Gå til innhold

– Brukspillsperre ville vært supert (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må først si; jeg er ikke konsoll spiller, men de må da få lov til å spille spillene sine så lenge de vil og selge dem til hvem de vil etterpå.

Skal man først selge ett spill til full pris der singleplayer/coop delen tar snaue 8 timer(og nå er jeg raus) kan man ikke forvente at folk skal beholde spillet i etterkant.

Skal man på liv og død ha inn brukersperre må prisen for en AAA tittel ned. Og med ned så mener jeg langt ned. Om man kan få kjøpt 8 timer med grei underholdning til rundt 100 lappen hadde jeg ikke rynket på nesa, men å ta rundt 500 lappen for det blir for galt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Er ikke definisjonen av "kjøp" å overta råderetten over en vare? Vil ikke si det er riktig å innskrenke råderetten over et spill fordi at noen piratkopierer dem, og ditt firma taper penger. Det går ut over ærlige forbrukere. Når du eier en vare står du da fritt til å bruke den slik du vil.

Si at man blir lei av et spill, har alle achievments m.m. og utviklerne har sluttet å oppdatere det. For deg er dette da verdiløst. Føler dette gjelder spesielt i CoD serien. Andre ønsker kanskje denne gamle tittelen, men de kan ikke få den.

Tenker og på hva som skjer om andre markeder skal starte med det samme? Si at filmen du kjøper kun kan spilles på din DvD spiller fordi SF taper penger på videresalg. Du kan jo da heller ikke se den hos en venn og leiefilmmarkedet vil(noe det allerede gjør av andre grunner) dø ut. Skal musikk kjøpt på iTunes kun kunne spilles på din ene iPhone/pod? (denne saken har apple allerede tapt)

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En ting er å selge spillet etter man er lei, men hva med oss som har konsoll pga av det sosiale? Jeg og en kompis spleiser gjerne på et spill som vi da spiller splittscreen, enten på hans eller min xbox. Ville vært utrolig kjedelig om vi må ha to spill for å kunne ha denne friheten.

Endret av agito
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bruktsalg synes jeg er helt greit , men piratkopiering burde straffes hardt og straffen bør være harde fengselsstraffer. Man stjeler ikke ting bare fordi man ikke har råd eller stjele for å være kjip og grisk. Unnskyldninger for å piratkopiere har like mye verdi som rotte-piss.

Endret av Fleskelars
Lenke til kommentar

"– Det er åpenbart at du går glipp av en del inntekter, og det er tydelig at folk vil spille spillene dine, men de ønsker ikke å betale for dem. Det er skuffende."

 

Haha, morsom fyr. Litt selvmotsigende er det ikke? Hvis en ikke ønsker å betale for spillene dine så har du vel heller ikke gått glipp av inntektene? Eller er det jeg som misforstår noe her? :p

 

Jeg syns de kan holde seg til online pass for online spilling. Så kan folk kjøpe spillet brukt om de vil det også heller betale en mindre sum for et nytt online pass.

På den måten blir det vinn - vinn. Du sparer litt penger på å kjøpe spillet brukt og spillselskapene tjener penger på begge salgene.

 

Det skal kanskje sies at mitt syn kan være litt farget ettersom jeg ikke spiller online med noen av konsollene mine. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruktsalg synes jeg er helt greit , men piratkopiering burde straffes hardt og straffen bør være harde fengselsstraffer. Man stjeler ikke ting bare fordi man ikke har råd eller stjele for å være kjip og grisk. Unnskyldninger for å piratkopiere har like mye verdi som rotte-piss.

 

Opprinnelsen til å stjele er vel faktisk at folk ikke hadde råd til ting. Men dersom man fjerner muligheten for å kjøpe brukte spill, vil jeg se at det dukker opp enda en unnskyldning for å piratkopiere (da eldre) spill. Og harde fengselstraffer for fildeling er vel et ganske omdiskutert tema. Les: Megaupload saken. Skal det dømmes hardere enn vold og drap? Man må tegne en grense mellom piratkopiering for egen vinning og inntekt, og det å laste ned et spill/film man har lyst på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Bruktsalg synes jeg er helt greit , men piratkopiering burde straffes hardt og straffen bør være harde fengselsstraffer. Man stjeler ikke ting bare fordi man ikke har råd eller stjele for å være kjip og grisk. Unnskyldninger for å piratkopiere har like mye verdi som rotte-piss.
Opprinnelsen til å stjele er vel faktisk at folk ikke hadde råd til ting. Men dersom man fjerner muligheten for å kjøpe brukte spill, vil jeg se at det dukker opp enda en unnskyldning for å piratkopiere (da eldre) spill. Og harde fengselstraffer for fildeling er vel et ganske omdiskutert tema. Les: Megaupload saken. Skal det dømmes hardere enn vold og drap? Man må tegne en grense mellom piratkopiering for egen vinning og inntekt, og det å laste ned et spill/film man har lyst på.

 

Vinnings-kriminalitet kontra drap/vold er en annen diskusjon. Begge blir i dagens samfunn belønnet med fengsel,,

Lenke til kommentar

For noen griske jævler. Man må da få kunne selge ting videre. Snakk om å gjøre sine egne produkter mer upraktiske. Hva om noen vil ta med spill til en venn for å spille det og så vil det ikke virke? Det høres temmelig dårlig ut. Kommer neppe til å kjøpe noen konsoller med bruktspillsperre.

