesatt hvis man ønsker seg en skjerm på ca 30 tommer med de samme mulighetene

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...