Gå til innhold

– Steam kommer snart til Linux (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

(Ramguy, fra kommentarene hos itavisen)

Så til det store spørsmålet.. Hvilke spill vil være tilgjengelig for Linux? OS X varianten fungerer fint den, men kun snevre 5% av spillene lar seg jo installere og kjøre under OS X og da blir jo litt av poenget med Steam borte. Tviler vell på at utvalget av spill som støttes av Linux vil være noe spesielt større enn antallet som støtes av OS X.

 

Dette er jo ganske vesentlig. Er ikke nok med bare klienten/butikken, spillene som selges må ha (native) linux støtte. Mye av problemet er bruken av directx (eller mangel av dette for linux) slik jeg har forstått det. Så kan man sikkert diskutere DirectX vs OpenGL, om hva som egner seg best til spill utvikling. Noe av utfordringen er vel at utviklere må lære seg, og ta i bruk, begge hvis de vil lage multiplattform spill.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om kildeartikkelen fra Phoronix er den mest pålitelige, Michael har en tendens til å hoppe til konklusjoner for raskt.

 

Men det stemmer at det finnes en beta-klient Linux som med et uhell ble tilgjengelig på serveren til Valve, jeg har denne selv også, men får naturligvis ikke logget inn uten gyldig beta-konto.

 

Likevel tror ikke jeg Valve har konkrete planer om lansering i den nærmeste tiden. For meg virker det som at Linux-klienten er noe utviklerne mekker på når de har tid til overs. Ikke bli overrasket om det tar to år eller mer.

 

Noe som kan fremskynde saken er hvis Valve lager sin egen spillkonsoll. Det hadde vært råstilig om noe sånt hadde kommet med Linux, men jeg tviler.

Edit:

Crowly: Majoriteten av utbredte spillmotorer søtter allerede OpenGL, inkl. Source, id tech, cryengine, unigine, unreal, unity, serious engine... Frostbite er jeg usikker på

Endret av efikkan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om kildeartikkelen fra Phoronix er den mest pålitelige, Michael har en tendens til å hoppe til konklusjoner for raskt.Men det stemmer at det finnes en beta-klient Linux som med et uhell ble tilgjengelig på serveren til Valve, jeg har denne selv også, men får naturligvis ikke logget inn uten gyldig beta-konto.Likevel tror ikke jeg Valve har konkrete planer om lansering i den nærmeste tiden. For meg virker det som at Linux-klienten er noe utviklerne mekker på når de har tid til overs. Ikke bli overrasket om det tar to år eller mer.Noe som kan fremskynde saken er hvis Valve lager sin egen spillkonsoll. Det hadde vært råstilig om noe sånt hadde kommet med Linux, men jeg tviler.Edit:Crowly: Majoriteten av utbredte spillmotorer søtter allerede OpenGL, inkl. Source, id tech, cryengine, unigine, unreal, unity, serious engine... Frostbite er jeg usikker på

 

Det ligger jo bilder fra L4D2 på phoronix.com. I tillegg har han skrevet at han skal legge ut video fra spillet i Linux.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om kildeartikkelen fra Phoronix er den mest pålitelige, Michael har en tendens til å hoppe til konklusjoner for raskt.Men det stemmer at det finnes en beta-klient Linux som med et uhell ble tilgjengelig på serveren til Valve, jeg har denne selv også, men får naturligvis ikke logget inn uten gyldig beta-konto.Likevel tror ikke jeg Valve har konkrete planer om lansering i den nærmeste tiden. For meg virker det som at Linux-klienten er noe utviklerne mekker på når de har tid til overs. Ikke bli overrasket om det tar to år eller mer.Noe som kan fremskynde saken er hvis Valve lager sin egen spillkonsoll. Det hadde vært råstilig om noe sånt hadde kommet med Linux, men jeg tviler.Edit:Crowly: Majoriteten av utbredte spillmotorer søtter allerede OpenGL, inkl. Source, id tech, cryengine, unigine, unreal, unity, serious engine... Frostbite er jeg usikker på

 

Det ligger jo bilder fra L4D2 på phoronix.com. I tillegg har han skrevet at han skal legge ut video fra spillet i Linux.

