Gå til innhold

Nå kan du prøve nyeste versjon av Opera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, det har vært mulig en god stund. Men det blir kanskje enklere?

Tilpasningsmulighetene i Opera er en av hovedgrunnene til at jeg har brukt Opera siden 2001.

 

Ellers ser jeg frem til en ny utgave. Jeg har opplevd Opera som veldig ustabil siden v11.5x på alle 4 plassene jeg har det innstallert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror artikkelforfatter har misforstått.

 

http://www.opera.com/browser/next/

New, lightweight themes make it easier for you to customize the browser. Install or change themes at the click of a button, without restarting the browser. Designers can also create new themes.

 

Det har blitt enklere å lage nye themes, men støtten for themes har vært der i mange år som nevnt over.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Temaer har også blitt en viktig den av Opera 12, og er svært lett å sette opp. Dette kjenner vi igjen fra flere andre nettlesere, og nå vil tydeligvis også Opera la brukerne velge hvordan nettleseren skal se ut.

 

"...har blitt en viktig del..." "...også Opera la brukerne..."

 

Jeg datt ut her et øyeblikk. Bra leserne i alle fall har hodet med seg.

 

Dette har vært status i Opera i ca. ti år. Det er de andre nettleserne som kommer etter. Det er veldig ofte, men ikke alltid, de andre nettleserne som må komme etter Opera.

 

Jeg har brukt Opera siden 2000 og grunnen til at jeg likte Opera var at det i større grad enn andre nettlesere lot meg tilpasse utseendet. Husker det var mulig å velge forskjellige måter reklamebanneret skulle vises på den gang det var reklamebasert.

 

Det har vel vært themes nesten hele veien... I tillegg har du stor frihet til å velge hvordan/om elementer skal vises. Eksempelvis bruker jeg vertikal tab bar, en innstilling andre nettlesere ikke har latt meg gjøre uten tredjeparts programvare.

 

Det er vel heller ikke noe nytt i måten temaer installeres på? Du klikker på en knapp for å teste et skin, og dersom du ikke liker det trykker du bare cancel og det er borte igjen. Sånn har det vært lenge. Bruker Opera 11 og Next om hverandre, og har ikke lagt merke til noe nytt der.

 

Forøvrig synes jeg det har vært bedre tilgang på gode skins til Opera enn til Firefox, på tross av forskjellen i brukermengde. Har derfor alltid antatt at det må være enklere å lage skin til Opera enn til Firefox. Hvis dette blir enda enklere nå, har jeg vel mer å se fram til.

 

 

Til neste år får vi vel lese at Opera etteraper Firefox og Chrome og kommer med en god error console...

Endret av tommyb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

som nevnt, har opera hadd muligheter for "drakt" , eller temaer som det heter nå, veldig lenge. Skiftet drakt på opera for 7 år siden, lett som en plett, og det var mange hundre å velge i, siden opera legger ut verktøy for å lage slike selv.

 

Ellers er det alltid moro med en ny "helversjon". Mon tro om de har kommet nå lenger på html5 standaren, eller om det fortsatt er 329 i score på html5test.com? må testes :-)

 

Elsker opera, det faktum at den er norsk, gjør at det er enda mer moro å bruke den!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ut i fra deg jeg har sett så er det nye innen teamer no mer ala "personas" som man finner hos Firefox. Fra før av har man vel "bare" kunnet endre skin, altså hele utseende på browseren for å få den til å f.eks se ut som Chrome, bli totalt gjennomsiktig eller å få Windows-versjonen til å se ut som OS X-versjonen.

 

...hvis jeg ikke tar heilt feil her, og har klart å ikke legge merke til disse personanen i løpet av de siste 10+ årene :D

Endret av Optimuz
Lenke til kommentar

Ut i fra deg jeg har sett så er det nye innen teamer no mer ala "personas" som man finner hos Firefox. Fra før av har man vel "bare" kunnet endre skin, altså hele utseende på browseren for å få den til å f.eks se ut som Chrome, bli totalt gjennomsiktig eller å få Windows-versjonen til å se ut som OS X-versjonen.

 

...hvis jeg ikke tar heilt feil her, og har klart å ikke legge merke til disse personanen i løpet av de siste 10+ årene :D

 

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener. Høres ut som du mener at det kommer noen forhåndsdefinerte sett med vindowsutseender?

 

Meg bekjent er hele greia skinbart og konfigurerbart. Ikke i like stor grad som WinAmp 5, men i større grad enn i WinAmp 2.

 

 

Her er et eksempel på et godt gammeldags Opera-skin:

 

 

 

Blondinka_skin_by_Tiger_off.png

 

Og her er et støggt, gammert ett fra 2002:

 

Keys.png

Lenke til kommentar

Mulig du har rett ang. Firefox Personas, som ser ut til å fokusere på å kunne bytte bakgrunnsbilde...

 

Her er hva de sier på Opera-bloggen: (http://my.opera.com/...6/jazz-up-opera)

 

 

With Opera 12 alpha we started supporting themes, a much more lightweight version of our existing skinning system. Today we're adding these to addons.opera.com and opening up for everybody to upload and share their themes.

Our existing skin section on My Opera will be discontinued and replaced with addons.opera.com/themes. Designers that have published skins on My Opera should re-upload these to addons.opera.com. In the new Add-ons catalog we will not make any differentiation between skins and themes. This will remain a technical detail for designers to consider, whether they want to use skins or the new and lightweight themes to enhance the look of Opera. The old skin system is of course very powerful, but at the same time complex and hard to ensure compatibility across versions of Opera and different operating systems. We will generally recommend designers to use the lightweight version.

 

Tipper de nedskalerer skinninga fordi de vil ha skinning på mobile enheter også...

 

De har fjerna forhåndsvisning/angre-muligheten. Det er et umiddelbart savn. Nå må man inn på appearance og finne tilbake til det gamle skinnet, og slette det nye. Helt klart et steg i feil retning. Nei, de har bare endra det til å være en sånn gul linje som man kjenner fra andre nettlesere.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...