Gå til innhold

Apple doblet fortjenesten på tre måneder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"Apple doblet fortjenesten på tre måneder"

Feil, Apple doblet derimot (nesten) fortjenesten i forhold til 1. kvartal i 2011 (11,6 mot 5,99 milliarder USD).

 

"Apple la i går kveld frem resultatene før første kvartal i år. På bare tre måneder har selskapet doblet fortjenesten. Hele 14 milliarder dollar i kontanter står igjen, som blir overført til selskapes solide pengebinge."

Feil. Apple hadde 46,3 milliarder USD i omsetning, og satt igjen med 13 milliarder i profitt i 4. kvartal 2011. I årets første kvartal, som ble rapportert i går, var fortjenesten 11,6 milliarder USD av en omsetning på 39,2 milliarder. Både omsetning og fortjeneste er da åpenbart mindre for kvartalet som nettopp ble rapportert, enn for kvartalet før det igjen - som normalt, siden julehandelen alltid gir slike utslag.

 

Dette var svakt, og utrolig mye feil, selv til hw.no å være! :nei2:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En økning på 7% i PC-markedet er meget bra, det. Og dårlige nyheter for Microsoft! :)

 

Strengt tatt er det meget dårlige nyheter for forbrukerne. Et Apple på vei mot verdensherredømme/monopol er det verste som kan skje. Intet er verre for forbrukere enn å ha et dominerende selskap som bestemmer hvilke maskiner du skal kjøpe, hvilke nettbrett du skal kjøpe, hvilke mobiler du skal kjøpe, og annet som måtte komme fra den kanten. Alt dette fordi de tilegner seg enormt med markedsmakt, og leder forbrukerne inn i en lukket sfære. Ei heller er det særlig lukrativt for forbrukerne å ha en slik markedsaktør som suger penger ut av folks bankkonti.

 

Om folk var redd for Microsofts markedsmakt, har man all grunn til å frykte Apples markedsmakt. Microsofts makt gikk bare på selve operativsystemet. Apples makt går på både hardware og software.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Tro det eller ei, men ingen tvinger deg til å kjøpe Apples produkter. Selv ikke om du allerede eier et Apple-produkt.

 

Selvsagt ikke, og det har jeg aldri påstått. Men tenk deg fremover i tid. Apple tjener grovt med penger. Skyhøye marginer. De har et OS de utvikler og sitter med den hele og fulle kontroll over. Dette OS kjøres bare på enheter som Apple selv utvikler og selger, dvs Macbook, iMac, iphone, iPad. Med andre ord, de har den hele og fulle kontroll over hardware også. Noe som betyr at de som ønsker å kjøre Apples OS må finne seg i å kjøpe Apples produkter til den pris Apple selv setter. Konkurranse er fy-fy. Vil man være forhandler av Apples produkter må man finne seg i å operere med ørsmå marginer.

 

Hvor tror du vi ender dersom Apple skulle bli den dominerende aktør og sitte med den desidert største markedsandel på OS-siden?

Lenke til kommentar

@wirrumsen: Du kan trygt putte dine paranoide idéer tilbake der de kom fra, Apple kommer ikke til å få verdensherredømme med det aller første. De er ikke i nærheten en gang, spesielt ikke i PC-markedet.

At du blir skremt når det går bra med det eneste selskapet som de siste 20 årene har vært den viktigste og til tider eneste reelle motpolen til Microsofts tilnærmede markedsmonopol i PC-markedet forundrer meg for så vidt ikke. Men nå er det i hovedsak telefoner som er grunnlaget for Apple suksess, og her er de en stor aktør selv om de langt fra selger flest telefoner, og aspirerer heller ikke til å bli størst gjennom å oversvømme markedet med billige skrottelefoner slik enkelte andre har gjort. Du kan altså puste rolig, fortsette med dine normale sysler, og heller konsentrere dine bekymringer om reelle problem.

 

De fleste har sikkert personlig erfaring med en markedsaktør som suger penger ut av folks bankkonti, dette har jo Microsoft drevet med i et par tiår nå (MS har fortsatt vesentlig høyere profittmargin enn Apple), og ingen ting tyder på at de har tenkt å slutte med det i PC- og servermarkedet, ei heller i konsollmarkedet. Det er heller ingen ting som tyder på at Google vil gi slipp på sin dominans innen søk og innsamling/salg av informasjon om sine kunder, eller at de ikke vil fortsette å spre sine mange tentakler inn i stadig flere områder - mot at du gir dem innsyn i det meste som skjer i ditt liv, selvsagt. Verden som du kjenner den, med de etablerte nesten-monopolene som du er fortrolig med, vil nok bestå i overskuelig framtid.

