Gå til innhold

Test: Slik er NRKs nye nett-TV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ehm hvorfor må de bruke flash og silverlight???

 

HTML5?

 

Jeg gir faen om det ikke er sikkert nok, NRK er jo gratis..

De svarer ganske greit på det i artikkelen.. Siste side.

 

"

– Avspilling av HLS og HDS har ulik støtte på ulike plattformer. I dag er det ingen støtte på PC-plattformen (Windows/Mac/Linux) for avspilling av HLS eller HDS via HTML5 som støtter all funksjonalitet vi ønsker å tilby. HTML5-videotag på PC-plattformen støtter i dag bare avspilling av nedlastet video, den støtter altså ikke streaming. Et unntak er HLS via HTML5 i Safari på Mac , men vi velger å ikke bruke den, siden den ikke støtter tilbakespoling i direktestrømmer. Derfor har vi valgt å lage en Flash-avspiller på PC-plattformen som kan spille av HDS...

 

"

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Du har tydeligvis ikke så mye peilig på video streaming ol. En fanboy som ikke helt vet hva han snakker om.Hva er så galt med flash til streaming egentlig?

Sikkert fordi mange håndholdte produkter ikke støtter flash, samtidig som Adobe ikke støtter flash til mobiler\tablets lengre.

 

 

Lenke til kommentar

ehm hvorfor må de bruke flash og silverlight???

 

HTML5?

 

Jeg gir faen om det ikke er sikkert nok, NRK er jo gratis..

Enig. Hvorfor i huleste skal de bruke flash og sånt møkk? jeg antar at det for å beskytte innholdet, at en må streame og ikke kunne laste ned. Men har det noen gang vert problem å laste ned videoer fra flash? nope..

 

NRK er ikke gratis. Det koster 3000kr/året pr. annenhver TV-mottaker du har. Dette er en lovpålagt avgift og alle som har TV må betale denne. Med det i tankene, hvorfor er ikke alt materialet enkelt tilgjengelig for disse skattebetalerne? De må slite med flash-"DRM" i stedet for å bruke sin egen valgfrie avspiller.

Lenke til kommentar

@Wulong:

 

Det er ikke 3 000 kr/året pr annehver mottaker. Det er 2 580 kr pr hustand med mottaker. Dvs om du har 10 mottakere i en hustand så betaler du bare en avgift. Jeg har personlig 6 mottakere.

 

Det er ikke bare NRK som gjør at de må bruke Flash i stedet for HTML5. Det meste av det som NRK sender er rettighetsbelagt - dvs NRK har rett til å distribuere dette i en begrenset tid. Rettighetshaverne stiller en del krav som begrenser mulighetene. I tillegg er ikke HTML5 nok utviklet når det gjelder streaming til at det kan brukes på alle plattformer.

 

Men NRK sier faktisk at de vil vurdere HTML5 om den nødvendige støtte for HSL, HDS eller MPEG DASH kommer på PC/Linux og blir bra nok på Mac. Jeg har selv arbeidet med et streamingprosjekt - og vi fant også at vi måtte velge Flash for å få nok funksjonalitet.

 

Når det gjelder støtte for avspilling i VLC etc, så tror jeg nok det kommer om vi signaliserer et sterkt ønske om det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

@Wulong:

 

Det er ikke 3 000 kr/året pr annehver mottaker. Det er 2 580 kr pr hustand med mottaker. Dvs om du har 10 mottakere i en hustand så betaler du bare en avgift. Jeg har personlig 6 mottakere.

 

Det er ikke bare NRK som gjør at de må bruke Flash i stedet for HTML5. Det meste av det som NRK sender er rettighetsbelagt - dvs NRK har rett til å distribuere dette i en begrenset tid. Rettighetshaverne stiller en del krav som begrenser mulighetene. I tillegg er ikke HTML5 nok utviklet når det gjelder streaming til at det kan brukes på alle plattformer.

 

Men NRK sier faktisk at de vil vurdere HTML5 om den nødvendige støtte for HSL, HDS eller MPEG DASH kommer på PC/Linux og blir bra nok på Mac. Jeg har selv arbeidet med et streamingprosjekt - og vi fant også at vi måtte velge Flash for å få nok funksjonalitet.

 

Når det gjelder støtte for avspilling i VLC etc, så tror jeg nok det kommer om vi signaliserer et sterkt ønske om det.

Ok. Da er ikke jeg oppdatert. Mener det var sånn før at du måtte betale for annenhver TV.
Lenke til kommentar

Dette var da mye bedre :) Den gamle var nærmest ubrukelig for mitt behov!

 

Enig med folk som er litt triste over avhengigheten av Flash, men virker jo som NRK har retta seg litt opp i ryggen og kanskje oppdaterer sin nett-tv litt mer regelmessig fremover. Om video over HTML5 for godgjort seg litt lenger håper jeg jo de går over på det.

 

Dessverre fungerte ikke dette på PS3 da :( (var jo lov å håpe!)

Lenke til kommentar

Skulle personlig ønske det var litt bedre kvalitet, 720p er helt adekvat, men det er endel å hente. Den er også litt vel rask med å sette ned kvalitet, skifter man itl ett annet aktivt vindu er det ofte dårlig oppløsning i 10 sekund etter du har skiftet tilbake (og ikke minste dårlig lyd). For meg hadde det nok funket bedre om man kunne låse kvalitet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...