Det tar ikke mange minuttene å lage slikt i et bilderedigeringsprogram, mer mistenkelig er "dll"-filene som lastes i terminalen. Kan godt være at bildene er ekte, men noe bevis er de ikke. Filene som lå ute på Valve sin server tidligere er derimot et bevis.
Lenke til kommentar
(Ramguy, fra kommentarene hos itavisen)
Så til det store spørsmålet.. Hvilke spill vil være tilgjengelig for Linux? OS X varianten fungerer fint den, men kun snevre 5% av spillene lar seg jo installere og kjøre under OS X og da blir jo litt av poenget med Steam borte. Tviler vell på at utvalget av spill som støttes av Linux vil være noe spesielt større enn antallet som støtes av OS X.
Dette er jo ganske vesentlig. Er ikke nok med bare klienten/butikken, spillene som selges må ha (native) linux støtte. Mye av problemet er bruken av directx (eller mangel av dette for linux) slik jeg har forstått det. Så kan man sikkert diskutere DirectX vs OpenGL, om hva som egner seg best til spill utvikling. Noe av utfordringen er vel at utviklere må lære seg, og ta i bruk, begge hvis de vil lage multiplattform spill.

 

Det er ikke helt slik det fungere. De aller fleste spill bruker eksisterende spillmotor å rammeverk, "ingen" sitter å koder i DirectX/OpenGL. Så lenge spillmotoren støtter linux, er det ikke noe mer i det. PS: det er kun xbox og windows som bruker directx, alle andre bruker opengl eller subsett av opengl.

Endret av formkake
Lenke til kommentar

God nyhet for linux-fans, selv trur eg at initiativet til å gjøre dette er relatert til "steam konsollen". Om de lanserer en "konsoll" basert på linux, kan dei virkelig snu linux opp ned når det gjelder tilgjengeligheten av spill :)

 

OT: Prøvde nettop Linux Mint 12, og hadde ein forferdelig erfaring med at OSet frøys og nektet å installere Skype. Eg ser at Google Chrome bare er tilgjengelig til f.eks Ubuntu. Men er det fult mulig å skifte Unity? Likte det ikkje i heiletatt. Eg trenger noe brukervennlig, som har mange applikasjoner tilgjengelig. Forslag?

Lenke til kommentar

Det er ikke helt slik det fungere. De aller fleste spill bruker eksisterende spillmotor å rammeverk, "ingen" sitter å koder i DirectX/OpenGL. Så lenge spillmotoren støtter linux, er det ikke noe mer i det. PS: det er kun xbox og windows som bruker directx, alle andre bruker opengl eller subsett av opengl.

For det første, at en spillmotor bruker OpenGL betyr ikke at den er portet til Linux. Det kan være avhengigheter til tredjepartsbiblioteker, spesielt sære plugins for egenproduserte modellformater.

 

 

God nyhet for linux-fans, selv trur eg at initiativet til å gjøre dette er relatert til "steam konsollen". Om de lanserer en "konsoll" basert på linux, kan dei virkelig snu linux opp ned når det gjelder tilgjengeligheten av spill :)

 

OT: Prøvde nettop Linux Mint 12, og hadde ein forferdelig erfaring med at OSet frøys og nektet å installere Skype. Eg ser at Google Chrome bare er tilgjengelig til f.eks Ubuntu. Men er det fult mulig å skifte Unity? Likte det ikkje i heiletatt. Eg trenger noe brukervennlig, som har mange applikasjoner tilgjengelig. Forslag?