Endret av Scorpion88
  • Liker 3
Lenke til kommentar

"... og hvis vi klarer å konvertere 25 prosent av piratspillerene til betalende kunder, snakker vi fort en million flere salg...."

 

Forbanna pisspreik.

Hvilken planet er det disse nissene lever på?

Regner med flesteparten som lastet ned spillet faktisk gikk og kjøpte det om de likte det. Om det ikke svarte til forventningene vil jeg tro det ble slettet.

Kall meg gjerne naiv men det er faktisk det jeg tror, fordi det er sånn jeg bruker digitaltkopierte spill selv.

 

1 nedlasting er IKKE ett tapt salg, når skal dem forstå det..?

Lenke til kommentar

"– Det er åpenbart at du går glipp av en del inntekter, og det er tydelig at folk vil spille spillene dine, men de ønsker ikke å betale for dem. Det er skuffende."Haha, morsom fyr. Litt selvmotsigende er det ikke? Hvis en ikke ønsker å betale for spillene dine så har du vel heller ikke gått glipp av inntektene? Eller er det jeg som misforstår noe her? :pJeg syns de kan holde seg til online pass for online spilling. Så kan folk kjøpe spillet brukt om de vil det også heller betale en mindre sum for et nytt online pass.På den måten blir det vinn - vinn. Du sparer litt penger på å kjøpe spillet brukt og spillselskapene tjener penger på begge salgene.Det skal kanskje sies at mitt syn kan være litt farget ettersom jeg ikke spiller online med noen av konsollene mine. :p

 

Du misforstår definitivt. Hvis man budjsetterer med et gitt antall millioner i solgte spill, så vil alt som faller under det gitte tallet regnes som tap. Det er helt basic økonomi.

 

Hvis du regner med å tjene fem millioner, men bare ender opp med å tjene fire, har du jo selvfølgelig tapt en million.

Lenke til kommentar

mulig at jeg misforstår, men vil denne bruktspillsperren innebære at jeg får ikke spilt i det hele tatt de spillene som jeg låner av venner? I så fall, høres dette helt absurd ut. Høres nesten uvirkelig ut, og håper at jeg har misforstått her... i så fall, vil jeg ikke kjøpe den neste generasjons konsoll....

 

mulig at jeg misforstår, men vil denne bruktspillsperren innebære at jeg får ikke spilt i det hele tatt de spillene som jeg låner av venner? I så fall, høres dette helt absurd ut. Høres nesten uvirkelig ut, og håper at jeg har misforstått her... i så fall, vil jeg ikke kjøpe den neste generasjons konsoll....

Lenke til kommentar

Din konsoll vil nok ikke vite forskjell på nå du låner et spill av en kompis eller kjøper ett brukt fra butikken. Ja, det er helt vanvittig at dette skjer. Suppehoder som sthusby som religiøst forsvarer sånt som dette klarer ikke å få inni den mikriskopiske hjernen sin at ikke alle har god nok økonomi til å kjøpe alle verdens spill de har lyst å spille. Heldigvis har vi piratkopiering når spillindustrien gir oss fingeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å kjøpe spillene sine brukt er miljøvennlig. Jeg er vel altfor glad i spillene mine til å ta sjansen selv, men ser ikke hvorfor å kjøpe spillene brukt skal være et problem.

 

Dessuten, tenk om det hadde vært (en fungerende) bruktspillsperre på spill fra de gamle konsollene? I så fall hadde det vært vanskelig å være retrogamer. Synes synd på dem som er det om 30 år.

Lenke til kommentar

Hovedproblemet er ikke at folk kjøper og selger brukt seg imellom. Problemet ligger ved butikker som Gamestop, som kjøper spill av folk kjempebillig og selger dem igjen til 50kr under nypris. De tjener rått på det, og spillutvikler får ikke en drit igjen.

 

Det beste hadde vært om organisert bruktspillsalg som dette hadde blitt fjernet, så kunne folk lånt og solgt seg imellom som i gamle dager!

Lenke til kommentar

De rotar litt med Crytek og Crysis i andre avsnitt. :p

 

Etter Crysis 1 var det PC-piratane som gjorde at dei ikkje fikk selt 20 millionar kopiar. Cue multiplattform Crysis 2, som no omsider har selt like mykje som Crysis 1 ... På tvers av tre plattformar. Det må vere bruktsalet!

 

Går ikkje an å ta Crytek seriøst når dei uttalar seg om desse tinga.

 

 

Hovedproblemet er ikke at folk kjøper og selger brukt seg imellom. Problemet ligger ved butikker som Gamestop, som kjøper spill av folk kjempebillig og selger dem igjen til 50kr under nypris. De tjener rått på det, og spillutvikler får ikke en drit igjen.

 

"Problemet" er ei myte. Det er ikkje noko problem, spel er integrerte i forbruksmarknaden under same føresetnadar som andre produkt.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

redigert bort...

 

Følte jeg ikke orket å kaste meg ut i en poengløs diskusjon uansett :p Har hatt mange nok runder med denne og det er nok 2 leire som aldri blir enige eller klarer å forstå hverandre i denne debatten her inne uansett..

Endret av Bentein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...