Gå til innhold

Her er AMDs nye bærbar-skjermkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg håper for amd sin del at dere har bommet med både komma og bit/Byte for 4.8Gbit/s er virkelig lite å skryte av på en toppmodell.

Minne, datarate 4,8 Gbit/s 4,0 Gbit/s 4,0 Gbit/s

 

Godt du påpeker dette. Det er faktisk rett, men det er dataraten (Memory data rate).

 

Det jeg ser nå er at ett felt har falt ut av tabellen - minnebåndbredden, som har litt høyere tall og er oppgitt i GB/s. Det har sikkert gjort ting litt forvirrende, spesielt siden vi normalt ikke bruker dataraten i slike sammenhenger. Jeg har fått dette tilbake på plass nå :-)

Lenke til kommentar
jeg håper for amd sin del at dere har bommet med både komma og bit/Byte for 4.8Gbit/s er virkelig lite å skryte av på en toppmodell.
Minne, datarate 4,8 Gbit/s 4,0 Gbit/s 4,0 Gbit/s
Godt du påpeker dette. Det er faktisk rett, men det er dataraten (Memory data rate).

Det er egentlig minnebåndbredden per pinne eller per lane av minnedatabussen. Det betyr at man må gange med antall pinner/lanes "bussbredden" for å få den totale minnebåndbredden.

 

F.eks 4,8 Gb/s per pin * 256 pin bredde = 1228,8 Gb/ = 153,6 GB/s.

 

Vil man gå ennå dypere i det kan man se på antall bit per klokkesyklys per pin. Dagens minne overfører typisk 4 bit per klokkesyklus. Det betyr at 1,2 GHz (klokkefrekvens) gir 1,2 GHz * 4 bit = 4,8 Gb/s.

Lenke til kommentar

Dette blir en syntaks/semantikk diskusjon, og ikke på skjermkortene, men jeg synes det er greit å få ryddet opp i.

 

jeg håper for amd sin del at dere har bommet med både komma og bit/Byte for 4.8Gbit/s er virkelig lite å skryte av på en toppmodell.

Minne, datarate 4,8 Gbit/s 4,0 Gbit/s 4,0 Gbit/s

 

Godt du påpeker dette. Det er faktisk rett, men det er dataraten (Memory data rate).

 

Det jeg ser nå er at ett felt har falt ut av tabellen - minnebåndbredden, som har litt høyere tall og er oppgitt i GB/s. Det har sikkert gjort ting litt forvirrende, spesielt siden vi normalt ikke bruker dataraten i slike sammenhenger. Jeg har fått dette tilbake på plass nå :-)

jeg håper for amd sin del at dere har bommet med både komma og bit/Byte for 4.8Gbit/s er virkelig lite å skryte av på en toppmodell.
Minne, datarate 4,8 Gbit/s 4,0 Gbit/s 4,0 Gbit/s
Godt du påpeker dette. Det er faktisk rett, men det er dataraten (Memory data rate).

Det er egentlig minnebåndbredden per pinne eller per lane av minnedatabussen. Det betyr at man må gange med antall pinner/lanes "bussbredden" for å få den totale minnebåndbredden.

 

F.eks 4,8 Gb/s per pin * 256 pin bredde = 1228,8 Gb/ = 153,6 GB/s.

 

Vil man gå ennå dypere i det kan man se på antall bit per klokkesyklys per pin. Dagens minne overfører typisk 4 bit per klokkesyklus. Det betyr at 1,2 GHz (klokkefrekvens) gir 1,2 GHz * 4 bit = 4,8 Gb/s.

 

Frekvensen er 1200 MHz, dette er den elektriske vekselsfrekvensen til minnegrensesnittet.

GDDR5 er QDR, som betyr 4 bits data flyttet pr hz.

Overføringsraten på minnegrensesnittet, uavhengig av antall pinner (bredde), er 4800 MT/s (frekvens * QDR), MT = Mega Transactions = 10^6 overføringer (bits) pr sekund. Denne ganges med antall pinner for å få total båndbredde.

Båndbredden er 153,6 GB/s, 256 pinner * 4,8 Gb/s pr pinne.

1,2 GHz * 4 bits * 256 = 1228,8 Gbit/s = 153,6 GB/s

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Dette kortet er visstnok helt rått.Ligger på nivå mellom GTX 570 og 580 desktop kort.Slår 6990M CF setup50+ FPS i BF3 på full HD Ultrahttp://forum.notebookreview.com/alienware-m17x/658084-amd-7970m-available-buy.html

 

Det er ikke mellom GTX 570M og Gtx 580M, men vesentlig bedre enn GTX 580M. Faktisk det kraftigste mobile grafikk kortet i verden pr dags dato. Men rått er det :)http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-7970M.72675.0.html. Er det noen som vet hvor man kjøper mobile grafikk kort i Norge? Har en Asus med GTX 560m, men ønsker å oppgradere til denne.

Lenke til kommentar
Dette kortet er visstnok helt rått.Ligger på nivå mellom GTX 570 og 580 desktop kort.Slår 6990M CF setup50+ FPS i BF3 på full HD Ultrahttp://forum.notebookreview.com/alienware-m17x/658084-amd-7970m-available-buy.html
Det er ikke mellom GTX 570M og Gtx 580M, men vesentlig bedre enn GTX 580M. Faktisk det kraftigste mobile grafikk kortet i verden pr dags dato. Men rått er det :)http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-7970M.72675.0.html. Er det noen som vet hvor man kjøper mobile grafikk kort i Norge? Har en Asus med GTX 560m, men ønsker å oppgradere til denne.

 

Sorry såg ikke ordet "desktop" :)

Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvor man kjøper mobile grafikk kort i Norge? Har en Asus med GTX 560m, men ønsker å oppgradere til denne.
om du ønsker sånne muligheter kjøper du ikke bærbart =)

 

Det skal være fint mulig å mekke på bærbar så sant kjølesystemet er bra nok.. Asus har meget bra kjøling så tror nok det skal gå fint å skifte GPU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...