Rekken av spill som har gjort god fortjeneste på plattformen gjør nok at stadig flere vurderer det, og det er ingen tvil om at der er penger å tjene. Personlig kommer jeg til å kjøpe flere spill den dagen Steam kommer til Linux. Mange spill er mulig å få til i Wine, men det blir fort til at jeg ikke gidde å kjøpe de hvis jeg ikke er helt sikker på om det går uten dilling, med mindre det er et spill jeg har veldig lyst på.

 

BTW:

Ubuntu er relativt trygt med tanke på god støtte, jeg prøvde meg litt i Mint selv men liker ikke det helt heller. Ubuntu er fint så lenge du får bort ubrukelige Unity (ja Unity er ubrukelig til skrivebord, fint til tablet). Installér gnome-classic du, så blir det brukbart igjen: ;)

http://www.omgubuntu.co.uk/2012/03/gnome-classic-in-ubuntu-12-04-its-like-nothing-ever-changed/

Lenke til kommentar

Det er ikke helt slik det fungere. De aller fleste spill bruker eksisterende spillmotor og rammeverk, "ingen" sitter å koder i DirectX/OpenGL. Så lenge spillmotoren støtter linux, er det ikke noe mer i det. PS: det er kun xbox og windows som bruker directx, alle andre bruker opengl eller subsett av opengl.

For det første, at en spillmotor bruker OpenGL betyr ikke at den er portet til Linux. Det kan være avhengigheter til tredjepartsbiblioteker, spesielt sære plugins for egenproduserte modellformater.

 

var derfor jeg sa «og rammeverk».. Dessuten, "plugins for egenproduserte modellformater" var et dårlig eksemper. Spillmotoren tar seg av dette. Det er jo hele poenget

Lenke til kommentar
Edit:Crowly: Majoriteten av utbredte spillmotorer søtter allerede OpenGL, inkl. Source, id tech, cryengine, unigine, unreal, unity, serious engine... Frostbite er jeg usikker på

 

Med unntak av de gamle ID Tech motorene (Rage har etter det jeg vet foreløpig ingen Linux klient), så har ingen av de motorene du nevnte blitt portet til Linux.

Grunnen er nok mer sannsynlig vilje enn mulighet fordi markedet for Linux spill er for lite til å rettferdiggjøre utviklingstiden og supporttiden.

Lenke til kommentar

Men er det fult mulig å skifte Unity? Likte det ikkje i heiletatt. Eg trenger noe brukervennlig, som har mange applikasjoner tilgjengelig. Forslag?

 

Bruk Ubuntu 10.04 LTS

 

Synd gnome 3 ikke følger med ubuntu, liker det mye bedre enn unity og alle andre skrivebordmiljø jeg har sett, inkludert windows.

Lenke til kommentar
Edit:Crowly: Majoriteten av utbredte spillmotorer søtter allerede OpenGL, inkl. Source, id tech, cryengine, unigine, unreal, unity, serious engine... Frostbite er jeg usikker på

 

Med unntak av de gamle ID Tech motorene (Rage har etter det jeg vet foreløpig ingen Linux klient), så har ingen av de motorene du nevnte blitt portet til Linux.

Grunnen er nok mer sannsynlig vilje enn mulighet fordi markedet for Linux spill er for lite til å rettferdiggjøre utviklingstiden og supporttiden.

Source har hatt server-versjon for Linux i mange år, og det skal visstnok komme et spill basert på Source til Linux snart (har glemt navnet). Unigine har vært til Linux lenge. Unreal og Serious har vært for Linux. Det er vel bare Unity og cryengine igjen da.

 

Generelt er vel supportsiden for Linux mer omfattende enn portingen, siden det finnes så mange ulike konfigurasjoner. Altså det er ikke vanskeligere å kjøre på Linux i enkelttilfeller, men mengden gjør det verre. Når det gjelder utvikling for Linux så er der to hovedsaklige utfordringer: pakking og driverutvalg. For Linux så må du effektivt lage 4-5 ulike pakker som er ekstraarbeid men er overkommelig, men det er verre å håndtere kranglete Intel- og AMD-drivere.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...