Endret av Newton
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hvor tror du vi ender dersom Apple skulle bli den dominerende aktør og sitte med den desidert største markedsandel på OS-siden?

 

Microsoft var den dominerende aktøren en god stund, og til tross for at vi endte opp med IE (noe vi fortsatt sliter med), klarte vi oss. Men, som Newton sier, er det langt igjen før Apple tar over verden.

Lenke til kommentar

En økning på 7% i PC-markedet er meget bra, det. Og dårlige nyheter for Microsoft! :)

Nå er det en økning i omsetning på 7% for Mac det er snakk om her, og det tror jeg ikke tar nattesøvnen fra Microsoft (som i forrige uke selv kunne opplyse om en vekst i omsetningen for Windows).

At Apple tjener penger betyr ikke at Microsoft taper penger.

(Hvis du ikke bruker samme matematikk som RIAA og MPAA, da.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
@wirrumsen: Du kan trygt putte dine paranoide idéer tilbake der de kom fra, Apple kommer ikke til å få verdensherredømme med det aller første. De er ikke i nærheten en gang, spesielt ikke i PC-markedet. At du blir skremt når det går bra med det eneste selskapet som de siste 20 årene har vært den viktigste og til tider eneste reelle motpolen til Microsofts tilnærmede markedsmonopol i PC-markedet forundrer meg for så vidt ikke. ...

De fleste har sikkert personlig erfaring med en markedsaktør som suger penger ut av folks bankkonti, dette har jo Microsoft drevet med i et par tiår nå (MS har fortsatt vesentlig høyere profittmargin enn Apple), og ingen ting tyder på at de har tenkt å slutte med det i PC- og servermarkedet, ei heller i konsollmarkedet.

 

Beklager så meget at jeg ikke gidder å være nikkedukke for Apple, men heller forsøker å se litt fremover og prøver å se hvilke utfordringer vi kan sitte med dersom Apple skulle vokse seg håpløst store.

 

Forskjellen mellom Microsoft og Apple er for øvrig at Microsoft gir et felles OS, og maskinvareprodusenter står fritt til å lage hardware. Med andre ord; konkurranse. Men at Microsoft priser sine produkter skyhøyt er selvsagt ikke til å stikke under en stol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Microsoft er vel det selskapet i verden som er dømt flest ganger for å forhindre konkurranse. Men ser poenget ditt, men er det NOE som antyder at dette vil skje de neste 20 årene? Selv om apple fortsetter å øke. Ikke slik jeg ser på tallene i allefall, i værste fall får man en deling av markedet og det er da bare bra for markedet?

Men det er vel slik det er blitt, om du ikke skriver negativt om Apple så er du en blind fanboy eller nikkedukke som du antyder at newton er.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Microsoft er vel det selskapet i verden som er dømt flest ganger for å forhindre konkurranse.

Kilde?

Som setningen antydet så er ikke dette noe fakta, men en antakelse fra min side. Det har i værtfall vært mer enn en rettssak med microsoft innvolvert der de må ha betalt i dyre dommer. Medias øyne er ikke akkurat objektive, så det er godt mulig det finnes andre mer ukjente selskaper som er værre.

Lenke til kommentar
Men det er vel slik det er blitt, om du ikke skriver negativt om Apple så er du en blind fanboy eller nikkedukke som du antyder at newton er.

 

Men det er helt greit at Newton kaller folk som ser på Apple med kritisk blikk for paranoide?

er forskjell på kritiske blikk fra personer som er nogenlunde objektive, og den normale skitkastingen som nesten alle trådene om apple er fulle av. Men for å svare på spørsmålet, nei det er det ikke, men han legger seg jo på samme nivå som deg.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Men det er helt greit at Newton kaller folk som ser på Apple med kritisk blikk for paranoide?

er forskjell på kritiske blikk fra personer som er nogenlunde objektive, og den normale skitkastingen som nesten alle trådene om apple er fulle av. Men for å svare på spørsmålet, nei det er det ikke, men han legger seg jo på samme nivå som deg.

 

Javel, han la seg på samme nivå som meg? Da foreslår jeg at du leser gjennom tråden i kronologisk rekkefølge. Og hvordan karakteriserer du mitt innlegg med min bekymring av utviklingen til Apple? Objektivt kritisk blikk? Eller skittkasting?

Lenke til kommentar

Beklager så meget at jeg ikke gidder å være nikkedukke for Apple, men heller forsøker å se litt fremover og prøver å se hvilke utfordringer vi kan sitte med dersom Apple skulle vokse seg håpløst store.

Ingen grunn til å beklage, helt i orden for meg om du foretrekker å være nikkedukke for Microsoft og/eller Google. For min del kan jeg ikke se ett eneste etablert forretningsområde der Apple er i nærheten av samme dominans som de to har innen sine kjernevirksomheter, "så å se framover" gjennom å projisere et imaginært, hypotetisk vrengebilde av én aktør, og uten å ta med andre aktører som faktisk er dominante inne viktige områder, det henger bare ikke på greip.

 

Forskjellen mellom Microsoft og Apple er for øvrig at Microsoft gir et felles OS, og maskinvareprodusenter står fritt til å lage hardware. Med andre ord; konkurranse. Men at Microsoft priser sine produkter skyhøyt er selvsagt ikke til å stikke under en stol.

Apple og Microsoft har ulike forretningsmodeller, ja, og har hatt det siden "tidenes morgen". Apple lager både OS, software og hardware, i senere år også innholdstjenester, og driver kun med forretningsområder de tjener penger på så og si fra dag én - noe som gjelder selv den lille "hobbyen" Apple TV.

Microsoft på den annen side, melker sine OS og Office-kunder for alt de kan, og er så dårlige på å tjene penger utenfor sine tradisjonelle monopolområder at de må drive utstrakt kryss-subsidiering av en rekke tapsbringende virksomhetsområder (bl.a XBox). Microsoft har gjennom diverse skitne metoder kvittet seg med det meste av konkurranse innen sine tradisjonelle kjernevirksomheter, og verdens PC-produsenter (med unntak av Apple) har i det store og hele ingen reelle valg utenom å utstyre sine PCer med Microsofts OS og software - så med andre ord, "konkurranse"-kortet ditt er veldig svakt. Om jeg vil kjøpe PC type X fra produsenten Y er det kun en ørliten teoretisk mulighet for at jeg kan få den med annet enn Windows forhåndsinstallert.

 

Vi har da et PC-marked som i hovedsak består av et antall hardwareprodusenter som mer eller mindre er tvunget til å danse etter Microsofts pipe på den ene siden, og minoritetsaktøren Apple med Mac og OS X på den andre siden.

Mellom disse leirene to eksisterer det åpenbart et konkurranseforhold, selv om Apple har valgt å styre unna kappløpet mot bunnen av markedet når det gjelder pris, kvalitet og marginer - der noen av verdens største PC-produsenter taper store penger hver eneste dag. Apple har sin nisje i den øvre delen av markedet, og jeg ser ingen tegn på at de har tenkt å bli noe nytt Dell, Acer eller HP, som snart dreper hverandre i jakten på meningsløse markedsandeler uten inntjening.

 

Summa summarum: Jeg kan ikke se at Apple har fratatt deg en eneste valgmulighet eller svekket konkurransen - de har tvert imot gitt deg en alternativ plattform i PC-markedet helt siden 1982, vært en vesentlig drivkraft i den digitale mediarevolusjonen, samt drevet fram utviklingen, og bidratt til skjerpet konkurranse og positive omveltninger innen telefoner og nettbrett. For øvrig ønsker jeg like lite at Apple skal ha en varig tilnærmet monopolstilling i noe marked, som at Microsoft, Google eller andre skal ha det.

 

PS. Kast gjerne saklige, faktabaserte, kritiske blikk på Apple, men drar du det for langt ut i negative spekulasjoner uten at det finnes faktisk belegg for det, så virker det du skriver noe paranoid og ensidig svartmalende - uten at jeg har sagt eller antydet at du faktisk er sykelig paranoid.

 

(For the record: Jeg er ikke objektiv, har aldri hevdet at jeg er objektiv, og forsøker ikke å være objektiv. Men jeg forsøker gjerne å forholde meg til (mest mulig objektive) fakta som grunnlag for mine ikke helt objektive innlegg og konklusjoner. Når noen belyser en sak fra én side, ser jeg heller på det som min oppgave å belyse saken fra minst en annen side. ;) )

Endret av Newton
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvor tror du vi ender dersom Apple skulle bli den dominerende aktør og sitte med den desidert største markedsandel på OS-siden?

Grunnen til at Apple har så mye større fortjeneste enn sine konkurrenter er at de selger dyre produkter til folk som har råd til det. På verdensbasis utgjør dette selvsagt et mindretall av befolkningen, og det er derfor man ser at Apple som regel taper markedsandeler etter hvert som konkurrentene klarer å stable noenlunde tilsvarende (men billigere) produkter på beina. Derfor vil Apple tilsynelatende ha en stor dominans i perioden etter lanseringen av et nytt (og revolusjonerende) produkt, men denne effekten er (relativt) kortvarig.

 

Apple lå lenge langt foran med iPhone, men i 2011 solgte Samsung flere smartphones enn Apple. Foreløpig ligger Apple langt foran konkurrentene med iPad, men etter hvert vil vi nok også her se at de vil miste markedsandeler.

 

Når det er sagt, så kan det jo være greit å minne om at det kan være gode penger å tjene på å selge til de 10% (eller 20%) rikeste av en verdensbefolkning på 7 milliarder. Man trenger ikke bli grådig...

Lenke til kommentar

@nebrewfoz: Nå vil jeg ikke akkurat påstå at en iPod (shuffle, nano eller touch) er spesielt dyre produkt, men sikkert dyrere enn plastkopiene til Creative (eller hva de nå heter). 8-10.000 for en gjennomdesignet kvalitets-PC er heller ikke særlig dyrt, men det er fullt mulig å kjøpe noe dårlig sammensatt søppel til halve prisen - og noen foretrekker billig søppel framfor dyrere kvalitetsprodukt, slik har det alltid vært.

Saken er vel heller at Apple er fordømt gode på det de gjør, har sylskarpt fokus på en ekstremt slank og rasjonell produktportefølje, satser kun på produkt de tjener greit med penger på, og styrer unna bunnsjiktene i markedet, der ingen tjener penger.

 

Tenk også på hvor utrolig rasjonell Apples produktfilosofi er fra et produksjons- og logistikksynspunkt: De lanserer én telefon i året (riktignok i et par varianter), der konkurrentene lanserer kanskje 20, 30 eller 40(?). Apples leverandører kan da produsere utrolig rasjonelt, i enorme serier, og logsitikkoperasjonene kan strømlinjeformes så til de grader. Man kan legge 5 ganger så mye FoU-innsats i utviklingen av denne ene telefonen, og likevel komme ut med 1/4 av FoU utgiftene pr produserte telefon ift. konkurrentene. Man kan konsentrere seg om flyten av et par produkt gjennom produksjons-, distribusjons- og salgskanalene, og slipper å bale med et utall produkt som selger i varierende grad og noen ganger resulterer i overfylte salgskanaler som må prisdumpes. Det blir selvsagt penger av slikt.

 

Når det gjelder iPhone har Apple så vidt jeg vet aldri hatt større markedsandel enn i det siste halve året. Samsung har i likhet med Apple spist markedsandeler fra Nokia, SE, RIM, Palm, og andre.

For iPad blir det nok annerledes, og Apple kommer til å tape markedsandeler, siden Apple startet med å være nesten enerådende i et nytt marked her i stedet for å erobre andeler i et allerede etablert marked. Det er imidlertid ikke noe hinder for at Apple kan opprettholde tosifrede veksttall for iPad i årevis framover, i et utrolig raskt voksende marked, og at de kan leve svært godt med det.

 

PS.

Kom forresten over et litt morsomt sitat, fra godgutten Steve Ballmer, datert april 2007:

"Now we’ll get a chance to go through this again in phones and music players. There’s no chance that the iPhone is going to get any significant market share. No chance. It’s a $500 subsidized item. They may make a lot of money. But if you actually take a look at the 1.3 billion phones that get sold, I’d prefer to have our software in 60% or 70% or 80% of them, than I would to have 2% or 3%, which is what Apple might get."

 

Er det rart at Microsoft ser ut til å miste grepet? :p

  • Liker 4
Lenke til kommentar

MS har fortsatt vesentlig høyere profittmargin enn Apple

Kilde takk. Tall fra siste kvartal viser at Apple har en profittmargin på 29.65% ($11622/$39186 * 100) Microsofts ligger på 29.34% ($5108 / $17407 * 100)

http://www.microsoft...Q3/default.aspx

http://www.apple.com...er-Results.html

 

PS.

Kom forresten over et litt morsomt sitat, fra godgutten Steve Ballmer, datert april 2007:

"Now we’ll get a chance to go through this again in phones and music players. There’s no chance that the iPhone is going to get any significant market share. No chance. It’s a $500 subsidized item. They may make a lot of money. But if you actually take a look at the 1.3 billion phones that get sold, I’d prefer to have our software in 60% or 70% or 80% of them, than I would to have 2% or 3%, which is what Apple might get."

Er det rart at Microsoft ser ut til å miste grepet? :p

 

Ballmer bommet en del her ja. Prisen for den billigste modellen er i øyeblikket $649. Dessuten har vel aldri Microsoft hatt noe grep på mobilmarkedet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...